رئیس مجلس شورای اسلامی فردا برای انجام سفری 2 روزه عازم کشور ایرلند می‌شود.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیأ‌تی پارلمانی صبح فردا دوشنبه (۲۵ خرداد ماه) به دعوت رئیس مجلس نمایندگان ایرلند به این کشور سفر می‌کند.

رئیس مجلس قرار است در این سفر که تا ۲۷ خرداد به طول می‌انجامد، با مقامات پارلمانی و مقامات سیاسی ایرلند از جمله رؤسای مجالس این کشور دیدار و درباره مسائل دو جانبه به‌ویژه موضوعات پارلمانی گفت‌وگو خواهد کرد.

جمهوری ایرلند دارای یک نظام پارلمانی است. رئیس‌جمهور که رئیس دولت است برای یک دوره ۷ ساله انتخاب می‌شود و می‌تواند برای ۲ دوره پیوسته نیز انتخاب شود.

مجلس سنا متشکل است از ۶۰ عضو که ۱۱ نفر آن را نخست‌وزیر تعیین می‌کند، ۶ نفر را دانشگاه‌ها انتخاب می‌کنند و ۴۳ نفر غیر مستقیم انتخاب می‌شوند تا برای دوره‌ای پنج‌ساله به نمایندگی منافع ویژه و صنفی بپردازند. دویل (مجلس نمایندگان) متشکل است از ۱۶۶ عضو که برای دوره‌ای پنج ساله با رأی تمامی افراد بالغ تحت نظام تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه انتخاب می‌شوند. رئیس‌جمهور برای دوره‌ای هفت ساله مستقیماً انتخاب می‌شود. نخست وزیر و شورای وزیران را مجلس نمایندگان نامزد و رئیس‌جمهور انتصاب می‌کند.

انتهای پیام/م