سهم مردم روستاهای بالادست بزنگان سرخس از خدمات دولتی تقریباً هیچ!
سهم مردم روستاهای بالادست بزنگان سرخس از خدمات دولتی تقریباً هیچ!
تداوم محرومیت در روستاهای بالادست بزنگان سرخس، آهنگ مهاجرت جوانان را به شهرها جدی‌تر کرده است که اگر اقدامی نشود شاهد افزایش حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، هفت روستای بالادست بزنگان شهرستان سرخس از ابتدایی ترین امکانات دولتی بی بهره اند که می‌توان به مشکلات جاده اصلی، بهداشت و درمان و آب شرب این روستاها اشاره کرد.

 

لمس محرومیت در روستاهای بالادست بزنگان سرخس

شاید ما تاکنون تعریفی از محرومیت شنیده باشیم، اما با حضور در روستاهای بالادست بزنگان سرخس می‌توان محرومیت را از نزدیک لمس کرد.

 

در این راستا خبرنگار نسیم سرخس، به سراغ مردم روستاهای بالادست بزنگان سرخس رفت و از نزدیک مشکلات این روستاها را جویا شد.

 

جهانی، شهروند ساکن روستاهای بالادست بزنگان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، به وضعیت نامناسب جاده اصلی روستاهای بالادست بزنگان سرخس اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات روستاهای بالادست بزنگان سرخس جاده اصلی این روستاها است که در فصل زمستان حتی امکان رفت‌وآمد در این جاده را نداریم.

 

بیکاری در روستاهای بالادست بزنگان بیداد می‌کند

وی بیکاری جوانان را از دیگر مشکلات این روستاها عنوان کرد و افزود: جمعیت جوان این روستاها به دلیل بیکاری در حال مهاجرت به شهرها هستند و بیشتر جمعیت روستاها را سالخوردگان تشکیل می‌دهند.

 

احمدی، دیگر شهروند ساکن روستاهای بالادست بزنگان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، به وضعیت بد این جاده اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر زن و فرزندانمان از بیماری بمیرند نمی‌توانیم با این وضعیت جاده آن‌ها را به بیمارستان برسانیم.

 

وی می‌افزاید: اقدام قابل‌توجهی برای جاده اصلی این روستاها نشده و حتی درخواست کردیم شن‌ریزی انجام شود که این امر هم صورت نگرفته است.

 

این شهروند بابیان اینکه بیکاری در این روستاها بیداد می‌کند، تصریح کرد: جوانان این روستاها به دلیل بیکاری و برای تأمین معیشت در حال مهاجرت به شهر مشهد هستند.

 

نبود خانه بهداشت در روستاهای بالادست بزنگان

دیگر شهروند ساکن روستاهای بالادست بزنگان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، به وضعیت بهداشت و درمان این روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید: در هفت روستای بالادست بزنگان سرخس خانه بهداشت نداریم و دو تا سه ماه یک‌بار بهداشت بزنگان از این روستاها سرکشی می‌کند.

 

وی می‌افزاید: مهم‌ترین معضل روستاهای بالادست بزنگان که شامل کاریزک، چنار سوخته، جهانگیر، یکه بید، درخت بید سفلا و درخت بید علیا است، جاده اصلی این روستاها است.

 

دیگر شهروند ساکن روستاهای بالادست بزنگان سرخس بابیان اینکه مهم‌ترین مشکلات این روستاها مسئله آب شرب، جاده و بهداشت است، می‌افزاید: وعده‌های مسئولان تاکنون برای بهسازی و آسفالت جاده اصلی این روستاها محقق نشده است.

 

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته چندین مسئول در این منطقه تغییر کرده است و قول‌هایی داده‌اند اما هنوز عملی نشده است؛ ما چه گناهی کردیم که باید منتظر عملی شدن وعده‌های مسئولان باشیم.

 

این شهروند بیان می‌کند: ده‌ها بار برای جاده اصلی این روستاها مسئولان مطرح کردند که مصوباتی داشته‌اند، اما شاهد اقدامی عملی دراین‌باره نبوده‌ایم.

 

زمین‌های کشاورزی‌مان را به عشایر داده‌اند و می‌گویند کشاورزی نکنید!

شهروند دیگر ساکن روستاهای بالادست بزنگان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اینکه مردم این روستاها گرفتار مشکلاتی با عشایر در این منطقه شده‌اند، اظهار کرد: ۱۵۰ سال است که پدران ما در زمین‌های این منطقه کشت می‌کنند، اما امروز منابع طبیعی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

 

یک جوان ساکن روستاهای بالادست بزنگان نیز در این خصوص می‌افزاید: ۱۵۰ سال که در زمین‌های منطقه آبا و اجداد ما کشت می‌کنند و شغل مردم منطقه دامداری و کشاورزی است و زمینی که ۱۵۰ سال سابقه کشت داشته امروز منابع طبیعی آن را جزو مستثنیات کرده است که این موضوع موجب بیکاری عمده جوانان این منطقه شده است.

 

دیگر شهروند ساکن روستاهای بالادست بزنگان سر خس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، می‌گوید: زمین‌های کشاورزی‌مان را به عشایر داده‌اند و می‌گویند کشاورزی نکنید؛ کشاورزی نکنیم از کجا هزینه‌های زندگی‌مان را تأمین کنیم!

 

وی می‌افزاید: زمین‌هایی که آبا و اجداد ما با گاو احیا کرده‌اند، امروز منابع طبیعی روی آن دست گذاشته که نباید کشت شود؛ نه اجازه می‌دهند که دامداری را توسعه بدهیم و نه اجازه کشت داریم در زمین‌هایی که پدرانمان با آن امرارمعاش داشته‌اند.

 

روستاهای بالادست بزنگان سرخس در حال متروکه شدن است

ناظری دیگر شهروند ساکن روستاهای بالادست بزنگان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اینکه روستاهای بالادست بزنگان سرخس در حال متروکه شدن است، می‌گوید: جاده اصلی روستاهای بالادست بزنگان سرخس صعب‌العبور است و امکان رفت‌وآمد نداریم.

 

وی می‌افزاید: اقدامات کوتاه‌مدت باعث نشده که جاده سروسامان بگیرد و با بارش باران و برف دوباره به همان حالت اول برمی‌گردد.

 

این شهروند تصریح کرد: اگر بیماری در این روستاها داشته باشیم و بارشی در منطقه رخ دهد، بیمارمان به بیمارستان نمی‌رسد.

 

کمبود فضای آموزشی و عدم گازرسانی به روستاهای بالادست بزنگان

دیگر شهروند ساکن روستاهای بالادست بزنگان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، به کمبود فضاهای آموزشی در این روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید: در این منطقه دانش آموزان فقط می‌توانند تا پایان ابتدایی تحصیل کنند و اکثر دانش آموزان به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند به شهرها برای تحصیل بروند و در همان پایان ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند.

 

نظری دیگر شهروند روستاهای بالادست بزنگان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، به عدم گازرسانی به این روستاها اشاره می‌کند و می‌افزاید: از ۵۰۰ متر پایین‌تر از این روستاها لوله گاز عبور می‌کند اما این روستاها گاز ندارند.

 

اختصاص ۹۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سال ۹۵ برای بهسازی جاده 

در ادامه علی نصیریان، بخشدار مرزداران شهرستان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به مشکلات این روستاها اظهار کرد: از محل اعتبارات سال گذشته، مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان در بخش جاده از دوراهی کاریزک تا چنار سوخته، آماده‌سازی به طول شش کیلومتر به پیمانکار واگذار شده است.

 

وی تصریح کرد: از راهداری درخواست کردیم که با پیمانکار قوی‌تری عقد قرارداد داشته باشد تا کار به نحو بهتری تسریع پیدا کند و مشکل مردم حل شود.

 

بخشدار مرزداران شهرستان سرخس عنوان کرد: اگر جاده این روستاها به شهرستان کلات وصل شود، این روستاها از بن‌بست خارج‌شده و به توسعه آن‌ها کمک می‌کند.

 

تأکید امام‌جمعه سرخس بر رفع مشکلات ۷ روستای بالادست بزنگان

حجت‌الاسلام علیرضا ارژنگ، امام‌جمعه شهرستان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تأکید بر رفع مشکلات هفت روستای بالادست بزنگان سرخس اظهار داشت: مردم حقوق خود را از مسئولان مطالبه کنند که مسئولان متوجه این مشکلات شده و پیگیری مصرانه‌ای برای رفع آن داشته باشند.

 

وی افزود: تا زمانی که مشکل جاده اصلی این روستاها حل نشود، نمی‌توان گامی برای اشتغال و رفع بیکاری جوانان این منطقه برداشت.

 

امام‌جمعه سرخس تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به حواشی که در اطراف مشهد شاهد آن هستیم دیگر با آن مواجه نباشیم باید سرمنشأ مهاجرت را پیدا کنیم.

 

حجت‌الاسلام ارژنگ بیان داشت: امروز بسیاری از کسانی که در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند، از همین روستاهایی هستند که زمینه فراهم نبوده و از آن غفلت شده است و شاهدیم که جمعیت روستاها روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند و این همه منابع بیکار و معطل می‌ماند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر در این روستاها عمران و آبادانی صورت بگیرد، دیگر نیازی به هزینه‌هایی که در حاشیه شهر مشهد امروز می‌شود، نخواهیم داشت.

 

به گزارش نسیم سرخس، تداوم محرومیت در روستاهای بالادست بزنگان سرخس، آهنگ مهاجرت جوانان را به شهرها جدی‌تر کرده است که اگر اقدامی نشود شاهد افزایش حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ خواهیم بود.

 

گزارش از احسان بابائی و مهدی علیمیرزایی

انتهای پیام/