جلسه 167 اوپک دو روز دیگر در وین برگزار می‌شود، اما به نظر می رسد از هم اکنون اعضا تصمیم خود را برای حفظ سقف تولید در حد روزانه 30 میلیون بشکه گرفته‌اند و نباید منتظر تغییر بود.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از فارس، یکصد و شصت و هفتیمن نشست سران اوپک قرار است روز جمعه با حضور تمام اعضای این سازمان و همچنین نماینده‌ای از روسیه در محل دائمی این سازمان در وین اتریش برگزار شود.

*احتمال تثبیت سقف تولید روزانه اوپک در ۳۰ میلیون بشکه

براساس اعلام برخی از وزرای عضو اوپک به نظر می رسد، در این جلسه منتظر کاهش سقف تولید باشیم و به احتمال بسیار زیاد سقف تولید اوپک در این جلسه نیز حفظ خواهد شد.

از جمله وزیرانی که اعتقاد دارند سقف تولید اوپک کاهش پیدا نمی کند، وزیر نفت عربستان است و تنی چند از همپیمانانش نیز همین اعتقاد را دارند، به همین دلیل گفته می‌شود، نماینده روسیه که در جلسه ۱۶۷ اوپک حاضر شده، قرار است با وزیر نفت عربستان در مورد سقف تولید اوپک به گفت وگو بپردازد.

از سوی دیگر بیژن زنگنه وزیر نفت ایران پیش از ترک ایران به خبرنگاران اعلام کرده بود، در جلسه آتی اوپک قرار است با وزیر نفت عربستان دیدار و گفت‌وگو کند که به نظر می رسد، یکی از مسائلی که در این دیدار مطرح می شود، تصمیم در مورد سقف تولید اوپک است.

به هر حال به نظر می رسد اعضای اوپک تصمیم خود را برای حفظ سقف تولید اوپک گرفته اند و نباید انتظار کاهش سقف تولید را داشت.

این درحالی است که برخی از موسسات بین المللی اعلام کرده اند، به دلیل وقوع جنگ عربستان علیه یمن، قیمت نفت باید بیش از ۱۰۳ دلار باشد که این کشور در بودجه سالانه خود دچار کسری نشود که با این شرایط به نظر می‌رسد، قیمت نفت تا مدت طولانی به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه باز نخواهد گشت.

*حضور برخی از وزرای نفت در اوپک

این گزارش حاکی است، هم اکنون تعدادی از وزیران عضو اوپک از جمله عربستان، قطر، ونزوئلا، عراق، ایران، آنگولا به محل دائمی این سازمان رسیده‌اند و قرار است سمینار ویژه ای به مدت دو روز قبل از برگزاری نشست ۱۶۷ اوپک در محل دائمی این سازمان برگزار شود.

وزیر نفت عربستان پس از ورود به وین در جمع خبرنگاران اعلام کرده است، از حفظ سقف تولید اوپک حمایت و دفاع خواهد کرد و حاضر است در این زمینه به دیگرا وزرا نیز توضیحات خود را ارائه کند.

همچنین وزیر نفت عراق نیز به محض ورود به وین از مواضع عربستان حمایت کرده و اعلام کرده است، به نظر می رسد بازار نفت در حال بهبود است و می تواند انتظار داشت قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد.

*نامه محرمانه وزیر نفت ایران به دبیرکل اوپک

برخی از منابع غیر رسمی اعلام کرده‌اند، در این سفر بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نامه ای را که محتویات آن فاش نشده است، به سالم البدری دبیر کل اوپک ارائه خواهد کرد.

این منابع معتقد هستند، وزیر نفت در این نامه به طور رسمی اعلام کرده است، پس از لغو تحریم های نفتی، ایران میزان تولید خود را بالا و به میزان قبل از تحریم می‌رساند.

همچنین وزیر نفت ونزوئلا پیش از عزیمت به اوپک با انتقاد شدید نسبت به پایین بودن قیمت نفت اعلام کرده بود  قراردادی را تنظیم کرده است که اگر اعضای اوپک این قرارداد را امضا کنند، تضمین می‌کند که قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

این گزارش در پایان اضافه می کند، پس از اتمام جلسه ۱۶۶ اوپک که پس از رایزنی طولانی و در آذرماه سال ۹۳ برگزار شد، با تصمیم اعضا سقف تولید در حد ۳۰ میلیون بشکه در روز ثابت ماند و در نهایت قیمت جهانی نفت با کاهش ۴ دلاری به حدود ۷۰ دلار در هربشکه رسید.

هم اکنون قیمت نفت اوپک ۶۲ دلار و ۳۲ سنت است و باید دید پس از ۴۸ ساعت آینده قیمت نفت به چند دلار می رسد.

انتهای پیام/