در طول تاریخ پیشرفت های مختلفی که در جوامع وجود داشته همواره باعث از بین رفتن بخشی از مشاغل شده است و البته برخی هم جای خود را به تکنولوژی داده و دیگر برای انجام آن نیاز به نیروی انسانی نیست.

به گزارش نسیم سرخس به نقل شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قابوس نامه، در اینجا به تعدادی از این مشاغل که دیگر وجود ندارند اشاره شده است.

۱:منظم کردن میله های بولینگ.
در سرآغاز آمدن این ورزش، باید کسی در پشت میله می ایستاد و پس از ضربه توپ ها،میله ها را مرتب می کرد.

منظم کردن میله بولینگ

۲:بیدارباش!
جای تعجبی ندارد!!!قبل از اختراع ساعت های که زنگ بیدارباش هم داشته باشند،می باید به کسی(در اروپا)پولی یا به صورت حقوق ثابت پرداخت می شد تا در ساعت های دلخواه زیر پنجره با چوب بلندی می زد یا درب خانه را می کوبید تا بیدار شوید!

بیدار باش

۳:بریدن یخ
این کار خطرناک در فصل زمستان انجام می شد،وقتی آب دریاچه ها یخ می بست،باید کسانی با وسائل ابتدائی مثل اره های دستی یخ ها را می بریدند.

بریدن یخ

۴:پیش از آمدن رادار
این روش تنها راهی بود که سربازان از نزدیک شدن هواپیماهای دشمن خبردار می شدند.

رادار

۵:شکارچی موش
در آن دوران که موش ها اروپا را تهدید می کردند و باعث همه گیر شدن مرض طاعون شده بودند، این گونه شغل ها خیلی طرفدار پیدا کرد،البته این کار بدون خطر هم نبود موش ها شکارچی هایشان را بعضی وقت ها گاز می گرفتند.

شکارچی موش

۶:روشن کردن چراغ های خیابان
قبل از اینکه صنعت برق به حال برسد،این چراغ ها خیابان ها ی شهر را روشن می کردند، بی گمان هم کسانی بودند که کار اصلی شون روشن کردن این چراغ ها در غروب بود.

روشن کردن چراغ های خیابان

۷:قصه گوی کارگاه!
خیلی از کارگران در کارگاها بی سواد بودند،برای همین صاحب کارگاه کسی را استخدام می کرد تا برای کارگران در حین کار داستان یا روزنامه آن روز برایشان می خواند، تا حوصله آنها ضمن کار سر نرود و از کار بیزار نشوند! البته برای همین حالا هم ایده خوبی هست.

قصه گوی کارگاه

تهیه و ترجمه: یوسف محمودی

انتهای پیام/ف