امام محمد باقر (ع) پایه‌گذار نهضت بزرگ علمی برای پیشبرد نهضت شیعی بودند/ اقدام شگفت آور امام (ع) در احیای حدیث و پیرایش حدیث از جعلیات و اسرائیلیات
امام محمد باقر (ع) پایه‌گذار نهضت بزرگ علمی برای پیشبرد نهضت شیعی بودند/ اقدام شگفت آور امام (ع) در احیای حدیث و پیرایش حدیث از جعلیات و اسرائیلیات
مدیر مدرسه علمیه امام رضا (ع) سرخس گفت: امام محمدباقر (ع) نقش راهبردی و اساسی در پیشبرد نهضت شیعی داشت و بر این اساس این امام را باید پایه‌گذار نهضت بزرگ علمی برای پیشبرد نهضت شیعی دانست.

حجت الاسلام امیر قادری در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام و با بیان اینکه این امام همام، انسانی به حق تاریخ ساز بودند، گفت: امام محمدباقر (ع) نقش راهبردی و اساسی در پیشبرد نهضت شیعی داشت و بر این اساس این امام را باید پایه‌گذار نهضت بزرگ علمی برای پیشبرد نهضت شیعی دانست.

 

مدیر مدرسه علمیه امام رضا (ع) سرخس با تشریح نقش امام محمد باقر علیه السلام در پیشبرد نهضت شیعی خاطرنشان کرد: مقام بزرگ علمی و اخلاقی امام پنجم مورد تایید دوست و دشمن بود و آوازه علوم و دانش ایشان در عصر خویش به گونه ای اقطار کشور اسلامی را پر کرده که لقب باقرالعلوم یعنی گشاینده دریچه های دانش و شکافنده مشکلات علوم به آن حضرت داده شد.

 
قادری تصریح کرد: نهضت علمی امام محمدباقر (ع) در شرایطی تحقق یافت که جمود فکری و بیگانگی از فرهنگ و معارف اسلامی، سراسر جهان اسلام را فرا گرفته بود و عالمان و فقیهان مشهور، یا به دربار وابسته بودند یا به حوزه های فکری منحرف کننده و سرگرم کننده که نه تنها نمی توانستند پناهگاه مردم تشنه و جویای حقیقت باشند، که گاه خطرناک تر از رجال سیاسی بر مشکلات و سرگردانی مردم می افزودند از سوی دیگر، پیدایش یا گسترش فعالیت گروه های فکری در جامعه اسلامی مانند خوارج، معتزله، جبریه و دیگر فرقه های جدا شده از شیعه امامیه با افکار و منحرف خود، بر آلودگی فضای فکری و فرهنگی جامعه می افزودندکه با راهبرد و نقش بی نظیر امام در آن دوران جلوی بسیاری از انحرافات را گرفت و مکتب شیعه بعنوان قوی ترین مکتب فقهی، اعتقادی ظهور و بروز کرد.

 
مدیر مدرسه علمیه امام رضا (ع) سرخس  با بیان اینکه ممنوعیت نقل و تدوین حدیث پس از رحلت پیامبر (ص)، ضربات جبران ناپذیری بر فرهنگ اسلامی وارد کرده بود اظهار کرد: امام محمد باقر علیه السلام پس از گذشت یک قرن این ممنوعیت را جبران کردند و به صورت شگفت آور و تحسین برانگیزی این کار را انجام دادند، البته امام (ع) افزون بر احیای حدیث، کار بسیار مشکل پیرایش حدیث از جعلیات و اسرائیلیات را نیز انجام داد و با هرگونه تحریفی مبارزه کرد.

 

قادری ادامه داد: امام باقر (ع) با استناد با قران و سنت نبوی، فقه ناب اسلامی را که با ممنوعیت و محجوریت ضربه مهلکی بر آن وارد آمده بود، وارد صحنه زندگی کرد و به تبیین گسترش آن پرداخت؛ البته امام محمد باقر (ع) علاوه بر فقه اسلامی، به تدریس، تعلیم و توسعه سایر علوم از قبیل طب، کلام، تفسیر و اخلاق پرداخت و زوایای مبهم و تاریک هر یک را تبیین و روشن کرد.

 
وی با اشاره به بیان اینکه انحراف فکری و فرهنگی از مسیر حق از مهم ترین مشکلات و فاجعه آمیز ترین بحران هایی بود که پس از رحلت پیامبر (ص) در جامعه اسلامی رخ نمود و امت اسلامی را دچار مشکل کرد، افزود: دوران امام (ع) از مقاطع برجسته مبارزه با این اندیشه ها بوده که به عنوان نمونه می توان از مبارزه امام (ع) با افکار یهود و خوارج و بخشی از تفکر شیعه که دچار افراط شده بود، نام برد.

 
مدیر مدرسه علمیه امام رضا (ع) سرخس مهمترین اقدامات علمی و فرهنگی امام باقر (ع) را پرورش شاگردان فرهیخته و اندیشمند برای ارائه جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: هر یک از شاگردان امام محمد باقر علیه السلام جزو برترین های عصر خود در رسته های گوناگون علمی بودند و مخالفان نیز به عظمت فکری و توان علمی ایشان اعتراف می کردند که از مهم ترین آنان می توان به ابان تغلب، سلیمان بن مهران، عبدالملک بن عبدالعزیز، قاسم بن محمدزراره، محمد بن مسلم، کمیت بن زید اسدی و… نام برد.

 
امام محمد باقر (ع) در شهر مدینه و در سال ۹۴ هجری چشم به جهان گشود و در سن ۳۹ سالگی با وفات پدر به مقام امامت رسید و در سال ۱۱۴ هجری در شهر مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/