پیش از انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) به آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، عالم مجاهد دستور داد که برای شفاف‌سازی برخی مسائل به خرم‌آباد برود، وی نیز اجابت کرد و پیام امام راحل را به علمای خرم‌آباد رساند، گردهمایی علمای خرم‌آباد نقطه عطفی در تاریخ مجاهدات این عالم بزرگ است.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از  فارس، آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی فقیه و عالم مجاهد در سال ۱۳۱۷ در خرم‌آباد به دنیا آمد. پدر وی از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و از دوستان نزدیک حضرت امام (ره) و آیت‌الله گلپایگانی بود.

به مناسبت در گذشت آیت‌الله سید حسن طاهری خرم آبادی (سال ۱۳۹۲ ه.ش) مروری بر فعالیت‌های این عالم مجاهد خواهیم داشت:

آیت‌الله طاهری تحصیلاتش را در دبستانی در خرم‌آباد آغاز کرد اما اصرار داشت که با لباس روحانیت به مدرسه برود که معلمانش با این امر مخالفت داشتند اما پشتیبانی حجت‌الاسلام حاج سیداحمد طاهری،‌ عمویشان مخالفان را وادار به سکوت کرد. وی در همان دوران ابتدایی هم مناظراتی در مدرسه راه می‌انداخت و نماز جماعت برپا می‌کرد. وی پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه برای تحصیلات حوزوی به قم رفت.

وی در همان ابتدای حضور در قم در حال وضو گرفتن در صحن حرم حضرت معصومه (س) بود که چشمش به امام خمینی (ره) افتاد و ایشان را بسیار ملکوتی دید، از دیگران درباره امام پرسید و طلبه‌ای هم به او نشانی امام را داد و از همانجا شیفته ایشان شد و با ایشان رفاقت نزدیک کرد.

*فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی

ایشان در عرصه سیاست نیز فعال بودند و از همان پیش از انقلاب در رکاب امام راحل حرکت می‌کردند و به پخش اعلامیه،‌ نامه و سخنرانی هم پرداختند و در این راه شکنجه هم شدند. امام در دوره‌ای ایشان را برای وحدت بین علما و رساندن پیامشان به خرم‌آباد فرستاد و آیت‌الله طاهری هم با تجمیع علما گامی در راستای مبارزه با رژیم شاه برداشت.

وی در سال ۴۲ نیز با همکاری امام و برای تبلیغ به کاشان رفتند و پیام‌هایی به علمای کاشان رساندند و سخنرانی هایی افشاگرانه نیز انجام دادند که در ایام محرم شور عجیبی را بین مردم ایجاد کرد که همین باعث تعقیب ایشان توسط ساواک و زندانی شدن متوالی‌شان شد.

آیت‌الله طاهری در سال ۵۶ به عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آمد و سمت های دیگری نیز پس از انقلاب پذیرفت و در نهایت پس از عمری مجاهدت، در ۱۶ شهریور سال ۱۳۹۲ به دیار باقی شتافت.

وی آثاری از جمله رساله فی صله الرحم و قطیعتها، رساله فی مقدار المهر، مسأله ولایه الفقیه فی کلام الشیخ الانصاری، اسلام و مسائل اجتماعی، ولایت فقیه و حاکمیت ملت، جهاد در قرآن، رساله‌ای در عموم حجیت بینه، ردّ شبهات وهابیه و … به نگارش در آورد.

همچنین کتاب عدم تحریف قرآن توسط آیت‌الله سید حسن طاهری خرم‌آبادی و به زبان فارسی نگاشته شده و نوشتاری در اثبات عدم تحریف قرآن کریم نگاشته شده است.

*منبع:

نرم‌افزار مشکات الانوار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

انتهای پیام/