سرخس، بیکارترین شهر استان خراسان رضوی
سرخس، بیکارترین شهر استان خراسان رضوی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: شاخص بیکاری در شهرستان سرخس با 15.8 درصد بیشترین و در شهرستان خلیل آباد با 2.5 درصد کمترین میزان را داشته است.

به گزارش نسیم سرخس، محمود احمدی گفت: با توجه به سهم بالای فعالیتهای ساختمانی در اشتغال یکی از دلایل افزایش قابل توجه بیکاری استان در زمستان سال ۹۳ نسبت به پاییز همان سال می تواند کاهش فعالیتهای ساختمانی باشد.
وی گفت: این تاثیر طی بهار امسال نیز ادامه داشت و موجب افزایش بیکاری شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: طبق اعلام مرکز آمار ایران مساحت زیربنا در پروانه های ساختمانی صادره توسط شهرداریهای خراسان رضوی پاییز سال۹۳ در مقایسه با تابستان همان سال ۳۶۸ هزار و ۱۵۴ متر مربع کاهش داشته است.
وی گفت: اختلاف زیربنای پروانه های صادره در سال ۹۲ بین پاییز و تابستان مثبت بوده و با فرض اینکه به ازای هر ۵۰ مترمربع اشتغال سالانه یک نفر را می توانیم محاسبه کنیم، در سال ۹۲ تعداد چهار هزار و ۲۶۰ نفر افزایش شاغلان بخش ساختمانی را داشته ایم.
احمدی افزود: ولی مقایسه پروانه های صادره طی تابستان و پاییز سال۹۳ کاهش قابل توجه در مساحت زیربنا و کاهش هفت هزار و ۳۶۳ نفری در شاغلان بخش ساختمان را نشان می دهد.
وی ادامه داد: این موضوع می تواند یکی از عوامل موثر بر افزایش قابل توجه میزان بیکاری خراسان رضوی در زمستان سال ۹۳ باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: همچنین مصوبه اسفند ماه ۹۳ شورای اسلامی شهر مشهد در افزایش چند برابری مبلغ جرائم اضافه بنا و پیش بینی افزایش درآمد شهرداری از طریق مبالغ جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ از چهار هزار میلیارد ریال در سال ۹۳ به هشت هزار میلیارد ریال در سال ۹۴ که با مخالفتهایی از جانب اصناف مختلف مرتبط با بخش ساختمان رو به رو شد بر کاهش اشتغال بخش ساختمان و استمرار بیکاری در بهار ۹۴ تاثیر داشته است.
وی افزود: از جمله شاهد بر این مدعا می توان به این نکته اشاره کرد که طبق آمارهای رسمی ۳۰ درصد اشتغال در کشور مستقیما به صنعت ساختمان مربوط است.
احمدی با اشاره به اینکه با کمترین سرمایه گذاری امکان ایجاد بیشترین اشتغال در بخش ساختمان وجود دارد ادامه داد: به ازاء هر ۲۵۰ میلیون ریال امکان ایجاد یک اشتغال گرچه موقت در بخش ساختمان وجود دارد.
وی افزود: یا به ازاء هر ۵۰ مترمربع بنا امکان اشتغال سالانه یک نفر وجود دارد.
او گفت: علاوه بر این تنها حوزه ای که امکان اشتغال کارگران بیسواد و فاقد مهارت مهارت یا با کمترین سواد و مهارت را دارد حوزه صنعت ساختمان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی معاملات ملکی و کاهش ۶۷ درصدی صدور پروانه های ساختمانی در پایان سال گذشته افزود: بروز مشکلاتی در موسسات سرمایه گذاری و بازارهای پولی استان مانند میزان که فضای اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد از دیگر عوامل موثر در کاهش فعالیتهای ساختمانی در خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: ادامه رکود در بنگاههای اقتصادی، فقدان تسهیلات با نرخ پایین جهت متقاضیان سرمایه گذاری و سیاست انقباضی بانکهای استان در پرداخت تسهیلات از دیگر عوامل ایجاد رکود در ساخت و ساز است.
او خراسان رضوی را دارای کمترین رتبه ها در پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران و بنگاههای اقتصادی ذکر و بیان کرد: طبق آمار و اطلاعات موجود درصد میانگین نسبت تسهیلات به منابع در بین کل بانکهای استان در سال ۱۳۹۲ به میزان ۹۱.۳ درصد و در سال ۱۳۹۳ به میزان ۷۵.۹۵ درصد بوده است.
احمدی در ادامه گفت: افزایش اتمام قراردادهای کار معمولا در فصل زمستان و بهار بیشتر است و در واقع تعداد کثیری از نیروی کار شاغل تحت عنوان اتمام قرارداد از حالت اشتغال خارج می شوند.
وی جمعیت خراسان رضوی را در پایان سال گذشته شش میلیون و ۲۶۲ هزار نفر برآورد و بیان کرد: طبق آمار سهم شاغلان در بخشهای سه گانه اقتصادی استان در کشاورزی ۳۶،۴ درصد، در صنعت ۲۳،۲ درصد و در بخش خدمات ۳۱،۷ درصد است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه ۳۳،۶ درصد جویندگان کار در این استان طی سه ماه نخست امسال دارای تحصیلات دانشگاهی هستند افزود: ۱۲ هزار و ۵۴ جوینده کار طی سه ماه نخست امسال در کاریابیهای سطح استان ثبت نام کردند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود شش درصد کاهش نشان می دهد.
وی گفت: هشت هزار و ۷۹۲ نفر از این جویندگان کار مرد، سه هزار و ۹۴۲ نفر آنان زن و در مجموع چهار هزار و ۴۱ نفر از جویندگان کار دارای تحصیلات فوق دیپلم، کارشناسی و بالاتر هستند.
او افزود: همچنین چهار هزار و ۱۵۱ نفر معادل ۳۴،۴ درصد از این افراد مدرک دیپلم دارند و ۳۱،۸ درصد جویندگان شامل سه هزار و ۸۴۲ نفر نیز تحصیلات دیپلم به پایین داشته اند.
احمدی ادامه داد: ۲،۱ درصد ثبت نام کنندگان نیز که ۲۵۷ نفر هستند کاملا بیسواد هستند.
وی گفت: بیشترین جویندگان کار در خراسان رضوی طی این مدت گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بوده اند که جمعیتی معادل شش هزار و ۸۹۸ نفر را تشکیل می دهند.
او افزود: از مجموع جویندگان کار تعداد چهار هزار و ۸۲۹ نفر شامل هزار و ۳۱۶ زن و سه هزار و ۵۱۳ مرد بکارگماری شده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: تعداد اخراج یا اتمام قرارداد کار که متقاضی استفاده از بیمه بیکاری بوده اند نیز در زمستان ۹۳ دو هزار و ۹۸۲ نفر و در بهار امسال چهار هزار و ۴۶۳ نفر ثبت شده است.
وی با اشاره به افزایش قابل توجه بیکاری در زمستان پارسال و بهار امسال نسبت به گذشته گفت: شش استان در فاصله پاییز و زمستان سال ۹۳ افزایش بیکاری بیش از سه واحد را داشته اند که این افزایش برای خراسان رضوی بیش از همه و به میزان ۶.۷ واحد بوده است.
احمدی افزود: در فصلهای گذشته بطور معمول میزان بیکاری خراسان رضوی کمتر از میانگین کشوری بود که از زمستان ۹۳ به صورت قابل ملاحظه ای بیکاری افزایش یافت و با اختلاف حدود چهار واحد در زمستان ۹۳ به ۱۵،۲ درصد و در بهار امسال به ۱۴،۶ درصد رسید.
وی ادامه داد: این در حالی است که در همین مدت به ترتیب میانگین بیکاری در کشور ۱۱،۵ و ۱۰،۸ درصد اعلام شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در مقایسه میزان بیکاری بهار امسال میان استانهای مختلف، برخی استانها تغییرات زیادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (بهار ۹۳) داشته اند بطوری که برای مثال در بهار ۹۳ استان لرستان بالاترین بیکاری با عدد ۲۰،۳ درصد را داشته که در بهار ۹۴ به عدد ۱۰،۷ درصد و کمتر از میانگین کشوری رسیده است.
وی افزود: در همین مدت میزان بیکاری خراسان رضوی رتبه ۲۱ میان استانهای کشور در بهار ۹۳ بود که به رتبه چهار افزایش یافته است.
احمدی همچنین با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی گفت: شهرستان بجستان با ۴۴،۰ درصد بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی و شهرستان خواف با ۳۶،۰ درصد کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را در خراسان رضوی داشته اند.
وی افزود: همچنین شاخص بیکاری در شهرستان سرخس با ۱۵.۸ درصد بیشترین و در شهرستان خلیل آباد با ۲.۵ درصد کمترین میزان را داشته است.
طبق اعلام مرکز آمار ایران میزان بیکاری در استان خراسان رضوی در بهار امسال ۱۴،۶درصد اعلام بوده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/