دستگاه قضا هیچ‌گونه سهل گیری در برخورد با جرائم خشن ندارد/ واجب فراموش‌شده «امربه‌معروف و نهی از منکر» باید احیا شود
دستگاه قضا هیچ‌گونه سهل گیری در برخورد با جرائم خشن ندارد/ واجب فراموش‌شده «امربه‌معروف و نهی از منکر» باید احیا شود
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه سرخس گفت: اگر واجب فراموش‌شده «امربه‌معروف و نهی از منکر» در جامعه احیا شود و آحاد مردم و دستگاه‌های اجرایی به این امر اهتمام داشته باشند، مسئله پیشگیری از وقوع جرم محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، حمید علیزاده در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه سرخس با اشاره به اینکه خدای متعال عاشق انسان بوده و به‌هیچ‌عنوان درصدد تباه کردن و مجازت او نیست، اظهار کرد: اگر انسانی مجازات می‌شود، نتیجه اعمال خودش است.

 

دادستان عمومی و انقلاب سرخس افزود: اگر فردی در سطح جامعه مجازات می‌شود، هدف از مجازات او اصلاح رفتار و برگشت وی به جامعه است.

 

وی با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شهرستان سرخس برخورد با جرائم خشن است، تصریح کرد: یکی از رویکردهای دستگاه قضایی کشور کیفردهی است که افراد مجازات می‌شوند تا رفتار آن‌ها اصلاح شود.

 

علیزاده بیان کرد: در این راستا حدود ۲۰ نفر از متهمان و محکومان حرفه‌ای را برای تأدیب و اصلاح رفتار آن‌ها و تأثیر مجازات از زندان سرخس به زندان مشهد منتقل کردیم.

 

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه سرخس تأکید کرد: فلسفه حضور افراد در زندان این نیست که هزینه‌ای را بر بیت‌المال تحمیل کنند که در این راستا نیز عده‌ای از زندانیان شهرستان را برای کاردرمانی و حرفه‌آموزی به زندان چناران منتقل کردیم تا مطمئن شویم که پس از آزادی مشغول به کار می‌شوند و این اقدام از جرائم جدید نیز پیشگیری می‌کند.

 

دادستان عمومی و انقلاب سرخس اظهار داشت: افرادی که اقدامات نابهنجار انجام می‌دهند، چون به حیثیت و فرهنگی عمومی جامعه لطمه وارد می‌کنند، ما هم همان جهالت آن‌ها را نشانه می‌گیریم و این افراد را در مقابل چشم مردم مجازات می‌کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: به بزه‌کارانی که به دنبال ارتکاب جرائم خشن هستند، هشدار می‌دهیم که دستگاه قضایی در برخورد با جرائم خشن هیچ‌گونه سهل گیری و مسامحه ندارد.

 

علیزاده رویکرد دیگر دستگاه قضایی را در برخورد با جرائم «پیشگیری از وقوع جرم» عنوان کرد و افزود: به‌جای اینکه با معلول برخورد کنیم، ریشه جرائم را باید از بین ببریم.

 

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه سرخس تأکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم صرفاً وظیفه دستگاه قضایی نیست و همه نهادهای فرهنگی و انقلابی و دستگاه‌های اجرایی در راستای پیشگیری از وقوع جرم باید به دستگاه قضایی کمک کنند.

 

دادستان عمومی و انقلاب سرخس ادامه داد: اگر دستگاه‌های نظارتی به نحو احسن به وظیفه خود عمل نکنند، شاهد تراکم پرونده‌ها در دستگاه قضایی خواهیم بود.

 

علیزاده با اشاره به اینکه شهرستان سرخس بااین‌همه ظرفیت‌های بالای اقتصادی متأسفانه بالاترین نرخ بیکاری را در استان دارد، تصریح کرد: یکی از دلایل تحقق سرقت بیکاری و فقر است و تا زمانی که مشکلات معیشتی افراد حل نشود و بیکاری را از بین نبریم نمی‌توانیم به نحو احسن با سارقی که از فرط بیکاری مرتکب جرم شده برخورد کنیم.

 

وی در ادامه هدف از قیام عاشورا را احیای فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر دانست و اظهار داشت: اگر این واجب فراموش‌شده در جامعه احیا شود و آحاد مردم و دستگاه‌های اجرایی به این امر اهتمام داشته باشند، مسئله پیشگیری از وقوع جرم محقق می‌شود.

انتهای پیام/