به نظر می رسد رقابت امسال شبکه های سیما در ساخت برنامه های ترکیبی تنها در انتخاب مجری و مهمانان خلاصه نمی شود و در ساخت دکور نیز رقابتی جدی وجود دارد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، امسال تدارک رسانه ملی برای ماه مبارک رمضان بسیار خوب و متنوع بود و خیلی از برنامه های آن تواسنته مردم با سلیقه های مختلف را پای تلویزیون بنشاند. جز سریال های مناسبتی که جزء لاینفک ایام نوروز و رمضان هستند، تاک شوها و برنامه های ترکیبی از جایگاه ویژه و مهمی برخوردارند و تاثیر آن ها در فضای عمومی جامعه به خوبی قابل مشاهده است.

معاونت سیما در رمضان ۹۴ حساب ویژه ای روی این دست برنامه ها باز کرده و همه ی ظرفیت خود در این بخش را به کار گرفته است. برنامه همه ساله ی «ماه عسل» و «شب های روشن» در کنار «دعوت» و «امشب» در شبکه اول و «عقیق» در شبکه تهران، نمونه ای از این ویژه برنامه هاست که اگر «خندوانه» را هم به آن اضافه کنیم، مجموعه ای کامل و متنوع برای مخاطب با هر سلیقه و رویکردی را شامل می شود.

حال آنچه که می خواهیم بیشتر به آن بپردازیم نه محتوا و درونمایه ی این برنامه هاست و نه حاشیه های آن -که گاه برنامه ای مثل ماه عسل حاشیه هایش بیشتر از متن است- بلکه توجه ما بیشتر روی بخش بصری و دکور این چند برنامه است.

چیزی که به خوبی می توان مشاهده کرد افزایش وسعت فیزیکی استودیوها و دست به جیب شدن سازمان برای ساخت دکورهای سنگین است. امری که پیش از این جز برای معدود برنامه هایی مثل ماه عسل و نود کمتر رخ می داد.

به گزارش فرهنگ نویس، طراحی صحنه می بایست با هدف و منطق برنامه سنخیت داشته باشد و متناسب با محتوای آن، بیننده را از لحاظ ظاهری با خود همراه کند. چیزی که به ندرت به آن توجه می شود و گاه دکور هویت مستقلی از برنامه دارد و در خدمت هدف برنامه نیست و این موجب سردرگمی مخاطب و به نوعی ابتذال برنامه می شود.

به نظر می رسد رقابت امسال شبکه های سیما در ساخت برنامه های ترکیبی تنها در انتخاب مجری و مهمانان خلاصه نمی شود و در ساخت دکور نیز رقابتی جدی وجود دارد.

در این بین دکور برنامه امشب با اجرای علی ضیاء که کپی برداری از کنسرت خواننده معروف انگلیسی بود با حاشیه هایی نیز همراه شد اما با تغیرات اندکی در آن از فشار انتقادها کم کردند.

 

ماه عسل هم مثل همیشه با دکوری جدید و شیک شروع شد. شاید بتوان طراحی صحنه امسال ماه عسل را بهترین مورد در چند سال پخش این برنامه دانست. هر چند در تیره و دایره ای بودن با فضای سال پیش مشترک است اما اینبار دایره ای بودن با نورپردازی مناسب و رنگ آمیزی در زمینه توانسته یک هارمونی و همخوانی زیبا به دست بیاورد و اوج زیبایی آن در تصویری که از دوربین بالا گرفته می شود قابل مشاهده است. وقتی که تصویری از کهکشان ها و روشنی ستاره ها در آسمان شب نقش می بندد و حرکت دورانی آن چرخش گیتی را به بیننده القا می کند.

 

 

برنامه دعوت با اجرای جواد رضویان از دیگر تاک شوهای شبکه اول سیماست که دکور سنگین و پرهزینه ای برای آن ساخته شده است. دکوری آبی رنگ با نمایشگری بزرگ که برای یک برنامه گفت و گو محور کمی نامتناسب به نظر می آید.دکوری که نمونه های مشابهش بارها در برنامه ترکیبی ساخته شده و در لحظه ورود مهمانان مهم ترین اتفاق در آن رخ می دهد.

 

«عقیق» برنامه ی دیگری است که تولید شبکه پنجم سیماست که در آن با تازه مسلمان شده های غیر ایرانی گفت و گو می شود. برنامه ای که محتوای ویژه ی آن با دکور زیبایی همراه شده است و تناسب خوبی میان محتوای برنامه و دکور آن به چشم می خورد. قرار گرفتن سازه ی اصلی روی حوض آب و نورپردازی زیبا از ویژگی های این دکور محسوب می شود که آرمش خاصی را به بیننده القا می کند و این همان چیزی است که مهمانان هم از آن سخن می گویند. استفاده از رنگ های بنفش و قرمز موجب می شود که دکور با عنوان برنامه هم سازگاری داشته باشد.

 

از برنامه هر شب سیما که مخاطب فوق العاده ای را با خود همراه کرده است، خنداونه است. برنامه ای با ویژگی های منحصر به فرد که این روزها بیشتر مردم منتظر شروع آن هستند. دکور این برنامه نیز در سری دوم با تغییرات زیادی همراه بوده و طراحی صحنه شاد و با رنگ های متنوع به همراه بخش گردان حضور مهمانان استندآپ کمدی و جایگاه متحرک تماشاگران باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

 

داشتن جذابیت های بصری و طراحی صحنه زیبا از امتیازات خوب یک برنامه تلویزیونی محسوب می شود اما این اتفاق در زمانی رخ می دهد که تناسبی میان محتوا و جلوه های بیرونی آن برقرار باشد و رقابت در ساخت دکور تنها به منظور جلوه گری و صرف بودجه های کلان -در زمان بی پولی صدا و سیما- انجام نشود.

 

انتهای پیام/م