نشانه‌گیری حریم خانواده در شبکه‌های ماهواره‌ای
نشانه‌گیری حریم خانواده در شبکه‌های ماهواره‌ای
هدف شبكه‌های ماهواره‌ای تغییر الگوی نگرشی و رفتاری خانواده‌ها می‌ باشد این برنامه‌ها قصد دارند نوع تفكر و بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را تغییر دهند و مصرف‌گرایی را میان تماشاگرانشان نهادینه كنند.

به گزارش نسیم سرخس، هدف شبکه‌های ماهواره‌ای تغییر الگوی نگرشی و رفتاری خانواده‌ها می‌ باشد این برنامه‌ها قصد دارند نوع تفکر و بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را تغییر دهند و مصرف‌گرایی را میان تماشاگرانشان نهادینه کنند.

 
این نوع شبکه‌ها ابتدا مغز مخاطبان خود را تسخیر و در ادامه آنچه خود دوستدارند را به آنها القا می‌کنند.
شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال کانالیزه کردن جریان‌های فرهنگی هستند به این معنی که تمام جویبارهای کوچک فرهنگی به رودخانه اصلی که جهان‌بینی آنهاست منتقل شوند. اینها پیروان مکتب مک لوهان هستندکه قصد دارند زبان، گفتار بینش‌های خرده‌فرهنگ‌ها را تغییر دهند و به سمت فرهنگ آنگلا ساکسون غرب ببرند.

 
القائات شبکه‌های ماهواره به مخاطبان خود تا حدی زیاد تأثیرگذار است که به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا کرد بزرگسالان از آسیب‌های آن مصون هستند و تنهاباید نوجوانان و جوانان را در این خصوص واکسینه کرد.
البته خطربرنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای برای کودکان و نوجوانان به مراتب بیشتر است، چرا که آنان با تفکرات احساساتی و دور از تعقل، به تماشای برنامه‌ها می‌پردازند، لذا تصاویر ارائه شده توسط این شبکه‌ها در ذهن کودکان نقش بسته و برای آنها الگو می‌شودو این گونه است که صاحبان برنامه‌های ماهواره‌ای به هدف خودشان که همان تأثیرگذاشتن در دیدگاه و تفکر کودکان است دست می‌یابند.

 
سریال‌های ماهواره‌ای عاملی در تحول بسیاری ازخانواده‌های ایرانی می باشد : زمانی که اعضای خانواده ساعت‌ها به مشاهده برنامه‌های مختلف ماهواره از جمله سریال‌های خانوادگی می‌پردازند،‌ رعایت بسیاری ازارزش‌ها از جمله حریم میان زن و مرد برای آنها کمرنگ می‌شود؛ هم‌اکنون دختران وپسران جوان تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای خیلی راحت با یکدیگر ارتباط برقرارمی‌کنند، به گونه‌ای که شاهد افزایش ارتباطات نامشروع خانوادگی هستیم و ارزش‌های خانوادگی که در پناه آن ارتباطات میان زن و مرد نامحرم محدود می‌شد، کنار گذاشته شده است. 

وبا توجه به اینکه نخستین پایه‌های تربیتی یک جامعه در خانواده شکل می‌گیرد، وقتی نخستین نهاد تربیتی جامعه دچار تحول شد، تبعات منفی بسیاری را با خود به همراهخواهد داشت؛ تشکیل خانواده و زندگی زن و مرد در کنار هم بدون ازدواج یکی ازآسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در جامعه است.

 

ماهواره یا چاهواره:

 یک سوال!

اگر همین حالا یک لیوان نوشیدنی به شما تعارف کنند و بگویند این نوشیدنی بسیار خوش مزه است قدری سم در آن ریخته شده است، آیا آن را می نوشید؟

 

شاید در دلِ خود بگویید: این چه سوالِ خنده داری است… خوب معلومه…  ما هر غذا یا هر نوشیدنی را نمی خوریم… بله ما مراقب غذای خود هستیم که مریض نشویم… ولی خیلی عجیب است… خیلی خیلی عجیب… ما مراقب خوراک خودهستیم تا جسمِ سالمی داشته باشیم… امّا مراقبِ چشمانِ خود نیستیم… مراقبِ چشمانی که هر چه ببیند بر روح و روحیه ما تاثیر می گذارند… چشمانی که هر چه ببیند بر افکار و اعتقادات ما تاثیر می گذارند… چشمانی که هر چه ببیند بر اعمال ما تاثیر  می گذارد… چشمانی که… بله آنچه می بینیم، در واقع بر روی سرنوشت ما تاثیر می گذارد.

 

گفتیم و گفتیم تا برسیم به این برنامه های ماهواره… این سریال هایی که خواب و خوراک را از جوانان گرفته است… این فیلم های سینمایی… این سایت های اینترنتی… و… و… و  توجیه و باز هم توجیه:

ای بابا! باز هم شروع کردید… یعنی ما فیلم نبینیم…

ای بابا! مگه ماهواره چی داره… اصلا ما می خواهیم برنامه های علمی را ببینیم…

تازه اگر برنامه های غیر اخلاقی را هم ببینیم رو ما تاثیر نمیذاره…

خوب با بچه ها نگاه نمی کنیم..

اصلا به کسی چه ارتباطی داره، من دلم می خواد هر چی دوست دارم نگاه کنم… دلم می خواهد..

آخه تلویزیونِ خودمون که چیزی نشون نمیده…

بابا ول کنید این حرفارو، الآن دنیا داره این همه پیشرفت می کنه و ما هنوز گیر میدیم به ماهواره و فیلم… حالا دیگه همه چیز درست شده، مونده همین چند تا فیلم و سریال…

نه بابا، منم از ماهواره بدم می آد، ولی می خوام بدونم که دیگران چه می بینند.

آدم باید از اخبار اطلاع داشته باشد، …

 

امّا و امّا و …  عشق های مثلثی، روابط نامشروع و دوستی های نامتعارف از پیامدهای ماهواره برای جامعه ایران ماست:

ماهواره در جامعه ما باعث فاصله گرفتن اعضای خانواده از یکدیگر شده است. به طور کلی خیانت، دوستی های نادرست و نامتعارف بین زنان و مردان حتی بین متاهلان، ایجاد عشق های مثلثی، روابط نامشروع و … از تبعات ورود ماهواره به جامعه ایرانی است.

 

گزارش: احمد معینی

انتهای قسمت پنجم…