مولوی یعقوبی: با وحدت و استقامت می توان در جنگ اقتصادی پیروز شد/ مولوی پارسا: «وحدت» تمام توطئه های دشمنان را خنثی کرده است/ حجت الاسلام بختیاری: امنیت امروز ما به برکت «وحدت» است
مولوی یعقوبی: با وحدت و استقامت می توان در جنگ اقتصادی پیروز شد/ مولوی پارسا: «وحدت» تمام توطئه های دشمنان را خنثی کرده است/ حجت الاسلام بختیاری: امنیت امروز ما به برکت «وحدت» است
شیعه و سنی خدای واحد، قرآن واحد، قبله واحد و مشترکات بسیار زیاد دیگری دارند و در این بین پیامبر آنان حضرت محمد (ص) نیز جزوی از این اشتراکات بین شیعه و سنی است و وجود پیامبر گرامی اسلام باعث شد تا مردم با خداوند، قرآن، قبله و مسائل مختلف آشنا و جذب شوند و می توان گفت پیامبر محوری اساسی برای وحدت بین شیعه و سنی است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، از ۱۲ ربیع الاول تا ۱۷ ربیع الاول را هفته وحدت نام گذاری کردند؛ در منابع اهل سنت، پیامبر گرامی اسلام در ۱۲ ربیع الاول متولد شدند و در منابع تشیع ۱۷ ربیع الاول به عنوان روز میلاد پیامبر عنوان شده است. هفته وحدت که به بهانه ولادت پیامبر به این نام نامگذاری شده است نقطه عطفی برای وحدت شیعه و سنی است.

 

شیعه و سنی خدای واحد، قرآن واحد، قبله واحد و مشترکات بسیار زیاد دیگری دارند و در این بین پیامبر آنان حضرت محمد (ص) نیز جزوی از این اشتراکات بین شیعه و سنی است و وجود پیامبر گرامی اسلام باعث شد تا مردم با خداوند، قرآن، قبله و مسائل مختلف آشنا شوند و می توان گفت پیامبر محوری اساسی برای وحدت بین شیعه و سنی است.

 

مسجد النبی اهل سنت شهرستان سرخس در شب ۱۲ ربیع الاول میزبان برادران مسلمان شیعه و سنی بود و شیعه و سنی در کنار یکدیگر در جشن ولادت پیامبرشان شرکت کردند و آن امت واحده که پیامبرگرامی اسلام و قرآن کریم بر آن تاکید داشتند را به وجود آوردند.

مولوی علیرضا یعقوبی، استاد مدارس علوم دینی اهل سنت شهرستان باخرز در مراسم جشن میلاد پیامبرگرامی اسلام در مسجد النبی اهل سنت شهرستان سرخس با اشاره به شرایط جامعه قبل از ولادت پیامبر اکرم (ص) گفت: جامعه بشری تشنه آمدن پیامبر بودند تا بین مردم و خدا آشتی ایجاد شود و مردم در قبل از ولادت پیامبر گرامی اسلام شرایط سختی را داشتند.

 

این عالم اهل سنت استان خراسان رضوی با بیان اینکه در قرآن کریم به سه اتفاق در آستانه ولادت پیامبر گرامی اسلام اشاره شده است، گفت: جهان بشریت از ظلم و هواپرستی خسته شده بود و منتظر آن بود که کسی مردم را بشارت بدهد و بین مردم و خداوند ارتباط برقرار شود.

وی عنوان کرد: حضرت محمد (ص) برای همه عالم رحمت است منظور از عالم فقط انسان ها نیستند بلکه برای جن و انس و نباتات و در مجموع تمام عالم رحمت هستند.

مولوی یعقوبی با اشاره به هفته وحدت گفت: در قرآن کریم وحدت ریشه وحیانی داردو در آیات مختلف قرآن کریم به وحدت اشاره می شود؛ وحدت علاوه بر اینکه یک امر وحیانی است یک امر عقلانی نیز است و برای حفظ اسلام و مسلمین وحدت مسئله مهمی است و مذاهب شاخه های تنومند اسلام هستند و مذاهب باید ضمن حفظ مذهب خود به مسئله وحدت توجه ویژه ای داشته باشند.

این عالم اهل سنت استان خراسان رضوی با بیان اینکه برجسته کردن اختلاف بین شیعه و سنی توسط دشمنان اسلام صورت گرفته تا مسلمانان جهان به جان یکدیگر بیفتند، تاکید کرد: وقتی همه ما از یک درخت واحد به وجود آمدیم آن هم درخت اسلام چه معنی دارد که به جان هم بیفتیم؛ همه مذاهب اسلامی ریشه در اسلام دارند و از یک درخت واحد هستند، خداوند ما یکی است، کتاب ما یعنی قرآن کریم یکی است، پیامبر و قبله ما نیز یکی است و اشتراکات فراوان دیگری نیز وجود دارد.

 

مولوی یعقوبی با اشاره به سه نوع وحدت گفت: «وحدت مطلق» وحدتی است که هیچ اختلاف سلیقه و نظری وجود نداشته باشد که چنین وحدتی هیچگاه به دست نمی آید، «وحدت مصلحتی» نیز وجود دارد که نمی توان اسم آن را وحدت گذاشت چرا که این نوع وحدت فقط در شرایط خاص به وجود می آید و در شرایط عادی به آن اهمیت داده نمی شود اما «وحدت معقول» وحدتی است که با تعقل و از روی فکر به وجود می آید و در کنار اینکه هر کس و هر مذهب دیدگاه و نظر خود را دارد اما به دیدگاه و نظر دیگر مذاهب احترام می گذارد و در کنار یکدیگر با احترام زندگی می کنند و وحدتی که ما به دنبال آن هستیم و به آن دست یافتیم همین وحدت معقول است.

 

وی اظهار کرد: امام راحل و رهبر معظم انقلاب چندین بار عنوان کردند که نه شیعه سنی می شود و نه سنی شیعه می شود بلکه شیعه و سنی در انجام مسائل فقهی خود آزاد هستند حتی در درون خود مذاهب وقتی بحث فروعات می شود بین استاد و شاگرد اختلاف است اما این اختلاف نظر باعث دوری نمی شود بلکه علاوه بر حفظ نظر خود احترام یکدیگر را نیز حفظ می کنند.

 

استاد مدارس علوم دینی اهل سنت شهرستان باخرز تاکید کرد: مسلمانان برای همیشه تاریخ وحدت داشته باشند و برای اعتقادات خود احترام بگذارند و به عنوان یک امت به یکدیگر نگاه کنند نه به عنوان مذاهب مختلف؛ قرآن کریم می گوید امت شما واحد است هیچگاه نگفته است که مذهب شما واحد است.

مولوی یعقوبی با بیان اینکه امروز دنیای اسلام و قرآن کریم مورد تهدید است، گفت: نقشه های عالم شرق و غرب برای سنی و یا شیعه نیست بلکه برای نابودی اسلام است.

 

وی اضافه کرد: داعش ربطی به اهل سنت ندارد؛ داعش در بدو ورودش ۷۰ عالم اهل سنت را سر برید.

استاد مدارس علوم دینی اهل سنت شهرستان باخرز اظهار کرد: این چه مصیبتی است که گریبانگیر اسلام شده که آن کسی که می کشد و آن کسی که کشته می شود هر دو لا اله الا الله و محمد رسول الله می گویند.

 

این عالم اهل سنت استان خراسان رضوی گفت: پیامبر اسلام (ص) در آخرین خطبه خود در بازگشت حج گفتند ای امت من بعد از من راه ارتداد و کفر را نروید و گردن یکدیگر را نزنید؛ متاسفانه امروز اگر مسلمانی قرآن را ببوسد گردنش را می زنند اما اگر دست و پای ایادی استکبار را ببوسد ایرادی ندارد.

مولوی یعقوبی عنوان کرد: شبکه های ماهواره ای توسط انگلیس با هزینه های میلیارد دلاری ایجاد شده تا عده ای به اسم شیعه و سنی به یکدیگر فحش دهند؛ یزید امروز دنیا، ترامپ است.

 

وی به کشتار مسلمانان در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: امروز آمارها می گوید نزدیک ۴۷ درصد خون هایی که در دنیا ریخته می شود متعلق به مسلمانان بی گناه است و این مصیبت بزرگی است که نیمی از کشته شدگان دنیا از مسلمانان هستند.

این عالم اهل سنت استان خراسان رضوی با اشاره وضعیت گذشته و کنونی کشور گفت: در زمان دفاع مقدس برای سیم خاردار مانده بودیم اما امروز پیشرفته ترین سلاح های نظامی را در اختیار داریم و این قدرت یک قدرت دفاعی است تا از خودمان دربرابر تهدیدات دشمنان اسلام دفاع کنیم.

 

مولوی یعقوبی افزود: هیچ جای دنیا تنوع قومی و مذهبی، ایران را ندارد اما بیشترین وحدت را در بین کشورها جمهوری اسلامی ایران دارد و در دنیا می درخشد و تا زمانی که این وحدت وجود دارد هیچ خطری کشور را تهدید نمی کند.

وی در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی و جنگ اقتصادی که دشمن به راه انداخته است، گفت: اگر استقامت، پایداری و وحدت وجود داشته باشد این مرحله حساس نیز به فضل الهی با موفقیت به اتمام می رسد؛ دشمن آخرین تیرهایش را رها کرده است اما وحدت و استقامت ملت ایران و امت اسلامی این تیرها را به خودشان بر می گرداند.

 

مولوی احمد پارسا در این مراسم با تاکید بر اینکه وحدت شیعه و سنی به برکت نظام اسلامی به وجود آمده است، اظهار کرد: در طول تاریخ وحدت و همدلی مایه عزت دولت ها و ملت ها بوده و از طرفی عامل شکست ها و عقب ماندگی ها اختلاف و تفرقه است.

امام جمعه اهل سنت سرخس با اشاره به اینکه پیامبر اسلام (ص) بر تفرقه و اختلاف خط بطلان کشیدند، افزود: آن شیعه وسنی که به دنبال تفرقه و اختلاف اند، شیعه و سنی آمریکایی هستند.

 

وی تصریح کرد: در طول عمر پربرکت چهل ساله انقلاب اسلامی آن چیزی که تاکنون توطئه های دشمن را خنثی کرده ، «وحدت» بوده است.

مولوی پارسا بیان داشت: امروز بارزترین معروف در جامعه وحدت است و همه گروه های اسلامی باید به این معروف امروز عمل کنند.

 

حجت الاسلام محمد بختیاری در ادامه به موانع وحدت اشاره و اظهار داشت: دو مانع مهم بر سر راه وحدت امروز نفس اماره و دیگری شیطان است.

امام جمعه سرخس با تاکید بر اینکه امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند، افزود: امروز اگر امت اسلامی یده واحده شود و وحدت داشته باشیم، آمریکا و نوکرانش دیگر در منطقه و جهان جایگاهی نخواهند داشت.

 

وی ایران اسلامی را علمدار وحدت در جهان اسلامی دانست و عنوان کرد: امروز بالاترین نعمت ما امنیت بوده که به برکت وحدت ایجاد شده است.

حجت الاسلام بختیاری خواست دشمن را تفرقه و ایجاد اختلاف برای ادامه حیات خودش برشمرد و بیان داشت: مسلمانان امروزمسیر وحدت را پیدا کرده اند؛ وحدتی که امام راحل پایه گذار آن بودند و امروز هم مقام معظم رهبری محور وحدت جهان اسلام هستند.

انتهای پیام/