طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار کشور اجرایی می‌شود/ همزمان با کشت انگور در سرخس باید صنایع تبدیلی آن ایجاد شود
طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار کشور اجرایی می‌شود/ همزمان با کشت انگور در سرخس باید صنایع تبدیلی آن ایجاد شود
مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار بر اساس برنامه ششم توسعه در 500 هزار هکتار پیش‌بینی شده است که امسال در 60 هزار هکتار از اراضی مناطق مختلف کشور این طرح اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، شکراله حاجی وند صبح امروز (دوشنبه) در همایش «احیای انگور، توسعه و اشتغال پایدار» در شهرستان سرخس با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از تولیدات میوه در حوزه سردسیری است، اظهار کرد: ۱٫۷ دهم میلیون هکتار یعنی حدود ۶۱ درصد از سطح میوه کاری کشور مربوط به دفتر امور میوه‌های سردسیری با تولید بیش از ۱۰۳ میلیون تن میوه است.

 

وی افزود: میوه‌های حوزه سردسیری در سال ۹۵ بالغ‌بر ۷۱۴ هزار تن بوده که از نظر وزنی ۵۸ درصد و از نظر ریالی ۶۵ درصد کل صادرات محصولات باغی را شامل شده است.

 

طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار کشور اجرایی می‌شود

حاجی وند در ادامه به برنامه‌های دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی اشاره و تصریح کرد: توسعه کشت باغات دیم در اراضی شیب‌دار یک از برنامه‌هایی که دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی آن را دنبال می‌کند.

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار بر اساس برنامه ششم توسعه در حدود ۵۰۰ هزار هکتار پیش‌بینی شده است که امسال در ۶۰ هزار هکتار از اراضی مناطق مختلف کشور این طرح اجرایی می‌شود.

 

وی تأکید کرد: در حوزه زیست‌محیطی هرساله فرسایش خاک را داریم که توسعه کشت دیم در اراضی شیب‌دار می‌تواند در کنترل این موضوع نقش بسزایی داشته باشد.

 

حاجی وند هدف از توسعه کشت باغات دیم در اراضی شیب‌دار را حفظ و احیای مراتع و منابع طبیعی دانست و اظهار داشت: ۵۰ درصد از برنامه توسعه کشت باغات دیم در اراضی شیب‌دار در اراضی منابع طبیعی و ۵۰ درصد دیگر در اراضی مستثنیات است.

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت پیگیر آن است، توسعه باغات در اراضی نوآباد و مستعد در ذیل رودخانه‌های مرزی است که در سطح ۴۶ هزار هکتار انجام می‌شود.

 

طرح «فراز» در ۲ هزار هکتار از باغات انگور کشور اجرایی می‌شود

وی احیای باغات درجه‌دو و اصلاح این باغات را از دیگر برنامه‌های دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: همچنین برنامه فراز یا همان داربستی کردن باغات انگور در دستور کار دفتر قرار دارد که این طرح باید در توسعه و احیای انگور در شهرستان سرخس از ابتدای کار موردتوجه قرار گیرد.

 

حاجی وند افزود: در این طرح ۱۰ هزار هکتار از باغات انگور اصلاح می‌شود و در سطح دو هزار هکتار برنامه فراز یا همان داربستی کردن باغات اجرایی می‌شود.

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: منطقه سرخس به لحاظ جغرافیایی و با توجه به اینکه ۱۸۵ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد، می‌تواند یک موقعیت استراتژیک و یک فرصت مناسب در جهت ارتقای معیشت و توسعه اقتصادی این منطقه باشد.

 

وی افزود: باید ارقام متناسب با منطقه سرخس برای کشت انگور انتخاب شود که علاوه بر تازه خوری، قابلیت صادرات و ارائه به بازارهای جهانی را داشته باشد.

 

همزمان با احیای محصول انگور در سرخس باید صنایع تبدیلی آن ایجاد شود

حاجی وند گفت: همچنین همزمان با احیای محصول انگور در شهرستان سرخس باید صنایع تبدیلی و تکمیلی آن ایجاد شود که دراین‌باره بخش خصوصی می‌تواند کمک شایانی داشته باشد.

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده محصول انگور بحث زوال آن است، تصریح کرد: باید ارقام انگوری را در شهرستان کشت کنیم که بتوانند در برابر این مشکلات مقاومت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/