نمونه‌برداری از ۴۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی توسط نمایندگی استاندارد سرخس/ وسایل بازی بخش عمومی همچنان پلمپ هستند/ طرح «طاها» در سرخس اجرایی می‌شود
نمونه‌برداری از ۴۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی توسط نمایندگی استاندارد سرخس/ وسایل بازی بخش عمومی همچنان پلمپ هستند/ طرح «طاها» در سرخس اجرایی می‌شود
رئیس اداره استاندارد شهرستان سرخس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی توسط نمایندگی استاندارد این شهرستان نمونه‌برداری شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، در سال ۸۸ با افزایش واردات و صادرات کالاها از مرز سرخس، برای کاهش زمان ترخیص این کالاها و عدم مراجعه صاحبان کالا به مرکز استان، نمایندگی استاندارد فعالیت خود را در شهرستان سرخس آغاز کرد؛ در ادامه با علی‌اکبر ولایتی رئیس اداره استاندارد شهرستان سرخس به گفتگو نشستیم تا به برخی از حوزه‌های کاری مربوط به استاندارد و فعالیت‌های این اداره در سال جاری بپردازیم.

 

نظارت استاندارد بر واردات و صادرات کالاها
علی‌اکبر ولایتی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با بیان اینکه یکی از حوزه‌های تحت نظارت نمایندگی استاندارد سرخس کنترل کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول استاندارد اجباری است، اظهار کرد: کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند از طریق گمرک سرخس به نمایندگی استاندارد ارجاع می‌شود.

 

وی افزود: مراحل کار به این صورت است که نمونه‌برداری از کالا انجام و سپس نمونه برای آزمون تعیین ماهیت و انطباق با استاندارد مربوطه به آزمایشگاهی که مجوز آزمون آن کالا را قبلاً از سازمان ملی استاندارد دریافت کرده، ارسال می‌شود و درصورتی‌که کالا با استاندارد ملی ایران مطابقت داشته باشد گواهینامه برای آن کالا صادر و این گواهینامه به گمرک برای ترخیص کالا ارسال می‌شود.

 

رئیس اداره استاندارد شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: برای کالاهای صادراتی اگر استاندارد کالا برای تولید داخل کشور اجباری باشد آن محصول دارای گواهینامه کاربرد علامت استاندارد با اعتبار سه ساله است که فقط با استعلام اعتبار همان گواهینامه صادرات کالا نیز انجام می‌شود، ولی درصورتی‌که کالا به هر دلیلی فاقد گواهینامه کاربرد علامت استاندارد باشد مشابه کالاهای وارداتی نمونه‌برداری و آزمون کالا انجام و گواهینامه موقت برای آن صادر می‌شود.

 

نمونه‌برداری از ۴۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی توسط اداره استاندارد سرخس

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده برای تسریع در انجام فرآیند واردات و صادرات و ترخیص کالا، فعال کردن آزمایشگاه بخش خصوصی در خود سرخس و ارسال نمونه‌ها به این آزمایشگاه بوده که باعث جلوگیری از ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های مشهد و سرعت بخشیدن به انجام آزمون‌های مربوطه و جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینه‌های بازرگانان و صاحبان کالا شده است.

 

ولایتی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۰ هزار تن کالای وارداتی و صادراتی توسط نمایندگی استاندارد این شهرستان نمونه‌برداری شده است.

 

رئیس اداره استاندارد شهرستان سرخس بیان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۰۰ نمونه به آزمایشگاه مربوطه برای انجام آزمون‌های مطابقت با استاندارد ارسال شده و در همین مدت ۶۵ مورد نمونه‌برداری از فرآورده‌های نفتی صادراتی صورت گرفته است.

 

نظارت بر وسایل بازی پارک‌ها و مهدکودک‌ها

وی نظارت بر وسایل بازی پارک‌ها و مهدکودک‌ها را یکی دیگر از حوزه‌های کاری نمایندگی استاندارد عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه وسایل بازی شهربازی‌ها و پارک‌ها مشمول مقررات استاندارد اجباری است و مطابق ماده ۹ قانون این سازمان بهره‌برداری از این تجهیزات بدون اخذ مجوز قانونی (گواهینامه بازرسی) ممنوع است، در تیرماه سال جاری با حضور کارشناسان فنی و کارشناس واحد حقوقی اداره کل استاندارد از وسایل و تجهیزات بازی پارک‌ها و مهدکودک‌های سطح شهر و شهرک‌های مسکونی بازرسی صورت گرفت.

 

ولایتی بیان داشت: در این بازرسی مشخص شد اکثر وسایل بازی فاقد گواهینامه بازرسی است که در نهایت منجر به پلمپ و توقیف امانی این تجهیزات شد.

 

وسایل بازی بخش عمومی همچنان پلمپ هستند

رئیس اداره استاندارد سرخس اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری مناسب برخی از بهره‌برداران وسایل بازی بخش خصوصی، بازرسی‌های کارشناسی توسط شرکت‌های بازرسی انجام و این بهره‌برداران موفق به اخذ گواهینامه استاندارد شدند، ولی موارد مربوط به بخش‌های عمومی هنوز پلمپ بوده و اقدامی برای اخذ گواهینامه استاندارد صورت نگرفته است.

 

ولایتی تصریح کرد: در اثر غیراستاندارد بودن و غیر ایمن بودن تجهیزات شهربازی و وسایل بازی در کشورمان خطرات و آسیب‌هایی برای مردم به‌ویژه کودکان به وجود آمده است، بنابراین لازم است همه بهره‌برداران این وسایل نسبت به استانداردسازی آن‌ها اقدام کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: همه متولیان مرتبط با موضوع می‌توانند با همکاری همدیگر محیطی امن برای آسایش و رفاه و سلامت مردم ایجاد کنند، بنابراین بدون همکاری امکان استقرار استاندارد در پارک‌ها و نیز کنترل وسایل بازی امکان‌پذیر نیست.

 

رئیس اداره استاندارد سرخس اظهار داشت: از بهره‌برداران بخش‌های دولتی و خصوصی از جمله مهدکودک‌ها، شهرداری‌ها و شهرک‌های مسکونی انتظار می‌رود برای استفاده ایمن کودکان از این وسایل بازی در راستای انجام بازرسی از این تجهیزات، با شرکت‌های بازرسی تأیید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد همکاری کنند.

 

نظارت نمایندگی استاندارد سرخس بر نازل‌های سوخت

ولایتی در ادامه عنوان کرد: در راستای نظارت دقیق بر عملکرد نازل‌های سوخت جایگاه‌های عرضه بنزین در سطح شهرستان در مردادماه سال جاری، کارشناسان شرکت بازرسی پویا سنج شرق که تحت نظارت سازمان استاندارد است با مراجعه به جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی شهرستان، تمامی نازل‌های عرضه سوخت مایع فعال در سطح شهرستان را مورد ارزیابی و سنجش قرار دادند که در همین راستا تاکنون ۳۵ نازل مربوط به ۴ جایگاه در حوزه شهرستان شامل جایگاه سرخس، قوش خزایی، گنبدلی و مزداوند مورد کنترل و سنجش قرار گرفته است.

 

وی یادآور شد: صحت عملکرد این نازل‌ها به‌صورت دوره‌ای هر ساله در دو نوبت توسط شرکت‌های بازرسی همکار تأیید صلاحیت شده موردبررسی قرار می‌گیرد که در صورت تأیید صحت عملکرد نازل عرضه سوخت مایع، برچسب‌هایی با عنوان صحت عملکرد که قابل‌رؤیت برای عموم باشد روی دستگاه نصب می‌شود.

 

بازرسی از ۳۰۰ ترازوی اصناف سرخس

رئیس اداره استاندارد شهرستان سرخس نظارت بر بازار و اصناف را از دیگر حوزه‌های کاری اداره استاندارد شهرستان عنوان کرد و افزود: در آخرین بازرسی‌های انجام شده از حدود ۳۰۰ عدد از ترازوهای اصناف مختلف توسط نمایندگی استاندارد با همکاری شرکت پایش ابزار برتر، اداره صنعت معدن و اتاق اصناف شهرستان، صحت عملکرد بیش از ۹۰ درصد ترازوها تأیید شد و کمتر از ۱۰ درصد هم که غیر عامدانه معیوب بوده، در مهلت چند روزه نسبت به تعمیر و رفع نقص اقدام شده است.

 

ولایتی تصریح کرد: از اصناف مختلف تقاضا داریم که با مأموران و بازرسان استاندارد برای تعیین صحت عملکرد ترازوها و کنترل کمی اقلام خریداری شده که هم برای اصناف و هم برای خریداران حائز اهمیت است همکاری لازم را داشته باشند.

 

طرح «طاها» در سرخس اجرایی می‌شود

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمایندگی استاندارد قصد دارد طرحی به نام طرح «طاها» را در سرخس اجرایی کند و از کل اجناس مشمول استاندارد اجباری که توسط اصناف مختلف در شهرستان عرضه می‌شود به‌صورت سرزده نمونه‌گیری و به آزمایشگاه‌های مربوطه برای آزمون مطابقت با استاندارد ارسال و با تولیدکننده، توزیع‌کننده و عرضه‌کنندگان متخلف مطابق قانون برخورد کند.

 

رئیس اداره استاندارد شهرستان سرخس اظهار داشت: طرح طاها مخفف (‌طرح اجرای هماهنگ استاندارد) است و هدف از اجرای این طرح، انجام هماهنگ وظایف قانونی سازمان ملی استاندارد ایران به‌منظور شناسایی و استانداردسازی واحدهای تولیدی مشمول مقررات استانداردهای اجباری، ارتقای سطح کیفی فرآورده‌ها در راستای تأمین ایمنی و سلامت جامعه، اعتمادسازی و توجه عموم به علامت استاندارد ایران و جلوگیری از تولید و عرضه کالای با کیفیت پایین است.

 

ولایتی در پایان خطاب به شهروندان یادآور شد: شهروندان محترم می‌توانند با ارسال کد ده‌رقمی درج‌شده ذیل نشان استاندارد کالاها به سامانه پیامکی «۱۰۰۰۱۵۱۷» از صحت علامت استاندارد کالاهای تولید داخل اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/