افزایش ۲۰ درصدی سهم حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم توسعه/ ۹۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام می‌شود
افزایش ۲۰ درصدی سهم حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم توسعه/ ۹۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام می‌شود
مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی با تأکید بر اینکه 90 درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام می‌شود، گفت: در شش‌ماهه نخست امسال 780 هزار تن حمل‌ونقل ریلی از مرز سرخس داشتیم که 510 هزار تن آن کالاهای ترانزیتی بوده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمدهادی ضیایی مهر شب گذشته در اولین «همایش توسعه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی» شهرستان سرخس که به همت بسیج مهندسین صنعت سپاه سرخس برگزار شد، بابیان اینکه یکی از قابلیت‌های منطقه سرخس علاوه بر ذخایر گازی و پتانسیل‌های اقتصادی دیگر، زمینه حمل‌ونقل در ابعاد مختلف است، اظهار کرد: حمل‌ونقل، شاهرگ حیاتی اقتصاد و جنب‌وجوش ظرفیت‌های کشور است.

 

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی صرفه‌جویی در سوخت، ایمنی بالاتر و آلودگی زیست محیطی کمتر را از مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی دانست و افزود: هر قطار باری در سرخس معادل ۲۰۰ کامیون ۲۰ تنی بار جابجا می‌کند.

 

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه تصریح کرد: طبق ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه، راه‌آهن جمهوری اسلامی مکلف شده که سهمش را از حمل‌ونقل از کمتر از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد برساند؛ همچنین جابجایی مسافر نیز از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد می‌رسد.

 

ضیایی مهر با تأکید بر اینکه یک درصد حاصل درآمد فروش نفت و گاز به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص دارد، بیان داشت: حمل‌ونقل ریلی از مالیات بر ارزش افزوده هم معاف شده است.

 

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی بابیان اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی نوسانات نرخ ارز بالای ۱۰ درصد را برای بخش خصوصی تضمین می‌کند، اظهار کرد: همچنین ۷٫۵ میلیارد دلار منابع مالی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت برای کمک به بخش خصوصی هزینه می‌شود.

 

وی یکی از مزیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی را موضوع ترانزیت دانست و تصریح کرد: نقش شهرستان سرخس به‌عنوان حلقه اتصال آسیای میانه به کشورهای اروپایی در این خصوص تأثیرگذار است.

 

ضیایی مهر بابیان اینکه سالیانه ۹۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس صورت می‌گیرد، اظهار داشت: این میزان ترانزیت که به‌صورت واردات و صادرات است، زمینه اشتغال ۵۶۰ نفر را در راه‌آهن بین‌المللی سرخس فراهم کرده و ۱۰ درصد اشتغال این شهرستان را حوزه حمل‌ونقل ریلی شکل داده است.

 

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد نیروهای راه‌آهن بین‌المللی سرخس بومی و مابقی از نیروهای متخصص قدیمی و باتجربه غیربومی هستند.

 

وی با تأکید بر اینکه برای توسعه حمل‌ونقل ریلی سرخس اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: برای توسعه و افزایش راه‌آهن سرخس، ظرفیت خطوط را از ۲۵ کیلومتر و ۷۵ کیلومتر رساندیم.

 

ضیایی مهر عنوان کرد: در شش‌ماهه نخست امسال ۷۸۰ هزار تن حمل‌ونقل ریلی از مرز سرخس داشتیم که ۵۱۰ هزار تن آن کالاهای ترانزیتی بوده است که عمدتاً از کشورهای آسیای میانه به مسیرهای ریلی کشورمان به‌ویژه بندرعباس ترانزیت شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۰ درصدی را داشتیم.

 

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی بابیان اینکه به‌زودی بخش ترانشیمنت به راه‌آهن سرخس منتقل می‌شود، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم شاهد رقابت جمهوری اسلامی در بخش ترانزیت باشیم باید گلوگاه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را باز کنیم.

 

وی در پایان با تأکید بر اینک حمل‌ونقل بین‌المللی مستلزم یک هماهنگی جامع بین بخشی است، خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته به‌زودی شاهد سیر واگن‌های ایرانی در کشور ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه خواهیم بود.

انتهای پیام/