نگاه خوش‌بینانه سبب شد آمریکا حاضر نباشد به تعهداتش در برجام عمل کند/ مجامع بین‌المللی باید برای خروج آمریکا از برجام بیانیه صادر کنند/ آمریکایی‌ها در برجام قاشق خالی را در اختیار جمهوری اسلامی گذاشتند
نگاه خوش‌بینانه سبب شد آمریکا حاضر نباشد به تعهداتش در برجام عمل کند/ مجامع بین‌المللی باید برای خروج آمریکا از برجام بیانیه صادر کنند/ آمریکایی‌ها در برجام قاشق خالی را در اختیار جمهوری اسلامی گذاشتند
دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از برجام گفت: اتحادیه اروپا و مجامع بین‌المللی باید نسبت به خروج احتمالی آمریکا از برجام بیانیه صادر کنند و جلوی این یکه‌تازی‌ها و رفتارهای خارج از چهارچوب آمریکا درباره توافقات بین‌المللی را بگیرند.

محمدحسن آصفری در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از توافق برجام در روزهای آینده اظهار کرد: جمهوری اسلامی در حالی با طرف غربی مذاکره کرد که ما مطمئن بودیم که او قابل‌اعتماد نیست و بارها مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که این‌ها قابل‌اعتماد نیستند.

 

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم افزود: مذاکرات برای این بود که به دنیا ثابت شود که جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره و گفتگو با دنیا است و در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی سلاح اتمی جایگاهی ندارد.

 

مذاکرات برجام ماهیت واقعی آمریکایی‌ها را به دنیا نشان داد

وی با تأکید بر اینکه مذاکرات برجام ماهیت واقعی آمریکایی‌ها را به دنیا نشان داد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهداتش در توافق برجام عمل کرد، اما امروز که نوبت به اجرای تعهدات آمریکایی‌ها رسیده، حاضر نیستند که به تعهداتشان جامه عمل بپوشانند و آن تحریم‌های ناجوانمردانه که علیه ملت ایران تصویب کردند را کنار بگذارند.

 

آصفری بیان کرد: امروز مجامع بین‌المللی و دولت‌های دنیا باید ماهیت آمریکایی‌ها را به‌درستی بشناسند و بدانند که در هر حوزه‌ای آمریکایی‌ها قابل‌اعتماد نیستند.

 

مجامع بین‌المللی باید برای خروج آمریکا از برجام بیانیه صادر کنند

این نماینده پیشین مجلس اظهار داشت: وظیفه مجامع بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل است که نسبت به خروج آمریکا از توافق برجام موضع‌گیری داشته باشند و اگر آمریکا بخواهد این‌گونه نسبت به پروتکل‌ها و توافق‌های بین‌المللی بی تعهد باشد و حاضر نباشد که به تعهداتش عمل کند، دیگر سنگ روی سنگ باقی نمی‌ماند و مجامع بین‌المللی نیز نسبت به تمامی توافقات بین‌المللی بی‌اعتماد خواهند بود.

 

وی عنوان کرد: امروز آن کمیسیون مشترکی که وظیفه بررسی و پیگیری مسائل هسته‌ای را دارد، باید تشکیل جلسه بدهد و از آمریکا بخواهد نسبت به تعهداتش در برجام پایبند باشد و آن‌ها را اجرایی و عملیاتی کند و اتحادیه اروپا و مجامع بین‌المللی نیز دراین‌باره بیانیه صادر کنند و جلوی این یکه‌تازی‌ها و رفتارهای خارج از چهارچوب آمریکا درباره توافقات بین‌المللی را بگیرند.

 

آصفری بابیان اینکه امروز جای تأسف دارد که مجامع بین‌المللی مانند شورای امنیت و سازمان ملل تبدیل به نهادهایی برای پیاده کردن سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌ها شده‌اند، افزود: توقع ملت ایران و ملت‌های دنیا از مجامع بین‌المللی این است که نسبت به رفتار یکه تازانه آمریکا بی‌تفاوت نباشند.

 

هزینه‌های لازم از آمریکایی‌ها برای پایبندی به برجام گرفته نشد

نماینده مجلس نهم در ادامه تصریح کرد: برجام ازاین‌جهت که ماهیت واقعی آمریکایی‌ها را به دنیا نشان داد که آمریکایی‌ها قابل‌اعتماد نیستند می‌تواند توافق خوبی باشد، اما واقعاً این هزینه‌ای که امروز جمهوری اسلامی برای موضوع برجام داده را چه کسی باید پرداخت کند، آیا نباید تیم مذاکره‌کننده در این خصوص پاسخگو باشند.

 

وی یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و هم منتقدان بارها تأکید داشتند که اگر قرار باشد با آمریکایی‌ها توافقی داشته باشیم، باید هزینه‌های لازم از آن‌ها گرفته شود، ولی به دلیل عجله‌ای که تیم مذاکره‌کننده ما برای این توافق داشتند، هیچ تضمینی برای این موضوع گرفته نشد.

 

آصفری تصریح کرد: امروز آقای عراقچی نسبت به رفتارهای خودش در زمان مذاکرات باید پاسخگو باشد، چراکه اسناد این‌ها در کمیسیون امنیت ضبط‌شده و وجود دارد که بارها در کمیسیون امنیت ملی از آقای ظریف و عراقچی خواستیم که در مذاکرات اقدام متنازع انجام دهند، یعنی اگر قرار است که ما به تعهداتمان عمل کنیم، تضمین‌های لازم از طرف غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها گرفته شود ولی نگاه خوش‌بینانه تیم مذاکره‌کننده سبب شد که امروز آمریکایی‌ها حاضر نباشند که به تعهداتشان عمل کنند.

 

آمریکایی‌ها در برجام قاشق خالی را در اختیار جمهوری اسلامی گذاشتند

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم یادآور شد: باید متن مذاکراتی که میان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با تیم مذاکره‌کننده شکل گرفت برای مردم منتشر شود تا در جریان این روند قرار بگیرند.

 

وی ادامه داد: درحالی‌که ما بارها بر این موضوع تأکید داشتیم که تیم مذاکره‌کننده باید اقدام متنازع انجام دهد، ولی متأسفانه هم رئیس دولت وقت و هم تیم مذاکره‌کننده منتقدان را به باد حرف‌های تند گرفتند، به همین دلیل امروز باید پاسخگوی آن رفتارشان باشند و هم اینکه هزینه‌ای که ملت ایران برای برجام پرداخت کرد و آمریکایی‌ها قاشق خالی را در اختیار جمهوری اسلامی گذاشتند، باید بگویند چه کسی پاسخگوی این قاشق خالی است.

 

هیچ ارتباطی میان امنیت منطقه و برجام وجود ندارد

آصفری در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ ارتباطی میان امنیت منطقه و برجام وجود ندارد، تصریح کرد: آن چیزی که سبب شد تا طرف غربی پای میز مذاکره بیاید، توانمندی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود، بنابراین برجام برای کشور و منطقه امنیت ایجاد نکرد.

 

این نماینده پیشین مجلس در پایان اظهار داشت: آن چیزی که طرف غربی را پشت میز مذاکره آورد، توانمندی موشکی جمهوری اسلامی و بنیه دفاعی و ایستادگی ملت ایران بود.

انتهای پیام/