معضل سالیانه تکدی گری در سرخس/ جمع‌آوری متکدیان نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط
معضل سالیانه تکدی گری در سرخس/ جمع‌آوری متکدیان نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط
معضل تکدی گری در شهر سرخس این روزها رو به افزایش است و اگر این معضل توسط دستگاه‌های مسئول در اولویت خاصی قرار نگیرد و همه منتظر باشند تا شاید دیگری کاری کند موضوع تکدی گری فراتر ازآنچه اکنون است بروز و ظهور پیدا خواهد کرد، درنتیجه باید منتظر عواقب و خطرات این آسیب اجتماعی در این شهرستان باشیم.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، تکدی گری یکی از معضلاتی است که شهر سرخس این روزها با آن دسته و پنجه نرم می‌کند؛ معضلی که به‌عنوان یک آسیب اجتماعی خطرناک خود را در این شهر نمایان کرده است.

 

به اعتقاد کارشناسان تکدی گری بعد از اعتیاد به‌عنوان دومین آسیب اجتماعی در کلان‌شهرهای کشور معرفی شده است؛ متکدیان که بدون ارائه هیچ خدمتی برای دیگران از آن‌ها درخواست کمک دارند آثار و عوارض مختلفی در جامعه بر جای می‌گذارند.

طبیعت وجود گدا علاوه بر زشت کردن چهره شهر سرخس و به‌جا گذاشتن تأثیرات روحی و روانی بر افراد می‌تواند عامل مهمی در تن‌پروری و بی‌علاقگی به کار و تلاش باشد.

 

تکدی گری و وجود متکدیان زیبنده شهر سرخس نیست

غلامرضا لالوی، نائب رئیس شورای شهر سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اینکه محور اصلی جلسه بعدی آسیب‌های اجتماعی شهر سرخس موضوع «تکدی کری» است، اظهار کرد: بخشی از کسانی که امروز در کنار گمرک، داروخانه، پمپ گاز و بنزین در شهر سرخس به تکدی گری مشغول هستند، به نظر می‌رسد که هدایت‌شده فعالیت می‌کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه تکدی گری و وجود متکدیان زیبنده شهر سرخس نیست، افزود: بارها این متکدیان توسط دستگاه‌های مسئول جمع‌آوری ‌شده‌اند، اما همچنان که از درب بیرون رفتند از پنجره دوباره وارد شدند.

بهترین راه برای جمع‌آوری متکدیان مشارکت مردمی است

زری صادقی، رئیس اداره بهزیستی سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: در ابتدا باید این متکدیان شناسایی شوند که آیا بومی شهرستان هستند و یا از خارج شهرستان آمده و به این شغل کاذب مشغول هستند و در گام بعدی برای کمک و یا جمع‌آوری آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

 

وی تصریح کرد: بهترین راه برای اینکه این معضل از سطح شهر سرخس جمع‌آوری شود، مشارکت مردمی است؛ یعنی کمک نکردن به متکدیان می‌تواند عاملی برای از بین رفتن این شغل کاذب در این شهرستان باشد.

تکدی گری در قانون مجازات اسلامی به‌عنوان یک جرم شناخته می‌شود

حمید علیزاده، دادستان عمومی و انقلاب سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تأکید بر اینکه تکدی گری در قانون مجازات اسلامی به‌عنوان یک جرم شناخته می‌شود، عنوان کرد: پدیده تکدی گری در بعد تفکری و فرهنگی آن و در بعد اجرایی و عملیاتی آثار نامناسبی در سطح شهرستان سرخس داشته و عده‌ای از شهروندان محترم بر اساس وظیفه شرعی به فقرا و مستمندان کمک می‌کنند.

 

علیزاده تصریح کرد: عده‌ای دیگر از شهروندان نیز کمک به متکدیان را وظیفه انسانی و نوع‌دوستی می‌دانند و تعدادی به علت اینکه نیازمند بودن را یک نقص اجتماعی می‌دانند خود را در رفع این نقیضه مسئول می‌دانند.

 

برای ریشه‌کن کردن تکدی گری در سرخس نیاز به مشارکت مردمی داریم

دادستان عمومی و انقلاب سرخس بیان داشت: منشأ بسیاری از ناهنجاری‌ها و انجام امور خلاف و حتی انواع فسادهای اخلاقی از همین پدیده اعتیاد و تکدی گری حاصل می‌شود و این رفتارها مشاغل متعدد، غیرقانونی و غیر مولد را در اجتماع بسط می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه معضل تکدی گری موجب بروز و ظهور جرم‌های ثانویه می‌شود، اظهار کرد: اعتیاد و تکدی گری به‌عنوان یک پدیده ناشایست و مخرب، امروز با انواع متدها و روش‌ها در سطح جامعه سرخس وجود دارد و به‌نوعی متأسفانه به‌صورت یک فرهنگ درآمده است.

 

علیزاده بابیان اینکه برای ریشه‌کن کردن تکدی گری در سرخس نیاز به مشارکت مردمی و عمومی داریم و تا مردم پای‌کار نباشند این معضل در شهرستان باقی می‌ماند، گفت: بنا داریم با اجرای طرح جمع‌آوری متکدیان بسیاری از این افراد را که دست‌پرورده خودمان بوده و با مال و دارایی مناسب یا کلان بازهم در پی تکدی گری هستند، برخورد مناسب و قانونی داشته باشیم.

 

رسیدگی پراکنده نمی‌تواند درمانی برای معضل تکدی گری در سرخس باشد

احمد صفایی، شهردار شهر سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، تأکید کرد: معتقدیم رسیدگی پراکنده نمی‌تواند درمانی برای معضل تکدی گری در شهر سرخس باشد.

 

شهردار سرخس خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادیم که برای حل این معضل و آسیب اجتماعی جلسه‌ای متمرکز با محوریت فرماندار شهرستان برگزار شود و ادارات کار و تامین اجتماعی، نیروی انتظامی، کمیته امداد و بهزیستی و حتی اداره ورزش و جوانان پای‌کار بیایند تا با همراهی و حمایت دستگاه قضایی تصمیمی جدی و قاطع برای رفع این معضل گرفته شود.

به گزارش نسیم سرخس، ۲۳ آبان ماه سال گذشته بود که با پیگیری‌های رسانه‌ای و پیگیری مسئولان مربوطه، ۲۳ نفر از متکدیان سطح شهر سرخس جمع‌آوری و به مرکز بهبودی میان‌مدت منتقل شدند.

 

باوجود تعهدی که در این طرح از متکدیان گرفته شد تا دوباره به این شغل کاذب روی نیاورند و برخی از آن‌ها هم تعهد دادند که با کمک  بهزیستی اعتیاد خود را در مراکز مجاز ترک کنند و به جامعه برگردند، اما با گذشت یک سال از اجرای این طرح دوباره چهره شهر سرخس شاهد حضور گسترده این متکدیان است.

 

معضل تکدی گری در شهر سرخس این روزها رو به افزایش است و اگر این معضل توسط دستگاه‌های مسئول در اولویت خاصی قرار نگیرد و همه منتظر باشند تا شاید دیگری کاری کند موضوع تکدی گری فراتر ازآنچه اکنون است بروز و ظهور پیدا خواهد کرد، درنتیجه باید منتظر عواقب و خطرات این آسیب اجتماعی در این شهرستان باشیم.

 

گزارش از احسان بابائی

انتهای پیام/