وزیر سابق اطلاعات گفت: سیستم اطلاعاتی کشور باید بتواند طراحی ها و برنامه های دشمن را شناسایی کند تا بر اساس آن سناریو احتمالات طراحی شود که به غیر از این، تیم مذاکره کننده نمی تواند در مقابل مذاکرات پیروز شود.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا شاره؛ حجت الاسلام حیدر مصلحی در سال ۱۳۳۶ در شهرضا از توابع استان اصفهان دیده به جهان گشود.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی از مؤسسه آموزشی امام خمینی قم است و تحصیلات حوزوی را تا سطح خارج فقه و اصول در حوزه‌های علمیه قم و تهران گذرانده ‌است.

مصلحی در دولت دهم از سوی احمدی نژاد به عنوان دهمین وزیر اطلاعات ایران به مجلس معرفی و در روز ۱۲ شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا پس از محسنی اژه ای به تصدی گری این وزارت انتخاب شد.

وی اکنون به عنوان رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، مشاور عالی رییس ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران مشغول به فعالیت است.

در پی سفر حجت الاسلام مصلحی به استان یزد برای حضور در یادواره شهدای فصل بهار استان و گرامیداشت سالروز سوم خرداد، خبرنگار یزد رسا فرصت را غنیمت شمرد و به گفتگویی با این مسئول کشور پرداخت.

یزد رسا: با توجه به بحث مذاکرات هسته ای به عنوان پر بحث ترین خبر امروز کشور، به نظر شما با توجه به انتخاب شعار سال با عنوان همدلی و همزبانی از سوی رهبر انقلاب چرا تیم مذاکره کننده کشور حاضر به انتشار فکت شیت ایرانی نشد و این اقدام صورت نگرفت؟

در خصوص مذاکرات باید گفت مذاکرات چیزی است که استکبار جهانی برای حیات مقابل خود با نظام جمهوری اسلامی به آن نیاز دارد و به هیچ وجه از آن دست بر نخواهد داشت و نباید فکر کنیم مذاکرات را دشمن به آن معنا که دفترش بسته شود تمام نخواهد کرد چراکه بهانه ای ندارد تا با جمهوری اسلامی مقابله کند.

این مذاکرات از زمان تصدی گری جناب روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی آغاز شد و قریب به ۱۱ سال است که ادامه دارد نتیجه کار تمام کسانی که مسئول مذاکرات از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده اند در گزارشاتشان  و مکتوباتشان است که البته غیر رسمی است.

من به دلیل مسئولیتم تمام این گزارشات را خوانده ام و می دانم در مذاکرات غیر رسمی هر کجا که اروپایی ها  و آمریکایی ها صحبت کردند صراحتاً اعلام کردند که ما بحث هسته ای باشما نداریم و بحث ما بر سر انقلاب اسلامی است چراکه انقلاب شما در منطقه معادلات ما را به هم ریخته است.

ما(آمریکایی ها) باید کاری کنیم که در دنیای اسلام و دنیای بشری بفهمانیم که «فکر نکنید ایران می تواند در مقابل استکبار قد علم کند چراکه هرکه قد علم کرد زمین می خورد.»

در بحث تحریم ها خوشبختانه امروز فضایی درست شده است که دیگر اقتصاد دان همه جریان های سیاسی اعتراف کرده اند که اگر تحریم ها برداشته هم شود اتفاقی خاصی نمی افتد تا مشکلات اقتصادی حل شود که قبلا این گفته نمی شد و امروز تمام اقتصاددانان جریانات مختلف بر این موضوع واقف هستند.

بنده به عنوان فردی که اطلاعات مباحث اقتصادی کشور را دارم می گویم با بدبینی تنها ۲۰ درصد مشکلات اقتصاد ما برای تحریم ها است و ۸۰ درصد آن برمی گردد به ضعف های مدیریتی که اگر مدیریت مباحث اقتصادی کشور و نقدینگی کشور، تولید و کنترل واردات، سیستم بانکی درست مدیریت شود بیشتر مشکلات اقتصادی مملکت حل می شود.

این ها نکات اساسی و کلیدی است که باید حراجی شود و البته جراحی هم همراه با درد است.

اگر مدیران مسائل اقتصادی نقدینگی، سیستم بانکی و انرژی را سر وسامان دهند و به کمک تولید بیایند، کشور دگرگون می شود.در یک سال گذشته آمار و ارقامی که خود دولت از واردات ارائه کرده بسیار وحشتناک و بی برنامه است. وقتی کمر اقتصاد کشور زیر فشار واردات خم شده است چه لزومی دارد از ترکیه جنس وارد شود و جشنواره هم بگذارند!

یزد رسا: با نظر به سفر وزیر امور خارجه کشور با جان کری در هفته آینده آیا موضع دیپلمات های کشور در مقابل دشمن باید چه تغییری کند؟

دشمن به هیچ وجه به دنبال پایان مذاکرات نیست و نمی تواند این کار را تمام کند البته دشمن در مقابله با جمهوری اسلامی تقسیم کار دارد به طوری که کنگره آمریکا برای نظارت بر مذاکرات و تحریم ها قانون می گذارد بعد اوباما واکنش نشان می دهد که اگر کنگره چیزی را تصویب کند من ابلاغ نمی کنم در صورتی که پس از گذشت زمانی مشاهده شد که اوباما آن ها را ابلاغ کرد و این بیانگر تقسیم کار دشمن در مقابل نظام کشور ایران است.

امروز جای سؤال اینجا است که ایران چرا برای مقابله با دشمن در بحث مذاکرات سناریو احتمالات ندارد؟ باید برخی از احتمالات را در بحث مذاکرات پیش بینی کرد و براساس طراحی های دشمن سناریو ساخت، سیستم اطلاعاتی کشور باید بتواند طراحی ها و برنامه های دشمن را شناسایی کند تا بر اساس سناریو احتمالات طراحی شود که به غیر از این، تیم مذاکره کننده نمی تواند در مقابل مذاکرات پیروز شود.

همیشه در طول تاریخ مذاکرات سابقه خوبی نداشته است و هشدارهایمان هم می دهیم  و مراقب ها را گوش زد می کند اما برخی ها هم باید بدانند که کسانی که مذاکره می کنند فرزندان ایران هستند و اگر کسی نگاه چپ به آن ها کند جلوشان می ایستیم.

یزد رسا: اظهارات اخیر عراقچی در مجلس در خصوص بازرسی از مراکز هسته ای و نظامی چطور ارزیابی می کنید؟

اظهارات عراقچی بسیار نپخته و ناشایست می دانم به طوری که بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب که در خصوص بازرسی از دانشمندان کشور و مراکز نظامی داشتند نباید گفته می شد.

این حرف که سازماندهی شده و برنامه ریزی شده اجازه بازرسی از مراکز نظامی و هسته ای می دهیم  معنا ندارد.

یزد رسا: با توجه به اظهارات نوبخت در اواخر سال ۹۳ در خصوص اینکه در سال ۹۴ نیازی به افزایش قیمت حامل های انرژی نیست، پشت پرده افزایش قیمت ها را چطور ارزیابی می کنید؟

قبلا هم گفتم برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی باید جراحی کنیم و جرأت ریسک داشته باشیم.اوایل سال چند درصدی کشور با افزایش قیمت ها روبرو بود خوب اگر قرار بود قیمت ها افزایش پیدا کند چرا دولت این افزایش قیمت را با افزایش قیمت حامل های انرژی هماهنگ نکرد؟ بهتر بود همان ابتدا قیمت انرژی را افزایش می دادند و بر اساس ضابطه در دیگر قیمت ها تغییر ایجاد می کردند که در این صورت در سواستفاده بر روی بسیاری از فرصت طلبان بسته می شد و این همان مدیریت در مسائل اقتصادی است که در ابتدا اشاره کردم.

یزد رسا: یکی از پر بحث ترین مسائل اخیر به ویژه در استان یزد، ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات بود چطور باید این مسئله برای همه روشن شود تا جای بحث و بهانه برای برخی رسانه باقی نماند؟

این موضوع مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است و سخنگوی قوه قضاییه هم آن را اعلام کرد و به همه هم ابلاغ شده است دیگر روشن تر و شفاف تر از این نمی شود.

یزد رسا: اگر بخواهیم وزارت اطلاعات دوره دولت قبل را با وزارت اطلاعات دولت فعلی مقایسه کنیم مهم ترین شاخصه ها کدام اند؟

در این خصوص نمی شود الان حرفی زد و نظری داد اما نکته ای که هست بدنه و دستگاه اطلاعات کشور یک بدنه حزب اللهی و ارزشی است و باید به آن توجه داشته باشیم.

یزد رسا: امروز گفته ها حکایت از نفوذ داعش تا نزدیکی مرزها دارد به نظر شما اگر روی جسارت ورود به خاک ایران برای هر کسی پیدا شود اولین اقدام کشور چه خواهد بود؟

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند استکبار انقلاب اسلامی ایران را تجربه کرده است و می داند در این تجربه اگر مستقیم با ایران درگیر شود، یک درگیری «بزن در رو» نیست و باید توان خیلی چیزها را بدهد و همه منافع آن در دنیا مورد تهدید قرار می گیرد.

همه هم و غم دشمن این است که مستقیم با ایران درگیر نشود و داعش هم دست پرورده آمریکایی ها هستند اما محض آسودگی مردم می گویم نه اینکه دستگاه و سیستم اطلاعاتی کشور زمینه آمادگی دارد یا هوشیار است بلکه آماده برخورد مستقیم بر هر تجاوزگر است.

یزد رسا: تفحص ۱۷۵ غواص شهید کربلا ۵ در این برهه از زمان چه پیامی می تواند داشته باشد؟

-سکوت- زبان در وصف آن ها بسته است و نمی توانم حرفی بزنم اما نکته این است که غواصانی که مردم در دنیا امروز می شناسند با غواصانی که ما در دفاع مقدس دیدم تفاوتشان زمین تا آسمان است، غواصان جنگ ما فردی بودند با لباس غواصی که با یک نی کنار لبش نفس می کشید و در جریان مخالف آب با سرعت ۷۰ کیلومتر شنا می کردند و این تفاوت دارد با کسی که امروز با کپسول های اکسیژن و امکانات ایمنی وارد آب آرام می شود.

انتهای پیام/