رشد ۲۸ برابری انتشار کتاب در ایران/ آشپزخانه و کباب خانه در منزل داریم اما کتابخانه نداریم!
رشد ۲۸ برابری انتشار کتاب در ایران/ آشپزخانه و کباب خانه در منزل داریم اما کتابخانه نداریم!
دبیر علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تأکید بر اینکه به نسبت پیشینه و تمدن فرهنگی که داریم، کتاب‌خوانی در بین خانواده‌های ما کم است، گفت: آشپزخانه و کباب خانه در منزل داریم اما کتابخانه نداریم!

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، جواد محقق شب گذشته در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب سال و آغاز به کار اولین دوره «شب‌های فرهنگی سرخس» به مقایسه وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۱۳۵۵ همه کتاب‌هایی که در ایران منتشر شده، یعنی در طول یک سال در همه حوزه‌ها دو هزار و ۵۰۰ عنوان برای یک جمعیت ۳۵ میلیون نفری بوده است درحالی‌که این تعداد در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به ۵ هزار عنوان رسید.

 

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر افزود: امروز به‌غیراز کتاب‌های کمک‌درسی، بالای ۶۵ تا ۷۰ هزار عنوان کتاب در سال در کشورمان منتشر می‌شود، یعنی حدود ۲۸ برابر انتشار کتاب در ایران نسبت به قبل از انقلاب رشد داشته و این در حالی است که جمعیت کشور دو برابر شده است.

 

وی تصریح کرد: به نسبت پیشینه و تمدن فرهنگی که داریم، کتاب‌خوانی در بین خانواده‌های ما کم است و متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ها امر مهم کتاب‌خوانی رواج ندارد.

 

محقق اظهار داشت: آشپزخانه و کباب خانه در منزل داریم اما کتابخانه نداریم؛ در جهیزیه دخترانمان تمامی ملزومات زندگی را می‌گذاریم اما جایی ندیدیم که یک قفسه کوچک کتابخانه جزو بساط جهیزیه قرار داده شود.

 

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تأکید بر اینکه امروز علاوه بر تغذیه جسمی به تغذیه فکری و فرهنگی هم نیازمندیم، عنوان کرد: در سال‌های قبل از انقلاب در حوزه کودکان تعداد نویسندگان از عدد انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد، اما در حال حاضر نویسندگان حوزه کودک بیش از ۸۰۰ نفر هستند که به‌عنوان شاعر و نویسنده و مترجم برای کودکان کار می‌کنند.

 

وی بیان داشت: قبل از انقلاب اسلامی در عرصه شعر تنها سه شاعر داشتیم که در حوزه کودکان کار می‌کردند، اما امروز فقط در خراسان ۳۰ نفر شاعر شناخته‌شده داریم که در حوزه کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند.

 

محقق خاطرنشان کرد: تعداد مطبوعات کودکان و نوجوانان قبل از انقلاب اسلامی به ۷ تا ۸ مورد می‌رسید، اما در این سال‌ها بیش از ۵۰ نشریه برای کودکان منتشر می‌شود.

 

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اضافه کرد: باوجود تحریم‌ها، جزو ۱۰ کشور دنیا هستیم که صنعت فیلم‌سازی داریم، همچنین جزو ۱۵ کشور دنیا هستیم که بیشترین فیلم‌ها را در طول سال تولید می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: در حوزه انتشار کتاب نیز در مقایسه با کشورهای منطقه مانند ترکیه و مصر که مشابه خودمان هستند، انتشار کتاب در این دو کشور به‌مراتب از ما کمتر است.

 

محقق در ادامه با تأکید بر اینکه کارهای نکرده در عرصه فرهنگ و کتاب زیاد داریم، تصریح کرد: اگر کتاب‌خوانی در کشور ضعیف شود در کنار آن در بسیاری از عرصه‌ها دچار ضعف می‌شویم.

 

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در پایان با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب سال سرخس باید استمرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: امروز به سه نوع مطالعه «اعتقادی»، «شغلی» و «ذوقی» نیازمندیم.

انتهای پیام/