مدیرعامل اندیشگاه توسعه منطقه ای فناوران و کارشناس مسائل اقتصادی کشور گفت: مناطقی که از لحاظ اسمی در کشور ما محروم اند، یکی از بهترین مناطق برای توسعه شتابان هستند و اگر ما در مناطق محروم در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام کنیم بسیار سریع تر و بهتر از مناطق برخوردار جواب می گیریم.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس روح الله ایزد خواه اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی کشور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی صبح زاگرس به شعار امسال مقام معظم رهبری با عنوان “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” اشاره کرد و افزود : امسال رهبری حرف آخر را در حوزه اقتصاد مقاومتی زدند و تاکید کردند که اقدام و عمل مورد توجه قرار گیرد و از شعار گرایی پرهیز شود.

 

وی با بیان این که اقدام و عمل در حوزه اقتصادی باید توام با یکدیگر باشد بیان کرد: مقام معظم رهبری زمینه های عملیاتی اقتصاد مقاومتی را به خوبی تبیین و ۱۰ محوری که ایشان برای اقتصاد مقاومتی بیان کردند محورهایی هستند که برای عملی شدن دولت و مردم باید با کمک یکدیگر به این عرصه وارد شوند.

 

ایزد خواه در پاسخ به این سوال که اندیشگاه توسعه منطقه ای فناوران (مرکز مطالعات اقتصاد مقاومتی) آیا برای دیگر استان های کشور هم برنامه دارد گفت: روش کار این مرکز این گونه است که در هر استان یک دستگاه یا نهادی از ما می خواهند ما ورود می کنیم و مطالعات خود را شروع می کنیم مثلا برخی استان ها شهرداری، شورای شهر یا فرمانداری و استانداری پیشقدم می شود.

 

این پ‍ژوهشگر اقتصاد مقاومتی در خصوص اهداف مرکز توسعه منطقه ای فناوران اظهار داشت: در واقع هدف ما این است که مسئله پیشرفت اقتصادی در سطح مناطق و استان ها دنبال شود و هر منطقه نیز شرایط خود را دارد و نمی شود یک نسخه واحد را برای همه مناطق درست کرد.

 

کارشناس مسائل اقتصادی کشور تصریح کرد: در هر منطقه باید زنجیره های مزیت داری که آن منطقه دارد و اشتغالی که متناسب با فضای آن منطقه کشش دارد ایجاد شود.

 

ایزدخواه در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر برنامه ها و راهبردهای اقتصادی در دولت ها مرکز گرا هستند گفت: من اعتقاد دارم که مناطقی که از لحاظ اسمی در کشور ما محروم هستند اتفاقا یکی از بهترین مناطق برای توسعه شتابان هستند و مناطق محروم ما اتفاقا مزیت های بزرگی برای توسعه شتابان دارند که به آن توجه نشده است.

 

وی ادامه داد: اگر ما در مناطق محروم اقدام کنیم بسیار سریع تر و بهتر از مناطق برخوردار جواب می گیریم.منتها ابتدا باید باور ” ما می توانیم” را در این مناطق ایجاد کنیم. نخبگان این مناطق باید برگردند به مناطق خود و برای پیشرفت منطقه خود تلاش کنند و سرمایه داران، مخترعان، مبتکرین، نخبگان در منطقه خود باشند.

 

وی در خصوص میزان همت و خواست و اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصادی مقاومتی در دولت گفت: ما هنوز برنامه منسجمی برای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت ندیده ایم اگر مسئولان محلی استان ها بخواهند منتظر باشند که دولت برای آنها برنامه ریزی  کنند که اشتباه است.

 

مدیرعامل اندیشگاه توسعه منطقه ای فناوران ابراز داشت: همه مشکلات مربوط به بودجه نیست خیلی جاها بودجه هست انجام و عمل نمی شود اینکه فکر کنیم همه مشکلات با بودجه رفع می شود درست نیست، خیلی سرمایه ها هستند در مناطق که دارد باد می خورد و از آنها استفاده ای نمی شود مردم سرمایه های بزرگی دارند باید هم مردم اقدام کنند و هم دولت و نباید منتظر ماند که فقط دولت جلو بیاید.

انتهای پیام/