مصرف آب شرب برای دام، موجب کم‌آبی در برخی روستاهای سرخس شده است/ تعهدی نسبت به تأمین آب دام روستاییان نداریم
مصرف آب شرب برای دام، موجب کم‌آبی در برخی روستاهای سرخس شده است/ تعهدی نسبت به تأمین آب دام روستاییان نداریم
مدیر امور آبفار سرخس گفت: میزان تقسیم آب شرب توسط آب منطقه‌ای بر اساس سرانه جمعیتی و کانون‌های انسانی است، به همین دلیل و باوجوداین مقدار دام در روستاهای شهرستان و با احتساب طیور و باغات که بایستی توسط دستگاه‌های مربوطه آب آن‌ها تأمین شود و بعضاً مردم آب شرب را صرف دام‌ها و باغات می‌کنند، با مشکل کم‌آبی در روستاها مواجه می‌شویم.

حمید صادقی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، در پاسخ به مطالبات مردم چند روستای شهرستان ازجمله اسلام قلعه، چشمه شور، پسکمر و برخی روستاهای پایین‌دست سد دوستی درباره مشکل کم‌آبی در این روستاها اظهار کرد: منبع تأمین آب شرب روستای چشمه شور، قنات باغ بیشه بزنگان است که از این محل ۳۸ کیلومتر خط انتقال کشیده شده است و در حال حاضر مشکلی برای تأمین آب شرب در این روستا نداریم.

 

مدیر امور آبفار سرخس به وجود ۵۲۰ هزار رأس دام سبک در شهرستان اشاره کرد و افزود: امور آب و فاضلاب روستایی مسئول تأمین «آب شرب» روستاها بوده و تعهدی نسبت به تأمین آب دام روستاییان ندارد.

 

تقسیم آب شرب بر اساس سرانه جمعیتی و کانون‌های انسانی

وی تصریح کرد: میزان تقسیم آب شرب توسط آب منطقه‌ای بر اساس سرانه جمعیتی و کانون‌های انسانی است، به همین دلیل و باوجوداین مقدار دام در روستاهای شهرستان و با احتساب طیور و باغات که بایستی توسط دستگاه‌های مربوطه آب آن‌ها تأمین شود و بعضاً مردم آب شرب را صرف دام‌ها و باغات می‌کنند، با مشکل کم‌آبی در روستاها مواجه می‌شویم.

 

صادقی به نحوه تأمین آب شرب روستاهای پایین‌دست سد دوستی اشاره کرد و اظهار داشت: منبع تأمین آب شرب روستاهای پایین‌دست سد دوستی(دهستان پل خاتون) آب چاه بوده که یک حلقه چاه اصلی و یک حلقه چاه رزرو برای آن پیش‌بینی شده است.

 

مدیر امور آبفار سرخس خاطرنشان کرد: پروژه‌ای با تأمین اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی در دست اجرا داریم که آب شرب را به طول ۲۴ کیلومتر از سه‌راهی شوریجه به سمت پل خاتون انتقال می‌دهد.

 

وی اضافه کرد: حدود ۱۸ کیلومتر از کار انتقال این خط انجام‌شده و شش کیلومتر دیگر آن در دست اجرا است.

 

تأمین آب روستای اسلام قلعه از طریق مجتمع آبرسانی گلزار

صادقی به تأمین آب شرب روستای اسلام قلعه اشاره و عنوان کرد: آب شرب روستای اسلام قلعه از طریق بزنگان تأمین می‌شود که اخیراً خط انتقالی ۹ کیلومتری طراحی کردیم که از انتهای روستای الله نظر با یک ایستگاه پمپاژ آب سد دوستی را به روستای اسلام قلعه برسانیم و آب شرب این روستا به منبع مجتمع آبرسانی گلزار وصل شود.

 

مدیر امور آبفار سرخس بابیان اینکه امکانات موردنیاز برای خط انتقال آب شرب به روستای اسلام قلعه تأمین شده است، افزود: اسناد مناقصه این پروژه منتشرشده و ۳۱ خرداد بازگشایی می‌شود که با مشخص شدن پیمانکار عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

 

وی با تأکید بر اینکه در شهرستان روستایی نداریم که دچار کم‌آبی باشد، تصریح کرد: امور آبفار سرخس در بحث جذب اعتبارات رتبه اول را در شهرستان دارد.

 

طراحی مجتمع آبرسانی گلزار با رعایت الزامات پدافند غیرعامل

صادقی در ادامه به مهم‌ترین پروژه این امور در سال ۹۵ اشاره کرد و بیان داشت: مجتمع آبرسانی گلزار مهم‌ترین پروژه آبفار شهرستان در سال گذشته بود که تعهداتش، ۲۴ کیلومتر خط انتقال، ۸۰۰ مترمکعب مخزن، دو باب ایستگاه پمپاژ و دو حلقه چاه است و این پروژه با رعایت الزامات پدافند غیرعامل و دومنظوره طراحی شده است.

 

مدیر امور آبفار سرخس خاطرنشان کرد: با تکمیل این تعهدات هشت روستای مجتمع پل خاتون شامل پسکمر، کلاته صاحب داد، صدرآباد، شلغمی علیا و سفلا، شوراب علیا و سفلا و قره سنگی به تصفیه‌خانه شوریجه وصل می‌شوند و از آب سد دوستی بهره‌مند خواهند شد.

 

وی با تأکید بر اینکه برای مصرف آب شرب روستاهای شهرستان هیچ‌گونه مشکلی نداریم، افزود: در دهستان پل خاتون حدود ۲۵ هزار رأس دام سبک داریم که به شبکه آبرسانی بار اضافه می‌کند و خدمت‌رسانی مصرف آب شرب را دچار اختلال کرده است.

 

۵۵ روستای شهرستان تحت پوشش شبکه آبرسانی آبفار است

صادقی با اشاره به اینکه ۵۵ روستای شهرستان تحت پوشش شبکه آبرسانی امور آب و فاضلاب روستایی قرار دارد، اظهار کرد: ۵۵ روستای شهرستان را تحت پوشش شبکه آبرسانی داریم که شامل ۱۲ هزار ۳۳۹ مشترک در قابل ۴۶ هزار و ۸۳۸ نفر می‌شود.

 

مدیر امور آبفار سرخس به افزایش مصرف آب و برق در فصل گرما اشاره کرد و افزود: در فصل گرما و به‌خصوص تابستان همزمان مصرف برق و آب افزایش می‌باید که با تلاش مدیریت برق شهرستان، قطع‌ووصلی‌های ایستگاه‌های پمپاژ به حداقل رسیده است.

 

وی تصریح کرد: در پیک مصرف و پرباری هنوز هم برخی اوقات افت ولتاژ در ایستگاه‌های پمپاژ داریم که همین امر موجب کاهش فشار آب می‌شود.

 

خطوط انتقال آب شرب روستایی شهرستان ۴۲۸ کیلومتر است

مدیر امور آبفار سرخس اضافه کرد: همچنین طول خطوط انتقال آب شرب روستایی ۴۲۸ کیلومتر بوده که شامل ۳۹۲ شبکه توزیع، ۱۲ باب ایستگاه پمپاژ و ۵۴ باب مخزن با حجم هشت هزار و ۸۲۰ مترمکعب است.

 

وی بابیان اینکه بیشترین منبع تأمین آب شرب چاه‌ها هستند، تصریح کرد: ۵۵ روستای تحت پوشش امور آبفار شهرستان، شامل شش مجتمع آبرسانی و ۱۳ تک روستایی هستند.

 

صادقی اظهار داشت: در سال گذشته، چهار دستگاه حذف کدورت در روستاهای پسکمر، کلاته صاحب داد، قره سنگی و پده ها نصب شده که ثبت اختراع این دستگاه مربوط به شرک آب و فاضلاب روستایی است.

 

مدیر امور آبفار سرخس خاطرنشان کرد: همچنین شش دستگاه آب‌شیرین‌کن در روستاهای قوش علیجان، قوش خزاعی، حسن‌آباد، دراز آب، باغک و پدلی نصب شده است.

 

نصب سیستم پمپاژ دور متغیر در چهار روستای شهرستان

وی تصریح کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، سیستم پمپاژ دور متغیر در چهار روستای شیرتپه، سنگر، دولت‌آباد و تپه میر احمد شهرستان نصب که با یک‌سوم هزینه جایگزین مخازن هوایی شده است.

 

صادقی همچنین درباره خسارت وارده به محصول کشاورزان روستای پسکمر به دلیل عملیات آبرسانی از شوریجه به دهستان پل خاتون عنوان کرد: خسارت وارده به محصول کشاورزان روستای پسکمر کارشناسی شده و برای پرداخت به استان ارسال شده است.

انتهای پیام/