لانچر موشک های فجر به صورت متحرک بوده و معمولا هر پرتابگر دارای 4 موشک فجر 5 می باشد. این پرتابگرها توان شبکه شدن با یکدیگر، همچنین شلیک به صورت تک راکت یا شلیک رگباری را در شب و روز به همراه تحرک بالا را فراهم می کند.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال ۱۳۹۴، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا ۵۰۰ محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

موشک های فجر؛ در هم شکننده گنبد آهنین

در دومین روز رزمایش گسترده بیت‌المقدس ۲۷ نیروی زمینی ارتش که از روز شنبه دوم خردادماه آغاز شد، موشک‌های “فجر ۵” و “نازعات” (N10 و N6) در منطقه آران و بیدگل با موفقیت به سوی اهداف مورد نظر پرتاب شدند. این موشک ها در اختیار یگان موشکی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و بر اساس اعلام فرمانده نزاجا مورد ارتقاء قرار گرفته و بر دقت و برد آنها نیز افزوده شده است.

اما اینکه موشک های (راکت ها) مذکور چه ویژگی هایی دارند و مشخصات رسمی آنها چیست، موضوعاتی است که بر اساس اطلاعات رسمی منتشره توسط وزارت دفاع به آن اشاره خواهد شد.

موشک های سری فجر از جمله معروف ترین موشک های ایرانی است که به نوعی شهرت جهانی نیز یافته است. در جریان نبردهای رزمندگان مقاومت با ارتش صهیونیستی، این موشک ایرانی بارها و بارها با گذشتن از گنبد آهنین و سد دفاعی رژیم صهیونیستی، نقاط مختلف سرزمین های اشغالی را هدف قرار داده و توانست نقش مهمی را در پیروزی جریان مقاومت در برابر اشغالگران ایفا کند.

«فجر و نازعات»؛ مسلسل موشکی شهید طهرانی‌مقدم برای ارتش +عکس (آماده)

موشک فجر ۵ در دو مدل طراحی شده است که شامل فجر یک مرحله ای با برد ۷۵ کیلومتر و فجر ۲ مرحله ای با برد ۱۸۰ کیلومتر است. این موشک در هر دو مدل کالیبر ۳۳۳ میلی متر بوده و دارای سر جنگی ۱۷۵ کیلوگرمی شدیدالانفجار است. طول این دو راکت، در مدل تک مرحله ای در حدود ۶.۵ و در مدل دو مرحله ای ۹.۵ متر است و شعاع ترکش های آن ۵۰۰ متر می باشد که از سوخت جامد بهره می برند.

«فجر و نازعات»؛ مسلسل موشکی شهید طهرانی‌مقدم برای ارتش +عکس (آماده)

پرتابگر این موشک ها به صورت متحرک بوده و معمولا هر پرتابگر دارای ۴ موشک فجر ۵ می باشد. این پرتابگرها توان شبکه شدن با یکدیگر، همچنین شلیک به صورت تک راکت یا شلیک رگباری را در شب و روز به همراه تحرک بالا را فراهم می کند.

نازعات؛ برادران با سابقه و پر قدرت ارتش

موشک نازعات که امروز نسل جدیدی از آن در جریان این رزمایش نزاجا مورد آزمایش قرار گرفته است یادگاری از شهید بزرگوار حسن طهرانی مقدم است که در سالهای اوج جنگ تحمیلی برای مقابله با ارتش عراق طراحی و ساخته شده است. در حال حاضر دو مدل از راکت نازعات به نام های نازعات ۶ و نازعات ۱۰ در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وارد شده است.

«فجر و نازعات»؛ مسلسل موشکی شهید طهرانی‌مقدم برای ارتش +عکس (آماده)

موشک نازعات ۶ دارای برد ۱۰۰ کیلومتر و وزن سر جنگی ۱۳۰ کیلوگرم است. طول این موشک در حدود ۶ متر و ۳۰ سانت بوده و از سوخت جامد بهره می برد. وزن کلی این موشک ۹۶۰ کیلوگرم و وزن پیشران آن ۴۲۰ کیلوگرم است.

موشک نازعات ۱۰ دارای برد ۱۳۰ کیلومتر و طولی بیش از ۸ متر بوده و وزن سر جنگی آن ۲۳۰ کیلوگرم است. وزن ماده پیشران این موشک ۸۶۵ کیلوگرم و وزن اولیه موشک ۱۸۳۰ کیلوگرم است. این موشک از سوخت جامده استفاده می کند.

 

انتهای پیام/م