اعجازی که شهید «خادم‌الشریعه» و یارانش در تنگه چزابه رقم زدند+ اینفوگرافی
اعجازی که شهید «خادم‌الشریعه» و یارانش در تنگه چزابه رقم زدند+ اینفوگرافی
تقویم شهدا در روز 31 اردیبهشت‌ماه به یاد سردار شهید محمدمهدی خادم الشریعه اولین سردار خراسان بزرگ و فرزند سرخس معطر شده که به همراه یارانش در جنگ تحمیلی دست به اعجازی بزرگ زدند و در تنگه چزابه و بستان پرچم اسلام را برافراشته نگه داشتند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، تقویم شهدا در روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه به یاد سردار شهید محمدمهدی خادم الشریعه اولین سردار خراسان بزرگ و فرزند سرخس معطر شده که به همراه یارانش در جنگ تحمیلی دست به اعجازی بزرگ زدند و در تنگه چزابه و بستان پرچم اسلام را برافراشته نگه داشتند.

بخشی کوتاه از زندگی سردار شهید محمدمهدی خادم الشریعه

سردار شهید محمدمهدی خادم الشریعه در روز جمعه اول خردادماه سال ۱۳۳۷ در شهرستان سرخس و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد؛ دوران ابتدایی را در سرخس به پایان برد و برای ادامه تحصیل به مشهد عزیمت کرد.

آغاز جوانی‌ محمد مهدی با قیام و مبارزه مردم علیه رژیم ستم‌شاهی همزمان شد؛ ساواک بارها برای دستگیری او نقشه کشید اما هر بار با زیرکی محمدمهدی در اجرای نقشه‌هایش ناکام ماند.

اعجاز در تنگه چزابه و تحسین امام روح الله

پس از پیروزی انقلاب، نظم و مدیریت تشکیلاتی‌اش باعث شد تا مسئولیت دفتر فرماندهی سپاه پاسداران خراسان را به او واگذار کنند؛ پس‌ازآن دوره فشرده خلبانی را در تهران طی کرد و راهی جبهه‌های جنوب شد؛ در آنجا نیروهای خراسانی را در تیپ ۲۱ امام رضا علیه‌السلام سازمان‌دهی کرد و به‌عنوان اولین فرمانده، مسئولیت رهبری این تیپ را بر عهده گرفت.

به‌عنوان اولین مأموریت، به تیپ ابلاغ شد که پدافند بخشی از بستان را بر عهده بگیرد؛ تیپ امام رضا علیه‌السلام‌ به فرماندهی خادم الشریعه اولین قدم را باصلابت برداشت و حمله سنگین ارتش عراق را در چزابه درهم کوبید؛ پس از عملیات طریق‌القدس بود که نیروهای تیپ ۲۱ امام رضا علیه‌السلام در تنگه چزابه استقرار یافتند؛ عراقی‌ها در یک حمله همه‌جانبه به تنگه چزابه با ایستادگی، مقاومت و پایمردی رزمندگان خراسان به عقب نشستند به‌طوری‌که با ورود شخص صدام حسین به‌عنوان رئیس‌جمهور عراق و فرمانده کل ارتش بعث به صحنه درگیری بازهم نتوانستند راهی به گشودن تنگه چزابه بیابند.

آتش‌بازی توپخانه سنگین عراق در چزابه پرحجم‌ترین تهاجم توپخانه دشمن تا آن روز بود و به عقیده کارشناسان نظامی، مهمات به‌کاررفته در نبرد چزابه معادل کل مهماتی بود که تا آن روز علیه مواضع ایران مصرف شده بود، اما پاسداران تیپ ۲۱ امام رضا علیه‌السلام با رشادت تمام پاتک دشمن را دفع کرده و شجاعانه از مناطق فتح شده پاسداری کردند.

سهم سرداران شهید محمدمهدی خادم الشریعه و ولی‌الله چراغچی در این پیروزی بزرگ ستودنی است؛ امام روح الله نیز در پاسداشت این فداکاری فرزندان دلاور خود می‌فرمایند: این اعجاز به حول و قوه الهی در بازوان پرتوان رزمندگان به‌خصوص رزمندگان تیپ ۲۱ امام رضا علیه‌السلام به فرماندهی این سردار «شهید خادم الشریعه» نمایان شد.

«مصعب پیامبر» در دفاع مقدس

سردار درچه ای از هم‌رزمان شهید خادم الشریعه می گوید: دوستان شهید به خاطر نظم، تقوا و شجاعت به محمد مهدی لقب «مصعب پیامبر» داده بودند.

سردار شهید محمدمهدی خادم الشریعه همان‌گونه که مصعب بن عمیر در جنگ‌های بدر و احد پرچم‌دار اسلام بود، در تنگه چزابه و بستان پرچم اسلام را برافراشته نگه داشت و لقب «مصعب پیامبر» را گرفت.

 سه جمعه شگفت‌انگیزی که سرنوشت شهید را رقم زد

خواهر شهید محمدمهدی خادم الشریعه با اشاره به سه جمعه شگفت‌انگیز در زندگی برادرش چنین می‌گوید: «سرنوشت محمدمهدی در ۳ جمعه مقدس رقم خورد به‌طوری‌که اولین جمعه روز تولد او بود که با بیست و پنجم ذی‌القعده و روز دحوالارض (روز پهن شدن و گسترده شدن زمین از کعبه) مصادف شد و شهادتش در روز جمعه، بیست و هفتم رجب و بعثت پیامبر اکرم (ص) اتفاق افتاد و سومین جمعه نیز تشییع پیکر و خاکسپاری او بود که با چهارم شعبان و ایام بابرکت ولادت امام حسین علیه‌السلام و حضرت ابوالفضل علیه‌السلام مصادف شد.»

در آغوش شهادت

صبح روز شهادت این سردار، دوستانشان به ایشان یک سیب تعارف می‌کنند و ایشان می‌گوید: دلم می‌خواهد از دست رسول خدا در بهشت میوه بگیرم؛ سرانجام این اسوه استقامت و فداکاری در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس اجر زحمات خود را گرفت و در روز جمعه ۶۲/۲/۳۱ مصادف با مبعث پیامبر در آغوش شهادت آرام گرفت.

پدر شهید می‌گوید: آخرین باری که به مرخصی آمد تمام وسایل اتاقش را یادداشت کرد،‌ آن‌هایی که متعلق به سپاه بود با برچسب مشخص کرد حتی لباس‌هایی را که از سپاه گرفته بود در یک کیسه گذاشت و سفارش کرد که آن‌ها را به سپاه برگردانند.

سال ۶۰ برای خودش یک موتور خرید ولی به دلیل مشکلات امنیتی و ترور کور منافقین، کمتر از آن استفاده می‌کرد؛ قبل از شهادتش چنین وصیت کرد‌ «پدر اگر شهید شدم موتورم را برای استفاده در مناطق جنگی به جبهه اهدا کنید»؛ شهید که شد موتورش را به مناطق جنگی فرستادیم.

دست خدا بالاتر است

درست است که ما مهمات کم داریم و آن‌ها مهمات زیاد دارند ولی خدا از آن‌ها بالاتر است؛ مهمات نیست که کار می‌کند بلکه ایمان و عقیده است که کار می‌کند؛ خدا با ما هست و دست خدا بر سر ماست پس هیچ هراسی از دشمن نداشته باشید.

یاد و خاطره سردار رشید اسلام، محمدمهدی خادم الشریعه گرامی باد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس