ولادت حضرت امام سجاد(ع)،آزادسازی خرمشهر پس از 578 روز اسارت در جریان عملیات بیت ‏المقدس (1361ش) از رویدادهای تاریخی امروز‌اند.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از فارس، امروز ۳ خرداد ۱۳۹۴ خورشیدی برابر با ۵ شعبان ۱۴۳۶ هجری و ۲۴ می ۲۰۱۵ میلادی است و رویداد‌های زیر رخ داده‌اند.

*اعدام رهبر گروهک ضاله فرقان و فروپاشی این گروه (۱۳۵۹ ش)

گروهک فرقان، تشکیلاتی به ظاهر مذهبی بود که در اواخر دوره پهلوی با هدف مبارزه با رژیم طاغوت به سرکردگی فردی با نام اکبر گودرزی شکل گرفت.

پیدایش خلأ فیزیکی متفکران اسلامی در سطح جامعه به دلیل سیاست سرکوب توسط رژیم و گرفتاری در زندان و تبعید از یک سو و به وجود آمدن دیدگاه‏های افراطی و برداشت‏های نادرست از مکتب انسان‏ساز اسلام از سوی دیگر باعث شد تا مجموعه‌‏ای از جوانان غافل و ناآگاه حول یک محور فکری گرد هم آمده و به اقداماتی خطرناک روی آورند.

فعالیت گروهک منحرف فرقان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابعاد گسترده‏ای به خود یافت و برنامه حذف فیزیکی چهره‏‌های بارز روحانیان و عوامل انقلابی مؤثر، به عنوان شاخص ‏ترین رویکردهای این گروه قرار گرفت، در این حال آنان با شعار “اسلام، منهای روحانیت” دست به ترورهای متعددی زدند که ترور استاد علامه، آیت ‏اللَّه مرتضی مطهری، آیت ‏اللَّه دکتر محمد مفتح و نیز ترور ناموفق حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی، همچنین ترور و شهادت سپهبد ولی اللَّه قرنی اولین رییس ستاد مشترک ارتش پس از پیروزی انقلاب و چندین جنایت دیگر، از جمله اقدامات عملی این گروه منحرف و خونریز بود.

این گروه، همکاری با رژیم پهلوی، همکاری با رژیم ضد توحیدی جمهوری اسلامی، عضویت در شورای انقلاب، همکاری غیرمستقیم در بازسازی ارتش و مواردی از این قبیل را به عنوان اتهامات علما و روحانیان مطرح نموده و آنها را مصداق “مُفسد فی الارض” می‌‏دانستند.

در نهایت در طی سال‌‏های ۵۸ و ۵۹، افراد گروهک فرقان دستگیر شده و بر اساس دادگاه عدل اسلامی به سزای اعمال خود رسیدند.

اکبر گودرزی، رهبر این گروهک نیز سرانجام در سوم خرداد ۱۳۵۹ به جوخه اعدام سپرده شد و پرونده جنایات این گروه گمراه، خاتمه یافت.

*آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اسارت در جریان عملیات بیت‏المقدس (۱۳۶۱ش)

چهارمین مرحله عملیات پیروزمندانه بیت ‏المقدس در اول خرداد ۱۳۶۱ به قصد آزادسازی خرمشهر آغاز گشت. این عملیات که با رمز “یا محمدبن عبداللَّه(ص)” شروع شد در مراحل اولیه با تصرف پاسگاه مرزی کوشک همراه بود.

همچنین ضربات هولناک و سختی بر تیپ‏‌های گارد مرزی دشمن وارد آمد و تعداد کثیری از مزدوران بعثی به اسارت لشکریان جبهه توحید درآمدند که در میان آنها افسران عالی‏رتبه رژیم بعثی نیز به چشم می‏‌خوردند.

به دنبال این پیروزی‏‌های بزرگ بود که خاکریزهای دشمن یکی پس از دیگری به تصرف قوای اسلام درآمد و فرماندهان مزدور عراقی در اوج وحشت و هراس، پی در پی فرمان عقب‏ نشینی صادر می‌‏کردند.

در ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه بامداد روز یکشنبه دوم خرداد سال ۱۳۶۱ شمسی سپاهیان اسلام، خرمشهر را به محاصره خویش درآورند و دشمن زبون را که چاره‏ای جز فرار نداشت با بلندگو دعوت به تسلیم کردند.

تا ساعت ۹ بامداد بیش از ۵/۰۰۰ نفر از قوای کفر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. روز سوم خرداد، مزدوران بعثی کفر به قصد باز پس‏گیری مناطق آزاد شده اقدام به پاتک کردند که با هوشیاری دلاوران اسلام این پاتک دفع شد و تعداد زیادی از آنان کشته و زخمی و بیش از ۳/۰۰۰ نفر دیگر به اسارت درآمدند.

الطاف و امدادهای غیبی الهی ادامه داشت تا این که خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اسارت در چنگال دشمن بعثی آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی ایران بازگشت. نتایج نهایی عملیات بزرگ بیت المقدس عبارتند از: آزادسازی ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی از جمله خرمشهر و تأمین ۱۸۰ کیلومتر خط مرزی؛ ۱۹ هزار اسیر و ۱۶ هزار کشته و زخمی از دشمن؛ انهدام ۶۰ فروند هواپیما، ۳ فروند هلی کوپتر، ۴۱۸ دستگاه تانک و ده‏ها دستگاه خودرو؛ به غنیمت درآوردن یک فروند هلی کوپتر، ۱۰۵ دستگاه تانک و نفربر، ۹۵ هزار عدد انواع مین و هزاران قبضه سلاح انفرادی. سالروز آزادسازی خرمشهر، به عنوان یک روز ملی – مذهبی در کشور گرامی داشته می‏‌شود و از رشادت‏‌ها و شجاعت‏‌های رزمندگان اسلام و شهیدان سرافراز، تجلیل به عمل می‏‌آید. امام خمینی(ره) در این باره فرمودند: “خرمشهر را خدا آزاد کرد”.

*درگذشت محمدرضا آقاسی (شاعر انقلاب) ۱۳۸۴ ش

محمدرضا آقاسی، ۲۴ فروردین ماه سال ۱۳۳۸ در تهران در خانواده‌ای مذهبی و شاعر متولد شد.

وی به علت اختلاف نظر با مسئولین هنرستان تجسمی ادامه تحصیل نداد و به مدرک سیکل اکتفا کرد. آقاسی قبل از انقلاب، در سالهای ۵۵ و ۵۶ به عضویت انجمنهای ادبی آن زمان درآمد و بعد از انقلاب نیز از محضر اساتیدی چون مهرداد اوستا و یوسف میرشکاک استفاده کرد.
وی از سال ۵۱ شروع به سرودن شعر کرد اما عمده اشعار وی متعلق به سالهای ۶۸ به بعد است.

آقاسی مدتی نیز در جبهه‌های جنگ در مناطق شوش دانیال و جزیره مجنون و سه راه جفیر و شلمچه بود.

از وی که با مثنوی بلند شیعه در جامعه شناخته شد، اشعار زیادی در خصوص جبهه و اهل بیت بر جای مانده است.
محمد‌رضا ‌آقاسی‌،شاعر و مثنوی‌سرای اهل بیت عصمت‌و‌طهارت‌،در سن‌‌۴۶ ‌سالگی‌،بامداد سه شنبه سوم خرداد ماه ٨۴ به علت عارضه قلبی در مرکز تخصصی قلب تهران دار فانی را وداع گفت.

پیکر وی ۵ خردادماه از مقابل معراج الشهدای تهران تشییع و در قطعه ۲۵ شهیدان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۵ شعبان ۱۴۳۶ )

*ولادت حضرت امام سجاد(ع)(۳۸ ق)

امام چهارم شیعیان حضرت امام سجاد(ع) در پنجم شعبان سال سی و هشت هجری در مدینه به دنیا آمد.

در سال و ماه ولادت حضرت، اختلاف است ولی این تاریخ معتبرتر می‌‏باشد. ابومحمد و ابوالحسن از کنیه‌‏های ایشان و مشهورترین القابش، زین العابدین، سیدالعابدین و سجاد است.

مادر وی شهربانو (شاه زنان) دختر یزدگرد سوم است. آن حضرت در بقیه‏ حکومت یزید و حکومت معاویه بن یزید، مروان بن حکم، عبدالملک مروان و ولید بن عبدالملک زندگی می‏‌کرده است. برای آن حضرت یازده پسر و چهار دختر ذکر کرده‌‏اند.

*درگذشت “محمد بن زکریای رازی” دانشمند نامدار جهان اسلام(۳۱۳ ق)

محمد بن زکریای رازی در سال ۲۵۱ ق در شهر ری به دنیا آمد. ابتدا به کیمیاگری پرداخت و در نهایت به شیمی روی آورد. سپس درعلوم طب، هندسه، منطق و فلسفه نیز مهارت یافت.

رازی سال‏های بسیاری از عمر خویش را در تجزیه و ترکیب عناصر و مواد طبیعی صرف کرد و موفق به کشف الکل و تهیه‏ اسید سولفوریک شد. محمد بن زکریا علاوه بر تحقیقات علمی و طبابت، به تدریس و تربیت شاگردان نیز می‌‏پرداخت.

تالیفات وی را تا حدود ۲۵۰ اثر در رشته‏های مختلف علمی ذکر کرده‏‌اند که در زمینه‏های طب، طبیعیات، منطق، ریاضی و نجوم، تفسیر، فلسفه، مابعدالطبیعه، الهیات و… نگاشته است. از مهم‏ترین کتاب‏های محمد بن زکریا، الحاوی و المنصوری است.

*تصویب معاهده ی ترکمانچای بین ایران و روس(۱۲۴۳ ق)

به موجب معاهده‏ ترکمانچای که پس از شکست ایران در دومین دوره‏ جنگ با روسیه در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار منعقد شد، ولایات وسیع ایروان و نخجوان به روسیه واگذار شد.

همچنین ایران سی میلیون روبل معادل پنج میلیون تومان به روسیه غرامت داد. حق کشتی‏رانی برای کشتی‏های روسی تایید شد و اتباع روسیه در ایران نیز امتیاز قضاوت کنسولی یا کاپیتولاسیون را به دست آوردند. دولت روسیه در برابر این همه امتیاز، تنها ولیعهدی عباس میرزا از شاهزادگان قاجار را به رسمیّت شناخت.

***رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۲۴ می ۲۰۱۵ )

*کشف واکسن ضد حصبه (۱۸۸۸م)

واکسن بیماری حصبه کشف شد. این واکسن را دو دانشمند فرانسوی بنام های وایدال و شانتمس کشف کردند و بعدها این کشف مهم آنان را هاوکن دانشمند انگلیسی کاملتر کرد باکتری بیماری حصبه از طریق دستگاه گوارش به بدن انسان وارد می شود از این رو مصرف خوراک و آب آلوده و یا تماس با بیمار مبتلا به حصبه موجب سرایت این بیمارمی شود.

انتهای پیام/