رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی گفت و گوی مشروح با میزان به تشریح اوضاع منطقه، سیاست خارجی ایران و آنچه در کمیسیون ویژه بررسی برجام می‌گذرد، پرداخت.
به گزارش نسیم سرخس، برای گفت و گو با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز هست ساعتی را پشت درب این کمیسیون به انتظار نشستیم تا با وی گپ و گفتی در خصوص اوضاع منطقه، سیاست خارجی ایران و آنچه در کمیسیون ویژه بررسی برجام می گذرد، داشته باشیم.

بروجردی که چهار دوره عنوان نماینده مردم بروجرد و اشترینان و دو دوره ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و پیش از این سابقه معاونت وزارت امورخارجه در دوران علی اکبر ولایتی را هم در کارنامه خود دارد طی گفتگویی صمیمانه به سوالاتمان پیرامون موضوعات مطرح شده، پاسخ داد.

مشروح این مصاحبه را درذیل می‌خوانید:

*به نظر شما دلیل تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس چیست؟

تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی مسائل مهم کشور یک قانون در مجلس است و نمایندگان هم در چارچوب این متن قانونی حق دارند که برای موضوع مهمی همچون جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای متقاضی تشکیل کمیسیون ویژه شوند بنابراین بر همین مبنا این درخواست مطرح شد و در صحن مجلس هم رای آورد و در سیر قانونی خود تشکیل شده و روز سه شنبه سوم شهریور نیز اولین جلسه آن در مجلس برگزار شد.

* چرا دولت با وجود درخواست اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ارسال لایحه برجام به مجلس تاکنون این لایحه را به مجلس ارسال نکرده است؟

من فکر نمی‌کنم دولت برای ارسال لایحه برجام به مجلس مقاومتی کرده  باشد و تا آنجا که من مطلع هستم با توجه به اینکه پرونده هسته‌ای دراختیار شورای عالی امنیت ملی است و آنها در حال بررسی برجام هستند روال قانونی برای تصمیم‌‌گیری نهایی در حال طی شدن است ضمن اینکه به دولت این موضوع احاله نشده که آنها این موضوع را بررسی کرده و مصوب کنند و بر اساس مصوبه دولت، لایحه قانونی به مجلس ارسال کنند.

*این گفته شما به این معناست که در صورت تایید برجام از سوی شورای عالی امنیت ملی نیازی به تصویب مجلس نخواهد بود؟

با توجه به اینکه وزیر امور خارجه، برجام را در صحن مجلس ارائه کرد و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم متن برجام را به کمیسیون ویژه منتقل کرد هم‌اکنون بررسی آن در این کمیسیون در حال انجام است و اینکه در نهایت چه اتفاقی می‌افتد هنوز روشن نیست.

*نظر شما در مورد محور مقاومت در منطقه برای مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی چیست؟ و نقش ایران در مورد این مهم چگونه است؟

ایران جزء فعالترین کشورها در مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری است و با توجه به نقش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در پیدایش گروه‌های تروریستی تکفیری با هدف تضعیف جبهه مقاومت و ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران پیوسته فعالیت در مقابله با  این گروه‌های تروریستی را در برنامه داشته و در کنار این فعالیت جهت حمایت از کشورهایی همچون سوریه وعراق که در مبارزه با گروههای تکفیری جدی هستند اعلام آمادگی کرده است و مطابق با درخواست مورد نیاز این کشورها با هر گونه کمک تسلیحاتی و معنوی از آنها پشتیبانی می‌کند.

*حمایت از محور مقاومت در منطقه بعد از توافق هسته‌ای به چه صورت ادامه پیدا می کند؟

توافق هسته‌ای هیچ ارتباطی با سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ندارد به همین دلیل نیز هیچگاه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ وارد بحث دیگری غیر از بحث هسته‌ای نشده و از طرح موضوعاتی که برای آنها شبهه‌ای دراین زمینه ایجاد کند، جلوگیری کردند و این دستور کار آنها طی مذاکرات بود آنچه مسلم است یقینا بعد از توافق و نهایی شدن برجام نیز سیاستهایمان در منطقه تغییر نکرده و همچون گذشته حمایت از محور مقاومت و مقابله با گروه‌های تروریستی و دفاع از ملت‌های مظلوم در اولویت برنامه‌های ما خواهد بود و هیچگونه تغییری در این سیاست جمهوری اسلامی ایران ایجاد نخواهد شد.

*در سفرهایی که به کشورهای منطقه داشتید با بشاراسد ملاقات کردید، نظر وی در مورد نقش ایران در محور مقاومت چه بود؟

اولا مقاومت بشار اسد در مقابل گروه‌های تکفیری و تروریستی قابل تحسین است و در مورد پاسخ سوال شما، بشاراسد اعلام کرده که بدون حمایت جمهوری اسلامی ایران، محور مقاومت و کشورهای خط مقدم محور مقاومت دچار مشکلات جدی می‌شدند و همیشه از جمهوری اسلامی ایران و نقش مثبت آن در مبارزه با تروریسم تمجید کرده است بخصوص تشکر ویژه‌ای از مقام معظم رهبری داشت که سکاندار این حرکت هستند و من بارها در سفرهایی که به این کشور داشته‌ام این نقطه نظر بسیار  مثبت را به طور مستقیم از وی شنیدم.

* بازگشایی سفارت انگلیس در تهران واکنش های زیادی را به همراه داشت، نظر شما در مورد این اقدام با توجه به پیشینه‌ای که دولت انگلیس در ایران داشته است، چیست؟

با وجود حوادثی که برای سفارت انگلیس در تهران پیش آمد، آنها سفارت خود را رها کردند و از ایران رفتند و سفارتخانه انگلیس به صورت نیمه تعطیل در آمد اما ما با انگلستان بطور پیوسته رابطه رسمی داشته‌ایم و مذاکرات مفصلی هم ظرف یکسال گذشته بین مسئولان وزارت خارجه کشورمان و وزارت خارجه انگلیس برای بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها انجام شد که خروجی آن توافق برای فعال کردن سفارتخانه‌ها در سطح کاردار بود که اخیرا با حضور وزیر خارجه انگلیس در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است.

*علت تاخیر در تحویل موشک‌های S300چه بود و هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

تحویل موشک‌های S300 در مقطعی به دلیل فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی با مشکل مواجه شد بنابراین ما هم رسما از عدم اجرای این توافق شکایت کردیم اما امروز ما در شرایطی قرار داریم که این مراحل را سپری کرده‌ایم و در حال حاضر نیز تیم وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران برای انجام اقدامات لازم جهت تحویل سامانه پدافند هوایی S300 در مسکو به سر می‌برد.

*آیا این قراردادهای تسلیحاتی منافع کشورمان را تامین می‌کند؟

در هر صورت متخصصان کشورمان تشخیص دادند که باید سامانه پدافند هوایی S300 را در اختیار داشته باشیم و بعد از اینکه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها برای عدم تحقق این خواسته ایران فشار آوردند، تحویل آن با تاخیر همراه شد و تا حدودی نیز رنگ و بوی سیاسی بخود گرفت اما هم‌اکنون عملی شدن آن هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ نظامی یک ضرورت است.

*نتیجه تقاضای نمایندگان برای برگزاری رزمایش موشکی چه بود؟

رزمایش موشکی با توجه به مجموع سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و تدابیر مقام معظم رهبری فرمانده معظم کل قوا طبق برنامه و منهای بحث برجام عملی خواهد شد.

منبع: میزان

انتهای پیام/