
به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، قدرت الله باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کریمه، در خصوص افت علمی کشور، اظهار داشت: یکی از مهمترین بحثهایی که در اینجا مطرح میباشد، این است که بعضاً دانشگاهها دانشجویانی که بدون پشتوانه علمی، استعداد و ضریب هوشی هستند را میپذیرند.
وی افزود: در این سالها یکی از برنامههای اصلی سازمان سنجش این بود که کنکور را برای ورود به دانشگاه حذف کند، اما مشکل اینجاست که آیا با حذف مورد، معیاری را جایگزین سنجش سطح علمی دانشجویان کردهاید؟
عضو هیئتعلمی پردیس دانشگاه تهران، ادامه داد: همین موضوع موجب میشود که در برخی از دانشگاهها حتی در دانشگاههای مطرح کشور نیز دانشجویانی با سطح بنیه علمی ضعیف و بهصرف مسائل خواص وارد دانشگاه شوند.
وی عنوان کرد: حتی در سطح تحصیلات تکمیلی نیز دیگر رقابت علمی در کار نیست و درنتیجه یک سری دانشجو که از مسائل علمی بیبهره هستند و همچنین از ضریب هوشی بالایی برخوردار نیستند و یا نتوانستند از آن خوب استفاده کنند وارد دانشگاهها میشود.
باقری ابراز کرد: در این صورت وقتی دانشجو ضعیف باشد، استاد هم تمایلی به تدریس و مطالعه بیشتر ندارد چراکه دانشجو آن بنیه و بدیهیات اولیه را ندارد.
وی یادآور شد: بنده از سال ۶۸-۶۷ در دانشگاه مشغول به کار هستم که خوب به یاد دارم برای ۲ ساعت تدریس ۱۰ ساعت مطالعه میکردیم، چراکه دانشجویان آن دوره، دانشجویان نخبهای بودند و از توان علمی بالایی برخوردار بودند، بنابراین استاد هم خود را ملزم به مطالعه بیشتر میدانست، اما امروزه میبینیم که اطلاعات برخی از دانشجویان ارشد در حد دیپلم سابق هم نیست!
عضو هیئتعلمی پردیس دانشگاه تهران، ادامه داد: از یکسو خروج و فرار دانشجویان تاپ و ممتاز که تعدادشان هم زیاد نیست و از سویی دیگر دانشجویانی رتبههای برتر دانشگاهها را میگیرند که اصلاً در این حد نیستند، بدون کنکور به مقاطع بالاتر رفته و سرانجام هم مثلاً به درجه استادی رسیده و جذب هیئتعلمی دانشگاه میشوند بنابراین تبدیل به اساتیدی میشوند که بنیه علمی ندارند و همین مشکل علمی در کشور ماست.
وی تصریح کرد: بنابراین اساتید امروزی دانشجویانی هستند که در سال گذشته دانشجو بودهاند و حال که هنوز درسشان را تمام نکردهاند به دانشجوهای دیگری درس داده و تدریس میکنند که اگر وضعیت علمی در کشورمان به همین منوال پیش برود، نمیدانم درنهایت چه خواهد شد.
باقری افزود: همچنین در خصوص تدوین مقالات، میبینیم افرادی که حتی کار تحقیقی هم انجام ندادهاند متأسفانه مقالههایی تدوین میکنند که از لحاظ سطح علمی هیچ ارزشی ندارند که بعضاً برخی از نشریات هم آنها را چاپ میکنند بخصوص نشریات خارجی که در قبال دریافت پول مقالات را چاپ میکنند و همین مقالات پولی از جمله معیارهای رتبه علمی کشور در دنیا حساب میشوند.
وی خاطرنشان کرد: از این رو کتابهای بسیار کمارزشی به چاپ میرسند که تنها برند دانشگاه را یدک میکشد فقط بهصرف این که نویسنده بانفوذی دارد! در مقابل کتابهایی که باید با آرم و مهر آن دانشگاه چاپ شوند سالها خاک میخورند و چاپ نمیشود.
عضو هیئتعلمی پردیس دانشگاه تهران، بیان کرد: در واقع همه چیز زنجیروار به هم متصل است، دانشجو بدون بنیه علمی وارد دانشگاه میشود و سرانجام به مقام استادی میرسد، این استاد چون از بنیه علمی برخوردار نیست جذب جاهایی میشود که خود را به صورتی نشان دهد و همان میشود که کتابش میشود کتاب مرجع! که همهی اینها دستبهدست هم میدهند تا سطح علمی در کشور افت پیدا کند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل مهم در افت سطح علمی در کشور این است که دانشگاههای ما دانشمحور و دانشبنیان نیستند و متأسفانه تابع مسائل سیاسی اقتصادی و اجتماعی میباشند، به نظر بنده سطح علمی دانشجویان مقطع کارشناسی سالهای ۶۷ و ۶۸ از سطح علمی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای کنونی خیلی خیلی بالاتر است!
باقری تصریح کرد: حتی اداراتی که بیشتر از ۵۰ کارمند ندارد ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ دانشجو در قالب علمی کاربردی که بسیار سطح آنها نیز پایین است جذب میکند که در این اواخر در دانشگاههای مجازی بسیار فاجعه وار این امر صورت میگیرد که این خود به پیکره علمی ایران ضربه وارد میکند. چراکه بعضاً افرادی در امتحانات آن شرکت میکنند که حالت فرمالیته داشته و حتی اگر به سؤالات هم پاسخ ندهند به همان شکل پذیرش میشوند.
انتهای پیام/م