ایجاد دومین مزرعه الگویی انگور کشور در سرخس/ توسعه‌ای در محصولات باغی در سرخس نداشتیم/ ۶ هکتار از اراضی سرخس زیر کشت انگور رفت
ایجاد دومین مزرعه الگویی انگور کشور در سرخس/ توسعه‌ای در محصولات باغی در سرخس نداشتیم/ ۶ هکتار از اراضی سرخس زیر کشت انگور رفت
با هدف توسعه و اشتغال پایدار در شهرستان سرخس، صبح امروز (دوشنبه) همایش «احیای انگور، توسعه و اشتغال پایدار» با حضور تنی چند از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در محل فرهنگسرای امام رضا علیه‌السلام این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، با هدف توسعه و اشتغال پایدار در شهرستان سرخس، صبح امروز (دوشنبه) همایش «احیای انگور، توسعه و اشتغال پایدار» با حضور تنی چند از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در محل فرهنگسرای بزرگ امام رضا علیه‌السلام این شهرستان برگزار شد.

 

حسین سنجرانی، فرماندار سرخس در ابتدای این همایش با بیان اینکه بارندگی در شهرستان سرخس سالانه ۱۸۷ میلی‌متر است، اظهار کرد: امسال یکی از سال‌های خشک‌سالی را در این منطقه سپری می‌کنیم.

 

۳۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی در سرخس داریم

فرماندار سرخس تأکید کرد: ۳۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی در شهرستان سرخس داریم که کشت محصول انگور در سطح ۱۰ هکتار انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کشور ایران بنیان‌گذار کشاورزی در دنیا است و قطعاً نیاز مردم در آینده و زنجیره غذایی آنان به تولیدات گیاهی و دامی چند صد برابر می‌شود.

 

توسعه‌ای در محصولات باغی در سرخس نداشتیم

نجفقلی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه در سطح استان ۳۰۰ هزار هکتار محصول باغی داریم که عمده آن به پسته و زعفران، سیب، گردو و انار تعلق دارد، اظهار داشت: در شهرستان سرخس در حوزه محصولات باغی تاکنون توسعه‌ای نداشتیم.

 

وی تصریح کرد: ۴۵محصول زارعی و ۳۸ محصول باغی در استان خراسان رضوی تولید می‌شود که تنوع خوبی دارد.

صالحی بیان داشت: سطح زیر کشت محصول انگور آبی در استان ۲۰ هزار هکتار با عملکرد ۱۹ تن در هکتار است که در شهرستان سرخس باید بگوییم که باغ انگوری نداریم و به‌صورت پراکنده به حدود ۲۰ هکتار می‌رسد.

 

شرایط اقلیمی سرخس برای توسعه کشت انگور مناسب است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد: شرایط اقلیمی و آب‌وهوای سرخس برای توسعه کشت انگور مناسب است.

 

صالحی در ادامه با بیان اینکه همزمان با توسعه کشت محصول انگور باید به بازار مصرف آن نیز توجه داشته باشیم، عنوان کرد: تنوع رقم در کشت انگور می‌تواند به بازاریابی این محصول کمک کند.

 

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام علیرضا ارژنگ، امام‌جمعه سرخس با بیان اینکه ایران کشوری چهارفصل بوده و در دنیا کم‌نظیر است، گفت: امروز بااینکه همه‌چیز داریم، اما کشور گرفتار مشکلات اقتصادی است به‌این‌علت که از علم استفاده کامل نداشتیم.

 

وی تصریح کرد: اگر همه اندیشمندان را جمع کنیم و بهترین آب‌وخاک را داشته باشیم، اگر ایمان و معنویت با این‌ها همراه نباشد، بشر با همه پیشرفت‌ها از دانش بهره‌ای نمی‌برد.

امام‌جمعه سرخس اظهار داشت: دانش اگر همراه با معنویت نباشد، نمی‌تواند خزائن زمین را آشکار کرد، بنابراین علم و معنویت باید با هم پیوند بخورد.

 

یکی از معضلات کشور ما کشاورزی سنتی است

حجت‌الاسلام ارژنگ با تأکید بر اینکه امروز یکی از معضلات کشور ما کشاورزی سنتی است، افزود: تحول در کشاورزی یک ضرورت است و باید کشاورزی ما به سمت مدرن و صنعتی نزدیک شود.

 

وی در ادامه اشاره به اینکه وضعیت پرداخت زکات در کشور مناسب نیست، عنوان کرد: باید فرهنگ پرداخت زکات در جامعه نهادینه شود.

 

۱۰ ایستگاه تحقیقاتی انگور در کشور فعال است

داراب حسنی، رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰ ایستگاه تحقیقاتی انگور در کشور فعال است، اظهار کرد: در این ایستگاه‌ها اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی را در زمینه محصول انگور انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان سرخس ارتفاع کمی دارد که به‌عنوان یکی از شاخصه‌های مهم می‌تواند در توسعه محصول انگور مدنظر قرار بگیرد.

 

۱۰۰۰ رقم انگور در کلکسیون‌های اصلی کشور داریم

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور تصریح کرد: یکی از پتانسیل‌ها و نقاط قوت ما داشتن کلکسیونی از انگور است که در حقیقت کار ساماندهی این مجموعه مواد گیاهی انجام شده است.

 

حسنی اظهار داشت: گروهی از انواع رقم‌های انگور از سراسر کشور جمع‌آوری‌شده و امروز چیزی بالغ‌بر ۱۰۰۰ رقم انگور را در کلکسیون‌های اصلی انگور کشور داریم که می‌توان از این ارقام برای توسعه کشت این محصول بهره‌برداری کرد.

 

ایجاد دومین مزرعه الگویی انگور کشور در سرخس

در ادامه این همایش حسین حیدری، محقق و پژوهش‌گر و بنیان‌گذار انستیتو انگور کشور چگونگی کاشت، داشت، برداشت، بسته‌بندی و فروش محصول انگور را برای کشاورزان تشریح کرد و گفت: دومین مزرعه الگویی انگور کشور در سرخس راه‌اندازی می‌شود.

بنیان‌گذار انستیتو انگور کشور خاطرنشان کرد: باید در طول ۵ سال آینده حداقل ۵۰ هزار هکتار در منطقه سرخس باغات انگور با ارقام مختلف کالیفرنیا تولید داشته باشیم که ایجاد این باغات می‌تواند تأثیر بسزایی در حیات‌وحش و حفظ محیط زیست داشته باشد.

 

۶ هکتار از اراضی سرخس زیر کشت انگور رفت

محمدعلی رهنما، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، هدف از برگزاری این همایش را فعال کردن موضوع باغداری در شهرستان عنوان کرد و افزود: امروز همزمان با برگزاری این همایش یک باغ شش هکتاری انگور را در شهرستان کلید می‌زنیم.

 

مدیر جهاد کشاورزی سرخس با تأکید بر اینکه توسعه کشت انگور باعث ایجاد اشتغال پایدار می‌شود، تصریح کرد: در مرحله اول هفت رقم  از ارقام انگور داخلی که سازگاری با آب‌وهوای شهرستان دارد را کشت می‌کنیم.

انتهای پیام/