۱۱ مقصد گردشگری حلال در سال ۲۰۱۷+ تصاویر
۱۱ مقصد گردشگری حلال در سال ۲۰۱۷+ تصاویر
گردشگری حلال یکی از روندهای سفر نوین محسوب می‌شود که به طور فوق‌العاده چشمگیری در حال گسترش است. مجوزهای حلال که به صنعت‌هایی نظیر هتل‌ها، رستوران‌ها، نوشیدنی‌های غیرالکلی، ساحل‌های خصوصی و لباس‌های شنا برای زنان و کودکان تعلق می‌گیرد، مبتنی بر قوانین شرع اسلام هستند.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از خبر ایرانی، اگر به آمار مربوط به گردشگران مسلمان جهان توجه کنیم، نمی‌توان از صنعت گردشگری حلال چشم‌پوشی کرد. در این چارچوب، گردشگران مسلمان نیازهای خاصی دارند و در هنگام رفتن به تعطیلات، باید به نوعی از محصولاتی که برایشان از نظر مذهبی مناسب است، استفاده کنند. این امر انتخاب‌های آنها را در زمینه غذا، محل اقامت، تفریحات، سرگرمی‌ها، پوشش لباسی و حتی تجربه معنوی دربرمی‌گیرد.

گردشگری حلال یکی از روندهای سفر نوین محسوب می‌شود که به طور فوق‌العاده چشمگیری در حال گسترش است. مجوزهای حلال که به صنعت‌هایی نظیر هتل‌ها، رستوران‌ها، نوشیدنی‌های غیرالکلی، ساحل‌های خصوصی و لباس‌های شنا برای زنان و کودکان تعلق می‌گیرد، مبتنی بر قوانین شرع اسلام هستند. با توجه به وضعیت تعطیلات و مخارج سفر، ۱۱ مقصد گردشگری حلال در سال ۲۰۱۷ از سوی برخی منابع خبری و تحلیلی معرفی شده‌اند. در صدر این کشورها مالزی قرار دارد که توانسته است ویژگی‌های مناسبی برای صنعت سفر حلال ایجاد کند. در رده‌های بعدی نیز کشورهایی مانند امارات، ترکیه، اندونزی و عربستان قرار دارند. به طور کلی، کشورهای خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا در این حیطه رشد قابل ملاحظه ای داشته‌اند.

مالزی؛ مسلمان و جاذب مسلمانان

براساس گزارش‌های جهانی، حدود ۶۱درصد جمعیت مالزی را مسلمانان تشکیل می‌دهند. این کشور از مقاصد اصلی جذب گردشگران حلال در جهان محسوب می‌شود. مالزی برای گردشگران مسلمانی که از کشورهای آسیای جنوب شرقی دیدن می‌کنند، تسهیلات خوبی فراهم می‌کند.

این کشور در مورد گردشگری غذا، اقامت و همین طور چند فرهنگی بودن و چند نژادی بودن، شهرت زیادی دارد. میراث تاریخی و فرهنگی غنی مالزی در کنار تخصص آن در صنایع حلال، موجب شده است که گردشگران ورودی به این کشور از سفر خود راضی باشند. علاوه بر آن، تفریحگاه‌های جزیره‌ای مالزی و مناظر بی‌نظیر آن تبدیل به یک مقصد جذاب برای تعطیلات شده‌اند. برخی از موارد دیگری که گردشگران را به مالزی جذب می‌کند جشن‌های سالانه گروهی و متنوع، معماری‌های سنتی، صنایع‌دستی خاص و همچنین زیبایی طبیعی خارق‌العاده این کشور است. کوالالامپور پایتخت مالزی، پنانگ و برخی شهرهای دیگر، از جمله شهرهای جذاب و توریستی مالزی به شمار می‌روند.

 

امارات؛ سریع در تدوین بسته‌های حلال

۷۶ درصد جمعیت امارات متحده عربی را نیز مسلمانان تشکیل می‌دهند. امارات که از چندین امیرنشین تشکیل شده است، در رده دوم مقصدهای گردشگری حلال قرار گرفته است. این کشور در طول سال‌های گذشته تبدیل به یکی از مقاصد پیشرو در گردشگری حلال شده و به سرعت بسته‌های سفر در چارچوب باورها و اعتقادات اسلامی را گسترده‌تر کرده است. مهم‌ترین شهرها و مناطقی که به گردشگران مسلمان پیشنهاد می‌شود شهرهای ابوظبی، دبی، فجیره و برخی شهرهای دیگر هستند.

 

ترکیه؛ ترکیب تاریخ و مدرنیته

در ترکیه نیز بیش از ۹۸ درصد جمعیت مسلمان هستند. این کشور مقصدی بی‌نظیر از لحاظ ترکیبی از غذاهای لذیذ، میراث فرهنگی باشکوه و باقی‌مانده‌های شکوهمند بسیاری از امپراتوری‌های گسترده و سپری شده گذشته است. علاوه بر این موارد، نوع نگاه و احساس اروپایی و فرهنگ سنتی ترکیه موجب می‌شود مسافران بسیاری جذب آن شوند. برخی از جذاب‌ترین مقاصد ترکیه‌ تنگه بسفر، مسجد سلطان احمد، کاپادوکیه و آناتولی معرفی می‌شوند. استانبول، آنتالیا و ازمیر نیز از سایر مقاصد گردشگری در این استان به‌شمار می‌روند.

اندونزی؛ مقصدی عجیب

آمارها نشان می‌دهد ۸۷ درصد جمعیت اندونزی مسلمان هستند. این کشور در رده چهارم گردشگری حلال قرار دارد. مناظر طبیعی عجیب، ساحل‌های بسیار زیبا، جذابیت‌های تاریخی در کنار تسهیلات فراوان برای گردشگران مسلمان از جمله مواردی هستند که سفر به اندونزی را برای این گروه مذهبی لذت‌بخش می‌کند. این کشور بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان را با ۱۷هزار و ۵۰۰ جزیره حاره‌ای تشکیل می‌دهد که دارای ساحل‌هایی با سنگ‌های سفید و آب‌های فیروزه‌ای‌رنگ هستند. همین باعث شده اندونزی یک مقصد زیبا در بین مقاصد حلال محسوب ‌شود. این کشور بهشتی طبیعی روی زمین است و ازجمله مهم‌ترین شهرهای آن نیز می‌توان به جاکارتا و سورابایا اشاره کرد؛ هرچند جزیره‌های دیگر این کشور نیز مورد بازدید قرار می‌گیرند.

 

عربستان؛ جذاب برای زائران خانه خدا

۹۵ درصد جمعیت عربستان سعودی را مسلمانان تشکیل می‌دهند. این سرزمین زیبایی‌های طبیعی، شهرهای کهن و فرصت‌هایی در سطح جهانی در منطقه دریای سرخ دارد. با وجود شهرهای مقدس مکه و مدینه شکی باقی نمی‌ماند که عربستان سعودی در بین مهم‌ترین مقاصد گردشگران مسلمان قرار دارد و بسیاری از آنان تمایل دارند به آن کشور سفر کنند. مکه و مدینه برترین مقاصد سفر مسلمانان محسوب می‌شوند که همه ساله زائران را از همه جای جهان به خود جذب می‌کنند. علاوه بر شهرهای مقدس مکه و مدینه، شهرهای دیگر این کشور مانند جده، ریاض، دمام و تبوک نیز مورد بازدید گردشگران حلال قرار می‌گیرند.

 

مراکش؛ مجلل برای مسلمانان

در رده ششم لیست مقاصد گردشگری حلال در سال جاری میلادی، مراکش با جمعیت مسلمان ۹۹ درصدی قرار دارد. این کشور به این دلیل شناخته شده است که در آن مدرنیته در کنار اسلام سنتی، غذای حلال، مساجد و محل‌های زیبا قرار گرفته و از این کشور برای گردشگران مسلمان و غیرمسلمان جاذبه‌های زیادی ساخته است. مراکش در میان جذاب‌ترین مقاصد سفر حلال در جهان قرار دارد. بازدیدکنندگان تجربه‌ فراموش‌نشدنی از غذاهای این کشور خواهند داشت و از اقامتگاه حلال خود در این کشور نیز لذت خواهند بود. مراکش تفریحگاه‌های حلال مجللی دارد که راحت‌ترین محل اقامت در شهرها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. محل‌های بسیار زیادی نیز در این کشور مانند مسجد سلطان حسن دوم و کازابلانکا مورد بازدید گردشگران مسلمان قرار می‌گیرد.

 

اردن؛ معروف مانند پترا

حدود ۹۷ درصد از جمعیت اردن مسلمان هستند و این کشور رتبه هفتم را در میان مقاصد حلال به خود اختصاص داده است. این کشور که شاید به دلیل شهر باستانی پترا معروف شده باشد، سرزمینی با زیبایی‌های به یاد ماندنی و متنوع است؛ به طوری که سفر به اردن مانند به عقب برگشتن در زمان است. ماسه‌های سرخ شگرف آن تا خیابان‌های شلوغ شهر امان (پایتخت اردن) در کنار صخره‌های مرتفع و جلگه‌های سنگی، بازالت‌های آتشفشانی، درختان زیتون و خرابه‌های باشکوه شهرهای پترا و جرش، همه و همه افسونی شگرف به این کشور بخشیده‌اند. شهر پترا در اردن ارزشمندترین گنجینه این کشور به شمار می‌آید. در کنار این جاذبه‌های معروف، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در شهرهای امان و برخی شهرهای دیگر اردن وجود دارد که توریست‌ها را به خود جذب می‌کند.

 

قطر؛ مقصد محوری حلال

قطر با ۵/ ۷۷ درصد جمعیت مسلمان در رده هشتم مقاصد گردشگری حلال قرار دارد. این کشور در سال‌های اخیر در میان کشورهایی با بیشترین رشد اقتصادی بوده و در زمینه گردشگری حلال نیز تخصص کسب کرده است. در قطر که در شبه‌جزیره عربستان قرار گرفته، اقلیت‌هایی از سایر ادیان نیز زندگی می‌کنند. اخیرا این کشور به مقصدی محوری در این زمینه تبدیل شده است. قطر به برخی جاذبه‌ها مانند موزه هنرهای اسلامی، دهکده فرهنگی کاتارا و برخی موزه‌های مهم دیگر توجه زیادی کرده است.

 

مصر؛ میراث غنی

در این بین مصر که حدود ۹۵ درصد جمعیت آن مسلمان هستند نیز در رده نهم مقاصد گردشگری حلال در سال ۲۰۱۷ قرار دارد. ظرفیت این کشور به دلیل میراث‌فرهنگی و تاریخی غنی آن است که در کنار ظرفیت‌های حلال موجب می‌شود شمار زیادی از مسلمانان خواهان آن باشند که تعطیلات خود را در این کشور بگذرانند. مصر بهترین رستوران‌ها و غذاها را نیز دارد و از جمله مهم‌ترین اماکن دیدنی آن می‌توان به ابوالهول و اهرام اشاره کرد.

 

اسپانیا؛ نامسلمان اما جاذب مسلمانان

اگر مسلمانان به دنبال مقصدی با غذاهای متنوع حلال و مراکز اقامتی متعدد با استانداردهای حلال باشند، اسپانیا محل خوبی برای بازدید است. چندین رستوران حلال در مادرید و سایر مقاصد گردشگری دیگر این کشور وجود دارند که برای مسلمانان خدماتی ارائه می‌کنند و غذاهایی از خاورمیانه تا جنوب آسیا را دربردارند. اسپانیا همچنین مساجد زیبایی نیز دارد که در میان آنها مسجد جامع مادرید قرار دارد. مرکز فرهنگی اسلامی مادرید نیز یکی از بزرگ‌ترین مساجد در اروپا محسوب می‌شود و تسهیلات مختلفی به گردشگران ارائه می‌دهد. مسجد کوردوبا، کاخ سلطنتی آلکازار، کاخ ویانا و مدینه الزهرا از جمله جاذبه‌های دیگری هستند که می‌توانند مورد بازدید گردشگران مسلمان قرار گیرند.

 

مالت؛ دروازه‌ تعطیلات تابستانی

اما کشور یازدهم در مقاصد گردشگری حلال، مالت است که جمعیت اندکی از آن را مسلمانان تشکیل می‌دهد. این کشور رستوران‌های فراوانی با استانداردهای حلال و همچنین سواحل زیبا دارد. این جزیره کوچک در دریای مدیترانه، دروازه‌ای به سوی تعطیلات تابستانی محسوب می‌شود و با توجه به ماهیت تاریخی ساخت خانه‌هایش و دیوارهای بلند، این کشور ویلاهای بزرگ و امنیت بالایی برای گردشگران مسلمان دارد. از شهرهای مهم آن نیز می‌توان از والتا، پایتخت این کشور، سواحل مرداب آبی و خلیج طلایی و همچنین مرکز اسلامی مالت نام برد.

نگاهی به لیست مذکور نشان می‌دهد به‌رغم اینکه ایران ازجمله مهم‌ترین کشورها با اکثریت جمعیت مسلمان است و از نظر انواع جاذبه‌های طبیعی، میراث‌فرهنگی و تاریخی در میان کشورهای برتر جهان قرار دارد و با وجود آنکه مسوولان بارها از تلاش برای توسعه گردشگری حلال سخن گفته‌‌اند اما گویا در حوزه جذب گردشگران حلال نتوانسته آن چنان که باید و شاید جایگاه مناسبی پیدا کند؛ تاجایی که دست‌کم در میان لیست کشورهای مطلوب برای توریست‌های مسلمان جای گیرد. این درحالی است که جذب گردشگران حلال می‌تواند فرصتی برای ایران باشد تا با استفاده از ظرفیت‌های خود در این حوزه، به اهداف گردشگری دست پیدا کرده و این صنعت را هرچه بیشتر تقویت کند.

انتهای پیام/