جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: چنانچه زن خانه‌دار از بیمه و مزایا برخوردارشود، خانه‌داری شغل محسوب خواهد شد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس، خصوص فعالیت‌های اجتماعی در خصوص زنان گفت: هزینه سرانه‌ای که جامعه برای تحصیلات هر فرد پرداخت می‌کند بالغ بر۱۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است که می‌بایست از این تحصیلات در جهت رفاه حال فرد و جامعه استفاده شود .

وی تأکید کرد: امنیت اجتماعی و شغل برای زنان از بسیاری جهات حائز اهمیت است و به آنان شخصیت و عزت نفس می‌بخشد .

قرایی‌مقدم تصریح کرد: زنی که شغل نداشته باشد، چنانچه مهریه کمی نیز داشته باشد اگر در زندگی مشترک به مشکلی برخورد که به نتیجه جدایی از زندگی رخ بدهد، مستأصل می‌ماند و با مشکلات عدیده‌ای برای رفع نیازهای خود روبه رو می‌شود و حتی ممکن است به فحشا نیز کشیده شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: امنیت اجتماعی از نیازهای واقعی برای زنان است و به آنان عزت نفس می‌دهد و چنانچه برای خانه‌داری بیمه و یا مزایایی از این دست، صورت بگیرد بسیاری از زنان، خانه‌داری را به عنوان شغل دلخواه خود برخواهند گزید.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: هزینه تحصیلات برای افراد در جامعه ما در رشته‌های انسانی حدود ۱۰۰ میلیون تومان و در رشته های پزشکی ۱۵۰ میلیون تومان بوده است و از این سرمایه و انرژی می‌بایست استفاده شود.

وی تاکید کرد: شغل زنان باید بسیار جدی تلقی شود چرا که در برخی از جایگاه‌ها زنان واقعاً چرخانندگان اصلی در جامعه محسوب می‌شود.

قرایی مقدم اظهار کرد: در جامعه باید این امکان وجود داشته باشد که زنان در صورت دلخواه بتوانند شغلی انتخاب کنند و یا به خانه‌داری بپردازند و خود دلخواه و آزادانه خانه‌داری را انتخاب کنند.

وی گفت: زمانی خانه‌داری شغل محسوب می شود که به زن خانه‌دار، بیمه و مزایا پرداخت شود و او در انجام خانه‌داری احساس نکند که چنانچه در بیرون از خانه وقت خود را بگذراند منفعت بیشتری برای او حاصل می‌شود.

قرایی‌مقدم ادامه داد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، چنانچه زنی فرزند می‌آورد و وقت و انرژی خود را صرف او می‌کند می بایست به آن مادر حقوق داده شود چرا که زنان خانه‌دار که صاحب فرزند هستند بیش از ساعات کاری افراد شاغل در جهت رفاه فرزند و همسر خود تلاش می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه در این میان مهم  به نظر می‌رسد حفظ عزت نفس و امنیت فکری برای زنان خانه‌داری است که خصوصا صاحب فرزند هستند و دعدغه های فراوانی را تجربه می‌کنند .

استاد دانشگاه افزود: حق شغل برای زنان از حقوق اولیه آنان است و هزاران سال وجود داشته و در زندگی امروز زنان برای دور نگه داشتن از آسیب‌های فراوان اجتماعی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/م