کارکردهای شورای نگهبان باید برجسته شود/ شورای نگهبان مانع نفوذ افراد غیر معتقد به نظام اسلامی است
کارکردهای شورای نگهبان باید برجسته شود/ شورای نگهبان مانع نفوذ افراد غیر معتقد به نظام اسلامی است
امام‌جمعه سرخس با تأکید بر اینکه کارکردهای شورای نگهبان باید برجسته شود، گفت: تا به امروز شورای نگهبان چون حافظ حق‌الناس و مدافع حقوق مردم بوده و با هیچ حزب و گروهی در بحث منافع نظام اسلامی تعارف نداشته، بیشترین تهاجمات به‌خصوص در زمان انتخابات به این نهاد بوده است.

حجت‌الاسلام علیرضا ارژنگ در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به ۲۶ تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان قانون اساسی اظهار کرد: به خاطر نظارت استصوابی شورای نگهبان، در هر برهه‌ای شاهد هجمه‌هایی علیه این نهاد هستیم.

 

امام‌جمعه سرخس افزود: عده‌ای به دنبال این هستند که نظارت شورای نگهبان، نظارت استطلاعی باشد، یعنی فقط شورای نگهبان از موضوعات اطلاع داشته باشد کفایت می‌کند.

 

وی تصریح کرد: نظارت شورای نگهبان اگر صرفاً اطلاع باشد، با آن کارکردی که وظیفه آن است، چه در عرصه انتخابات و چه در عرصه‌های دیگر فاصله خواهد گرفت.

 

حجت‌الاسلام ارژنگ بیان داشت: همیشه در انتخابات بنای عده‌ای بر این است اشخاصی که صلاحیت‌های لازم را ندارند با هوچی گری وارد انتخابات کنند و شورای نگهبان مهم‌ترین فیلتر برای جلوگیری از ورود چنین افرادی است به همین دلیل شاهد هجمه‌هایی به این نهاد هستیم.

 

امام‌جمعه سرخس اظهار داشت: شورای نگهبان یک رکن رکین در نظام اسلامی است و در اکثر کشورها مشابه این نهاد وجود دارد.

 

وی ادامه داد: هیچ کشوری نیست که در بحث انتخابات نظارت نداشته باشد؛ کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند به‌مراتب فیلترهای بسیار شدیدتر و قوی‌تری مانند شورای نگهبان ما دارند که افراد عادی اصلاً نمی‌توانند در عرصه انتخابات ورود کنند.

 

حجت‌الاسلام ارژنگ تأکید کرد: در کشور ما هر کس طبق قانون صلاحیت داشته باشد می‌تواند در انتخابات شرکت کند و این حق به او داده شده است.

 

امام‌جمعه سرخس افزود: تا به امروز شورای نگهبان قانون اساسی چون حافظ حق‌الناس و مدافع حقوق مردم بوده و با هیچ حزب و گروهی در بحث منافع نظام اسلامی تعارف نداشته، بیشترین تهاجمات به‌خصوص در زمان انتخابات به این نهاد بوده است.

 

وی بیان کرد: علی‌رغم همه این مسائل بازهم در بحث قوانین، نیاز داریم اهرم قوی‌تری در اختیار باشد به‌خصوص در عرصه‌ای که در اختیار شورای نگهبان است، مانند انتخابات اخیر که در عرصه اجرا اتفاقاتی افتاد و تخلفاتی صورت گرفت ولو اینکه در صحت انتخابات تأثیرگذار نبود، اما باید اهرم‌های قوی‌تری وجود داشته باشد که لطمه‌ای به حق‌الناس و حقوق مردم وارد نشود.

 

حجت‌الاسلام ارژنگ اظهار داشت: باید سازوکاری اندیشیده شود که مدیران دستگاه‌های دولتی هم نتوانند در بحث آرای مردم تخلفی داشته باشند که به اعتماد مردم لطمه بخورد.

 

امام‌جمعه سرخس عنوان کرد: مجموعه کارکردهای شورای نگهبان تا به امروز در بحث حفاظت و صیانت از حقوق مردم و صیانت از اسلامی بودن قوانین علت اصلی دشمنی دشمنان با این نهاد بوده است.

 

وی ادامه داد: دشمنان نظام اسلامی نه دوست دارند قوانینی اسلامی داشته باشیم و نه می‌خواهند در عرصه انتخابات جلوی افرادی که اصلاً صلاحیت تکیه زدن بر صندلی مدیریت ندارند، گرفته شود.

 

حجت‌الاسلام ارژنگ خاطرنشان کرد: کارکردهای شورای نگهبان باید برجسته شود تا مردم ما بیشتر قدردان این نهاد باشند.

 

امام‌جمعه سرخس در ادامه به مسئله «نفوذ» اشاره کرد و اظهار داشت: «نفوذ» یکی از طرح‌های عملیاتی دشمن است که بتواند از طریق آن سیاست‌های خودش را پیاده کند.

 

وی تأکید کرد: در مسئله نفوذ برنامه دشمن نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم سازی است، بنابراین نه‌فقط شورای نگهبان بلکه تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور نسبت به این مسئله باید حساسیت داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام ارژنگ بیان کرد: فیلتر شورای نگهبان مانع نفوذ افراد غیر معتقد به نظام اسلامی است و این نهاد مؤثر در جلوگیری از نفوذ دشمنان است.

انتهای پیام/