درد مردم را حزبی‌های میلیاردر احساس نمی‌کنند/ کشور با ذهنیت اقتصاد سرمایه‌داری اداره می‌شود/ نیاز به افراد مقید و مسلح به اقتصاد اسلامی داریم
درد مردم را حزبی‌های میلیاردر احساس نمی‌کنند/ کشور با ذهنیت اقتصاد سرمایه‌داری اداره می‌شود/ نیاز به افراد مقید و مسلح به اقتصاد اسلامی داریم
کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه درد مردم را حزبی‌های میلیاردر احساس نمی‌کنند، گفت: نیاز به افراد مقید و مسلح به اقتصاد اسلامی داریم تا از مدار باطل اقتصاد سرمایه‌داری خود را بیرون بکشیم.

عبدالمجید شیخی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، به بررسی وضعیت اقتصادی کشور و ریشه‌یابی اعتراضات مردم به اقتصاد پرداخت و اظهار کرد: همان‌طور که حضرت آقا فرمودند، متأسفانه در تشکیل دولت اسلامی هنوز موفق نبوده‌ایم، یعنی حاکمان مقید به فرامین الهی نیستند و اقتصاد اسلامی را نتوانسته‌اند اجرا کنند.

 

کشور با ذهنیت اقتصاد سرمایه‌داری اداره می‌شود

کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه بلای اقتصاد فعلی تشکیل حباب و تسلط بخش پولی بر بخش واقعی اقتصاد است، افزود: کشور با ذهنیت اقتصاد سرمایه‌داری اداره می‌شود و این ما را به بن‌بست می‌رساند.

 

وی عنوان کرد: هنوز در بازار پولی و مالی نتوانسته‌ایم نقدینگی را به بخش حقیقی اقتصاد تزریق کنیم، یعنی پول در بخش مجازی اقتصاد، دلالی و قاچاق در جریان است و به بدنه اقتصاد تزریق نمی‌شود.

 

شیخی تصریح کرد: شبکه بانکی از مسائل نظام اسلامی تبعیت نمی‌کند و شبکه بانکی مخل اقتصاد کشور است؛ بانک‌ها را وارد دلالی کرده‌اند و از این بخش عمومی به‌صورت اختصاصی بهره‌برداری می‌کنند.

 

فیش‌های حقوقی نجومی اعتماد عمومی را بر هم زد

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه دولت به کانون ایجاد بحران تبدیل شده است، اظهار داشت: دولت هرچند مدت یک مسئله دست چندم را مسئله اصلی کشور می‌کند؛ فیش‌های حقوقی نجومی اعتماد عمومی را بر هم زد درحالی‌که دولت نجومی بگیران را ذخایر نظام می‌داند.

 

وی ادامه داد: در بخش درمان دولت هزینه‌ها را چند برابر کرده است و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از جیب مردم برداشت می‌کند.

 

تسهیلات در اختیار دلالان قرار دارد

شیخی بابیان اینکه تسهیلات در اختیار دلالان قرار دارد و بخش تولید هدایت و ساماندهی نمی‌شود، افزود: وظیفه اصلی دولت تنظیم بازار کار، بازار کالاها و بازار خدمات است، ولی دولت نقش خود را به‌خوبی اجرا نمی‌کند.

 

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: دولت با ولنگاری در خدمات و تولید سوداگران را آزاد گذاشته است تا هر چه بیشتر سود کنند؛ همچنین فرار مالیاتی غوغا می‌کند و سال‌به‌سال در حال افزایش است و متأسفانه سازوکاری از سازمان مالیات برای پیاده‌سازی نظام جامع مالیاتی مشاهده نکرده‌ایم.

 

دولت اعتقادی به عدالت اجتماعی و اقتصادی ندارد

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت اعتقادی به عدالت اجتماعی و اقتصادی ندارد، عنوان کرد: ۵ سال است که دولت به اغنیا یارانه می‌دهد و این کار نابرابری اجتماعی ایجاد می‌کند درحالی‌که باید به نفع فقرا باشد.

 

شیخی بیان داشت: دولت قیمت‌گذاری پلکانی قیمت حامل‌های انرژی را رها کرده درحالی‌که قیمت‌گذاری یکسان به ضرر اقشار کم‌درآمد است؛ دولت نرخی را برای بنزین پیشنهاد می‌دهد که ضربه اصلی را بر دهک‌های پایینی جامعه وارد می‌کند و این مسائل موجب ایجاد نارضایتی می‌شود.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت برای سال ۹۷ لایحه بودجه‌ای را پیشنهاد داده که به خاطر تأمین هزینه دستگاه‌های ناکارآمد دولتی، بودجه جاری افزایش‌ یافته است، یعنی منابع را به سمتی می‌برد که به نفع مصالح کشور نیست.

 

وی ادامه داد: دولت به منابع صندوق توسعه ملی دست‌درازی می‌کند و با انتشار اوراق خزانه آینده فروشی می‌کند که با این کار بدهی عظیمی به دولت آینده منتقل می‌کند و درواقع زمین سوخته تحویل می‌دهد.

 

مشکل کشور ما مالی و کمبود اعتبار نیست؛ باید فعالیت دستگاه‌های اجرایی جهادی باشد

شیخی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت ادعا می‌کند که چون سرمایه نداریم با قراردادهای IPC شرکت توتال را دعوت به کار کرده‌ایم که البته تاکنون هیچ کاری نکرده است، اظهار داشت: با حجم نقدینگی فعلی کمبود پول نداریم و بلکه کمبود عزم و اراده برای تجمیع سرمایه‌های خرد داخلی داریم؛ دولت اگر به‌جای توتال به منابع داخلی امتیاز بدهد،‌ این منابع به‌جای بازارهای طلا و ارز وارد پروژه‌های عمرانی می‌شود.

 

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: باید در پروژه‌های مختلف مردم را جذب کنیم در این صورت نیاز به سرمایه خارجی نداریم چون خارجی‌ها با امتیازات کم راضی به سرمایه‌گذاری نمی‌شوند، بنابراین بهتر است این امتیازات را به افراد داخلی بدهیم.

 

وی با اشاره به اینکه سوء مدیریت فاصله طبقاتی و نارضایتی ایجاد می‌کند، عنوان کرد: طبق گزارش بانک مرکزی ضریب جینی افزایش‌یافته و درنتیجه فاصله طبقاتی نیز افزایش‌یافته است.

 

با پیمان‌های پولی دوجانبه باید از زیر سلطه دلار خارج شد

این استاد دانشگاه بابیان اینکه آمریکا دو نوع سلطه عام و سلطه خاص را در برنامه خود دارد، افزود: وجود دلار در بخش مصارف ارزی سلطه آمریکا در اقتصاد ایران است؛ در حقیقت آمریکا در حال اداره اقتصاد است و ارز را بالا و پایین می‌برد، بنابراین باید با پیمان‌های پولی دوجانبه از زیر سلطه دلار خارج شد.

 

وی رفتار دولت را کانون تورم دانست و ادامه داد: تورم نارضایتی ایجاد می‌کند و قدرت خرید فقرا را صفر می‌کند؛ درحالی‌که حاشیه سود برای عمده‌فروشی‌ها در دنیا ۳ درصد است، در کشور ما بالای ۳۰ درصد سود می‌برند.

 

نیاز به افراد مقید و مسلح به اقتصاد اسلامی داریم

شیخی با تأکید بر اینکه نرخ سود تحمیلی کانون بحران است و نرخ سود بایستی از دل فعالیت‌های حقیقی اقتصاد بیرون بیاید، خاطرنشان کرد: نیاز به افراد مقید و مسلح به اقتصاد اسلامی داریم تا از مدار باطل اقتصاد سرمایه‌داری خود را بیرون بکشیم.

 

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تمام نسخه‌های دانشگاهی ما اقتصاد سرمایه‌داری شده است، اظهار کرد: در اجلاس سال ۲۰۰۹ داووس مجلس ترحیمی برای اقتصاد سرمایه‌داری برگزار کردند و در حال حاضر در غرب بر روی اقتصاد خیریه نظریه می‌دهند که درواقع همان اقتصاد اسلامی است.

 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مطالبات مردم از سوی دولت باید پیگیری شود، تصریح کرد: بر مطالبات مردم صحه می‌گذاریم اما این دلیل نمی‌شود در این موقعیت که استکبار از همه طرف به ما فشار وارد می‌کند، جمعی به بهانه مطالبات، اقدامات ساختارشکنانه داشته باشند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در جامعه صدایی رساتر از صدای ولی‌فقیه نداریم که مرتباً سنگ فقرا و مستضعفین و مطالبات مردم را به سینه می‌زند و به متولیان بخش‌های مختلف کشور تذکر می‌دهد.

 

حزبی‌های میلیاردر درد مردم را احساس نمی‌کنند

شیخی با تأکید بر اینکه حزبی‌های میلیاردر درد مردم و محرومان را احساس نمی‌کنند، ادامه داد: وقتی میلیاردها ذخایر نظام خوانده می‌شوند، یعنی کاخ‌نشینان را ذخایر انقلاب معرفی می‌کنند و کوخ‌نشینان را درخور برخی از حرف‌های ناشایست می‌دانند، دیگر چه انتظاری می‌توان از این‌ها داشت، بنابراین مسئولی که در کاخ زندگی می‌کند، درد محرومیت را نمی‌فهمد.

 

کارشناس مسائل اقتصادی بابیان اینکه پشت سر گذاشتن سختی‌ها در فرهنگ اسلامی و همچنین فرهنگ فارسی ما آمده و در آیات قرآن نیز به آن اشاره شده است، تصریح کرد: رستم از هفت‌خان گذشت تا به هدفش رسید؛ ملت ایران باید هفت‌خان سختی را پشت سر بگذارد، کماکان که بسیاری از این سختی‌ها را پشت سر گذاشته و به قله‌های رفیعی هم رسیده است.

انتهای پیام/