با تلاش واحد صلح و سازش اجرای احکام دادسرای جنایی تهران در آستانه عید سعید فطر ۲ قاتل که در یک قدمی چوبه دار بودند بخشیده شدند و از اعدام رهایی یافتند.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از روزنامه همشهری،  نخستین پرونده‌ای که به نجات قاتل از چوبه دار ختم شد، ۲۶اسفند‌ماه سال ۹۱با قتل جوان ۲۰ساله‌ای به نام علی به جریان افتاد. آن روز به مأموران کلانتری ۱۱مرکزی شهریار خبر رسید که جوانی با ضربات چاقو مجروح و پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است.
همزمان تیمی از کارآگاهان تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند و دریافتند که مقتول به‌عنوان پیک موتوری در یک مغازه فست‌فود فروشی کار می‌کرد اما در آنجا با جوان آشپز درگیر شده و به قتل رسیده است.

در کمتر از ۲۴ساعت عامل جنایت دستگیر شد و در همان بازجویی‌های اولیه جنایت را به گردن گرفت. این آشپز۲۵ساله گفت: روز حادثه داخل مغازه مشغول آماده کردن ساندویچ برای مشتریان بودم که یک دفعه علی (مقتول) رسید و از من خواست تا یک ساندویچ همبرگر برایش درست کنم. به او گفتم که باید کمی صبر کند اما علی خیلی عجله داشت و با عصبانیت گفت: «زودباش». باز هم از او خواستم که صبر کند اما این بار او شروع کرد به فحاشی. من به‌خاطر فحشی که به من داده بود با چاقویی که در آشپزخانه بود ضربه‌ای به او زدم که بترسانمش اما همین ضربه باعث مرگش شد و من ناخواسته قاتل شدم.

به‌دنبال اظهارات این متهم، او در شعبه ۱۱۳دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد و این حکم به تأیید قضات شعبه ۲۷دیوان عالی کشور رسید. به این ترتیب پرونده برای انجام مقدمات اجرای حکم به شعبه اول اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد و درحالی‌که همه‌‌چیز برای اعدام قاتل مهیا بود، جلسه صلح و سازش برگزار شد تا اینکه چند روز پیش خانواده مقتول در آستانه عید سعید فطر حاضر شدند تا از خونخواهی گذشت کنند و قاتل را ببخشند. در چنین شرایطی جوان قاتل به زندان بازگشت تا به‌زودی در دادگاه کیفری استان تهران به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

بازگشت ازپای چوبه دار

دومین پرونده که روز گذشته منتهی به رضایت اولیای دم و نجات قاتل از چوبه دار شد ۱۸مهرماه ۸۸ به جریان افتاد. آن روز وقتی به مأموران کلانتری باقرشهر شهرری خبر رسید که در جریان یک درگیری جوان ۲۸ساله‌ای به قتل رسیده است تیمی از مأموران تحقیقات خود را در این‌باره آغاز کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که قربانی با ضربه‌گزن کفاشی جان باخته است و قاتل کسی جز دوستش نیست که بعد از قتل گریخته بود. با مشخص شدن هویت قاتل، او بعد از گذشت ۲ روز دستگیر شد. متهم در بازجویی‌ها گفت:مقتول گوشی موبایلش را گم‌کرده بود و تصور می‌کرد من آن را برداشته‌ام.

روز حادثه پیش من آمد و به من تهمت دزدی زد اما من زیر بار نرفتم و با هم درگیر شدیم. بعد از آن با وساطت دوستانمان درگیری ختم به خیر شد و من گوشی خودم را به او دادم اما باز مقتول می‌گفت باید ۲۰۰هزارتومان پولی که همراهم بود را تحویلش بدهم. وقتی دیدم او حاضر نیست کوتاه بیاید عصبانی شدم و با گزن کفاشی که همراهم بود به او ضربه‌ای زدم و فرار کردم. متهم پس از مدتی در دادگاه کیفری به قصاص نفس محکوم شد و این رأی را قضات شعبه نهم دیوان عالی کشور تأیید کردند.

مسئولان واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی سحرگاه ۲۶بهمن ۹۳را برای مجازات قاتل درنظر گرفتند. آن روز تشریفات اجرای حکم انجام شد و جوان قاتل پای چوبه دار منتقل شد. خانواده مقتول بار دیگر اعلام کردند خواسته‌شان فقط قصاص است. به این ترتیب قاتل وصیت‌نامه‌ای که شب قبل در انفرادی نوشته بود را تحویل مأمور زندان داد تا به‌دست‌خانواده‌اش برسانند پس از آن از چهارپایه بالا رفت و طناب دار دور گردن قاتل انداخته شد.

او دیگر در یک قدمی مرگ بود اما با وجود این در آخرین لحظات از خانواده مقتول خواست تا او را ببخشند. آنجا بود که اشک‌ها و التماس‌های قاتل نتیجه داد و او توانست پیش از اعدام از خانواده مقتول مهلت بگیرد و به زندان برگردد. در این مدت جلسه صلح و سازش در شعبه اول اجرای احکام دادسرای جنایی تهران برگزار شد تا اینکه سرانجام خانواده مقتول روز گذشته اعلام کردند که به‌خاطر رضای خدا و نزدیک بودن عید سعید فطر قاتل را می‌بخشند، چرا که لذتی که در بخشش است در انتقام نیست. به این ترتیب عامل جنایت از کابوس‌های چوبه دار رهایی یافت و به زندگی بازگشت. در چنین شرایطی او به‌زودی به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه خواهد شد.

انتهای پیام/م