استقبال مردم سرخس از مصوبه مساعدتی آستان قدس رضوی/ ۳ دفتر پیشخوان برای اجرای این مصوبه ایجاد شده است
استقبال مردم سرخس از مصوبه مساعدتی آستان قدس رضوی/ ۳ دفتر پیشخوان برای اجرای این مصوبه ایجاد شده است
مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس از استقبال مردم برای بهره مندی از مصوبه مساعدتی سنددار کردن اراضی مسکونی روستایی و مساعدت در بهره برداری از اراضی کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

محسن حسابی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: در اجرای منشور هفتگانه مقام معظم رهبری و مصوبه مساعدتی تولیت آستان قدس رضوی درباره تعیین تکلیف اراضی زارعی در اختیار اهالی و بهره‌برداران شهرستان سرخس و سنددار کردن عرصه منازل مسکونی روستاها، به منظور تأمین امنیت خاطر مردم، استفاده بهینه از آب، خاک، تسهیلات بانکی و تسویه اجاره‌های معوقه اراضی در اختیار زارعین (اصلاحات ارضی، نسق کار و شش‌ساله) و سنددار کردن اراضی کشاورزی و عرصه منازل مسکونی واقع در موقوفات آستان قدس رضوی، شرایط مساعدتی ویژه‌ای با معافیت پرداخت حق تقدیمی فراهم شد که در پایان سال ۹۵ و بعد از دیدار تولیت آستان قدس از شهرستان سرخس ابلاغ و اجرایی شد.

 

ارائه ۵۰۰ درخواست از سوی مردم سرخس برای بهره مندی از مصوبه مساعدتی

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس افزود: به همین منظور سه دفتر پیشخوان خدمت اجرای مصوبه مساعدتی سنددار کردن اراضی کشاورزی و منازل مسکونی منطقه سرخس توسط امور املاک و اراضی آستان قدس رضوی در این شهرستان راه‌اندازی شد که تا پایان سه ماهه اول سال جاری بیش از ۵۰۰ درخواست از سوی مردم به منظور بهره مندی از این مصوبه در این دفاتر پیشخوان ثبت شده است و مراحل بررسی و صدور اسناد در حال انجام است.

 

وی تصریح کرد: بهره مندی مردم در شهرستان سرخس از این مصوبه مساعدتی در دو گروه منازل مسکونی و اراضی زارعی تقسیم می شود.

 

حسابی عنوان کرد: در خصوص منازل مسکونی نیز با توجه به قرارگیری در اراضی مشمول قانون اصلاحات ارضی سابق و یا مستثنی شده، فاصله تا مرکز شهر یا شهرستان و مساحت منازل مسکونی از معافیت کامل تا درصدهای تخفیفی خاصی در پرداخت حق تقدیمی بهره مند می شوند.

 

سه گروه از املاک و اراضی موقوفه آستان قدس رضوی بهره برداری می کنند

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس خاطرنشان کرد: در ارتباط با بهره مندی از اراضی زراعی، مردم در سه گروه از املاک و اراضی موقوفه آستان قدس رضوی در حال بهره برداری هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه گروه اول، زارعین مشمول قوانین اصلاحات ارضی سابق هستند، افزود: این گروه که بیش از ۱۰۰۰ نفر از زارعین در پلاک های موقوفه بوده که بیش از شش هزار هکتار زمین و حدود ۵۱ حلقه چاه را در اختیار دارند و در طی سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و علیرغم ابلاغ قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه، زارعین یاد شده برای برقراری رابطه استیجاری به روال متعارف آستان قدس رضوی مراجعه کردند.

 

حسابی بیان کرد: برابر دستورالعمل اجرایی مصوبه مساعدتی یاد شده با اعمال مساعدت برای این گروه از زارعین حق تقدیمی شصت درصد زمین با بهره برداری زراعی بخشوده و برای باقیمانده پس از پرداخت حق تقدیمی با بهره برداری زراعی قرارداد اجاره طولانی مدت با اجاره بهاء تنظیم می شود.

 

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس ادامه داد: زارعینی که آمادگی پرداخت حق تقدیمی را نداشته باشند با استرداد چهل درصد از زمین و آب در اختیار، برای شصت درصد دیگر زمین بدون پرداخت حق تقدیمی، با اجاره بهای اندک قرارداد اجاره دریافت می کنند.

 

وی اضافه کرد: همچنین زارعینی که نه آمادگی پرداخت حق تقدیمی و نه استرداد چهل درصد زمین و آب را داشته باشند با آن ها قرارداد اجاره زراعی طولانی مدت پانزده ساله و قابل تمدید برای یک دوره دیگر با مال الاجاره متعارف کارشناسی مبادله می شود.

 

حسابی اظهار کرد: با انتخاب هر یک از مشوق های بالا از سوی زارعین مشمول قوانین اصلاحات ارضی سابق، همزمان با انعقاد قرارداد اجاره معافیت سی سال اجرت المثل ایام گذشته در موردشان اعمال می شود و همچنین این مصوبه در مورد زارعین اصلاحات ارضی سابق تا پایان شهریورماه ۱۳۹۶ اعتبار خواهد داشت.

 

زارعین مشمول گروه دوم ۹۰۰ نفر هستند

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس در تشریح گروه دوم بیان داشت: زارعین نسق کار (همان مزارعه کاران قبلی هستند که در اصطلاح محلی نسق کار نامیده می شوند) هستند که تعداد این زارعین بیش از ۹۰۰ نفر و اراضی مورد تصرف آنان بیش از شش هزار و ۳۰۰ هکتار با ۶۱ حلقه چاه برقی که متعلق به آستان قدس رضوی بوده و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شرکت کشت و صنعت سرخس با زارعین به صورت مزارعه کاری به نسبت دو از پنج (دو سهم آستان قدس رضوی و سه سهم زارعین) بهره برداری می کنند و از سال ۷۹- ۸۰ اراضی و چاه ها با اجاره بها به زارعین واگذار و قرارداد تنظیم شده است که برخی زراعین نسبت به پرداخت مال الاجاره خود اقدامی نکرده اند.

 

وی با اشاره به اینکه برابر دستور العمل اجرایی مصوبه مساعدتی یاد شده با اعمال مساعدت برای این گروه از زارعین نیز به سه روش انجام می شود، افزود: اجاره اراضی با کاربری زراعی بر اساس ظرفیت های تولید، به ازای هر هکتار ۱۴۰ تا ۲۸۰ کیلو گندم در سال توسط هیأت کارشناسی تعیین و برای مدت ۱۵ سال و قابل تجدید به یک دوره پانزده ساله دیگر با نرخ توافقی به زارعین نسق کار قابل واگذاری است به شرطی که زارعین مذکور اجاره های معوقه خود را طی پانزده سال اول، هر سال (یک پانزدهم) به علاوه اجاره بهای همان سال به صورت جنسی به آستان قدس رضوی تحویل دهند.

 

حسابی اضافه کرد: در صورت درخواست زارعین بهره برداری به صورت کشاورزی (باغداری، دامداری، شیلات و گلخانه) مال الاجاره حسب نظر هیأت کارشناسی آستان قدس رضوی تعیین می شود و همچنین طبق ضوابط عمومی در آستان قدس رضوی، مادام که حق تقدیمی برای اراضی پرداخت نشود، اعیانی و امتیازاتی که توسط مستأجر ایجاد شود، پس از پایان قرارداد یا حین الفسخ متعلق به آستان قدس رضوی است و در صورت تمدید اجاره با لحاظ اعیانی های موجود تعیین اجاره بهاء خواهد شد.

 

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس ادامه داد: در صورتی که زارعین نسق کار (مزارعه کاران قبلی) آمادگی پرداخت حق تقدیمی چاه و اراضی کشاورزی را داشته باشند، آستان قدس رضوی با تعیین ارزش کارشناسی و وصول آن، زمین و چاه مربوطه را با اجاره بهای نازل برای بهره برداری کشاورزی (زراعت، باغداری، گلخانه، دامداری و شیلات) واگذار می کند که در این صورت مستأجرین بدهی معوقه چاه و اراضی را طی مدت شش سال تأدیه خواهند کرد، با این ملاحظه که صدور سند اجاره پس از دریافت حق تقدیمی صورت می گیرد.

 

وی عنوان کرد: در صورت پیشنهاد زارعین نسق کار در این گروه، بهره برداری به صورت مزارعه یا قرارداد کشت به نسبت دوسهم از پنج سهم محصول، سهم آستان قدس رضوی و سه سهم برای بهره برداران مورد عمل قرار خواهد گرفت.

 

گروه سوم زارعین مستأجرین قرارداد شش ساله هستند

حسابی در ادامه با تاکید بر اینکه گروه سوم زارعین مستأجرین قرارداد شش ساله هستند، اظهار داشت: زارعین این گروه حدود ۲۰۰ نفر و اراضی مورد تصرف آن ها بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ هکتار با ۹۲ حلقه چاه برقی است.

 

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس اضافه کرد: مستأجرین گروه سوم عمدتاً از سال ۷۹- ۸۰ قرارداد اجاره تنظیم کرده و میزان اجاره بهای زمین با توجه به اینکه آستان قدس رضوی به این گروه هیچ گونه تعهدی نداشته و ندارد به صورت اجاره شش ساله بر اساس قابلیت آب و زمین، اجاره بهاء تعیین و قرارداد تنظیم شده است.

 

وی ادامه داد: در این گروه با قید این تعهد که در پایان مدت اجاره با حین الفسخ، تمامی اعیان و مستحدثات احتمالی و ایجاد شده در مورد اجاره و تمامی امتیازات مربوطه متعلق به موقوفه بوده و مستأجر بدون هرگونه حق و ادعایی باید مورد اجاره را تحویل موجر کند.

 

حسابی با بیان اینکه برابر دستور العمل اجرایی مصوبه مساعدتی یاد شده با اعمال مساعدت برای این گروه از زارعین نیز به دو روش اعمال می شود، تصریح کرد: مال الاجاره بر اساس نظریه هیأت کارشناسی، برای یک دوره شش ساله صرفاً به صورت زراعی تعیین و با شرط اینکه مستأجرین اجاره های معوقه را طی شش سال (هر سال یک ششم) به علاوه اجاره بهای همان سال را به صورت جنسی به آستان قدس رضوی تحویل دهند، قرارداد اجاره قابل تنظیم و مبادله است؛ با این ملاحظه که در صورتی که مستأجر در مدت اجاره شش ساله به تعهدات خود به موقع عمل کند برای یک دوره دیگر شش ساله با افزایش ده درصد (به صورت جنسی) قرارداد اجاره قابل تمدید است.

 

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس افزود: در صورتی که مستأجر در طی مدت اجاره بهره برداری کشاورزی (باغداری، دامداری، شیلات و گلخانه) را مورد درخواست قرار دهد، اجاره بهای محل مورد درخواست بر اساس نظر هیأت کارشناسی در باقیمانده مدت متناسب با نوع بهره برداری تعیین خواهد شد و هر نوع اعیانی و مستحدثات و امتیازات در پایان مدت یا حین الفسخ متعلق به آستان قدس رضوی است.

 

ایجاد سه دفتر پیشخوان در سرخس برای اجرای مصوبه مساعدتی

حسابی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی برخی مساعدتی های ابلاغ شده در این مصوبه مساعدتی متقاضیان می توانند به منظور بهره مندی از مساعدت ها به دفاتر پیشخوان خدمت شهر سرخس واقع در ابتدای خیابان امام خمینی(ره)، مدیریت املاک و اراضی آستان قدس رضوی، دفتر پیشخوان خدمت منطقه مزداوند واقع در ساختمان آستان قدس رضوی در حاشیه جاده مزداوند و دفتر پیشخوان منطقه گنبدلی واقع در ساختمان آستان قدس رضوی در حاشیه گنبدلی مراجعه کنند.

انتهای پیام/