پادشاه سعودی در عزل و نصب‌هایی بی‌سابقه گام دیگری در راستای قبضه قدرت به نفع پسرانش برداشت.

به گزارش نسیم سرخس، پادشاه عربستان سعودی بار دیگر با صدور ۴۰ حکم سلطنتی، به عزل و نصب‌های جدیدی دست زد ولی این‌بار وی با گماردن پسران خود در سمت‌های مهم، به نظر می‌رسد درصدد قبضه کردن کامل قدرت است. بر این اساس، رسانه‌های عربستان، روز گذشته گزارش دادند سلمان بن عبدالعزیز، شاه این کشور دستوراتی را در جهت عزل و نصب افراد نظامی و غیرنظامی و تغییر در کابینه صادر کرده است.

ملک سلمان، پسرش خالد بن سلمان را به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن منصوب کرد، به این ترتیب او جانشین شاهزاده عبدالله بن فیصل بن ترکی می‌شود که گفته شده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان موافق او در این پست نبوده است. پسر دیگر ملک سلمان، عبدالعزیز بن سلمان هم به عنوان وزیر مشاور در امور انرژی تعیین شد. در پی طولانی شدن جنگ ناموفق عربستان در یمن، فرمانده نیروی زمینی ارتش برکنار و فهد بن ترکی در این سمت منصوب شد.

همچنین احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن و دست راست محمد بن سلمان در ارتش نیز به معاونت رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان (استخبارات) منصوب شد. پادشاه عربستان همچنین وزیر اطلاع‌رسانی را جایگزین و وزیر خدمات شهری را عزل کرد و خواستار تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق درباره تخلفات این اداره شد. در حکم دیگری  عبدالرحمن بن عبدالعزیز الشلهوب به سمت مشاور پادشاه و معاون دوم رئیس هیات وزیران معرفی شد.

علاوه بر تغییرات فوق، سلمان همچنین خواستار تشکیل مرکزی به نام «امنیت ملی» شده است که طبق این دستور، این نهاد باید وابسته به «دیوان سلطنتی» باشد. محمد بن صالح الغفیلی نیز مشاور امنیت ملی شاه اعلام شد. هنوز اینکه مرکز امنیت ملی جدید چه ساختاری خواهد داشت و اختیاراتش چه خواهد بود مشخص نیست اما روشن است که وزارت کشور موازی خواهد بود و این تصور وجود دارد که محمد بن سلمان ۳۰ ساله نفوذ زیادی در این مرکز خواهد داشت.

طبق این گزارش، بررسی گذرای انتصاب‌های جدید در عربستان نیت ملک سلمان برای قبضه کردن قدرت را برملا می‌کند به طوری که پسرانش را در پست‌های اصلی گماشته و یک مرکز امنیت ملی را زیر نظر دفتر سلطنتی تشکیل داده است تا مقدمه کاهش اختیارات محمد بن نایف، ولیعهد عربستان و وزیر کشور باشد. موضوع قابل توجه در این‌‌باره این است که این ترمیم در کابینه عربستان از جمله انتصاب سفیر جدیدش در آمریکا، چند روز بعد از سفر جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده، به این کشور نفت‌خیز صورت گرفت. پیش از آن نیز محمد بن‌سلمان، پسر پادشاه برای دیدار با مقام‌های کاخ سفید راهی واشنگتن شده و در غیاب ولیعهد ۵۷ ساله، به‌عنوان نخستین فرد در خاندان سعودی با ترامپ رسما دیدار کرده بود.

با اینکه مشخص نیست آیا بن‌سلمان در جلسات خصوصی با مقام‌های آمریکایی، موضوع آینده رهبری عربستان سعودی را مطرح کرده یا نه ولی تردیدی وجود ندارد که در جدال با ولیعهد کارکشته و مورد اعتماد محافل امنیتی غرب، وی نیاز به چراغ سبز آمریکایی‌ها برای رسیدن به مقام پادشاهی خواهد داشت. به باور تحلیلگران، شاید مهم‌ترین نکته سفر محمد بن سلمان به آمریکا همین موضوع و تثبیت جایگاه وی در رقابت داخلی آل‌سعود برای جانشینی ملک سلمان ۸۱ ساله باشد.
خبر بد برای عربستان
صندوق بین‌المللی پول اخیرا پیش‌بینی کرد کاهش تولید نفت و سیاست‌های ریاضتی بر اقتصاد عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد عربی تاثیر خواهد داشت. به گزارش بلومبرگ، رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳/۱ درصد خواهد بود. گزارش صندوق بین‌المللی پول حاکی است رشد اقتصاد عربستان از سال ۲۰۱۴ کند شده است که همین مساله علت مخالفت آن با کاهش تولید نفت است. البته این کشور در نهایت متعهد شده تولید نفت را ۴۸۶ هزار بشکه در روز کاهش دهد تا به ۱۰۵۸ میلیون بشکه برسد.

منبع: وطن امروز