در کنار شرکت‌های مشاوره‌ای امروز شرکت‌هایی ایجاد شده‌اند که کارشان خرید و فروش مجوزهاست. کارشان خلاصه می‌شود در یک نوع دلالی که گویا سود خوبی هم برایشان دارد چراکه حتی در شرایط تحریم و رکود حاکم بر بخش تولید روز به روز بر فعالیت آنها افزوده شده است.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانابرای سرمایه‌گذارانی که خیال شروع یک فعالیت تولیدی را در سر دارند، کارها به راحتی آب خوردن شده است. دیگر لازم نیست سرمایه گذار همه فرایند کار از ارایه طرح توجیهی گرفته تا اخذ مجوز تاسیس و پروانه بهره‌بردرای و اخذ نامه زمین را شخصا انجام دهد. نزدیک به یک دهه است شرکت‌های مشاوری متولد شده‌اند که تمام این امور را در ازای عقد قراردادی توافقی انجام می‌دهند.

فعالیت‌های مشاوره‌ای اما اخیرا عده‌ای را به فکر دلالی در این بازار انداخته است. در کنار شرکت‌های مشاوره‌ای امروز شرکت‌هایی ایجاد شده‌اند که کارشان خرید و فروش مجوزهاست. نه در مشاوره، نه در نوشتن طرح توجیهی و نه در دیگر خدمات تخصصی به متقاضی کمک نمی‌کنند بلکه کارشان خلاصه می‌شود در یک نوع دلالی که گویا سود خوبی هم برایشان دارد چراکه حتی در شرایط تحریم و رکود حاکم بر بخش تولید روز به روز بر فعالیت آنها افزوده شده است.

به گزارش تابناک، مجوز تاسیس معمولا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پروانه بهره‌برداری بین چهار میلیون و ۵۰۰ تا پنج میلیون تومان هزینه در بر دارد و زمانی این ارقام برای دلالان مورد اشاره سودآور می‌شود که تعدد اعطای مجوز داشته باشند.

یکی از فعالان در شرکت مشاوره‌ای صنعتی به تابناک اقتصادی می‌گوید: این‌ عده مشاور نیستند و فقط کارشان واسطه‌گری است. به گفته او، این افراد به واسطه ارتباطاتی که در وزارتخانه‌های مربوطه دارند، می‌توانند به راحتی مجوزهای لازم را گرفته و در اختیار متقاضیان قرار دهند، یعنی به دلیل دسترسی به ارتباطات نزدیک با دستگاه‌های مورد نظر به رانتی وسیع دست یافته و از آن در جهت درآمدزایی خود استفاده می کنند.

اعطای مجوز بهره‌برداری صنعتی اگرچه می‌تواند به رونق بخش تولید کمک کند اما اخذ مجوز بدون طی شدن مراحل قانونی می تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد.

برای اعطای یک مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری گذر از فیلترهایی لازم است که این فیلترها با مجوزفروشی توسط دلالان حذف می‌شود و ممکن است عواقب ناخوشایندی برای بخش تولید داشته باشد.

احراز صلاحیت‌هایی که در فرایند اعطای مجوز اتفاق می افتد، عملا حذف شده و مجوز تاسیس می‌توان به دست هر فردی برسد.

 

انتهای پیام/م