گفت‌و‌گو با نخستین راننده زن اتوبوس در غرب کشور+ عکس
گفت‌و‌گو با نخستین راننده زن اتوبوس در غرب کشور+ عکس
‌حفظ حجاب در هنگام رانندگی برایم لذت دارد/زنان با احتیاط‌تر رانندگی می‌کنند

به گزارش نسیم سرخس به نقل از تسنیم، شهرستان نهاوند همیشه در دوران مختلف تاریخ با بیش از ۷ هزار سال قدمت مهد مردان و زنان بزرگی بوده است که همیشه ورد زبان مردم ایران و جهان بوده‌اند در این سرزمین کهن یک روز پزشک زنی مسیحی از آن سر دنیا از کشور کانادا به فیلیپین می‌آید و سپس با یک پزشک ایرانی ازدواج می‌کند و مسلمان می‌شود و آن‌وقت در دوران دفاع مقدس به مردم مظلوم و جنگ‌زده نهاوند کمک می‌کند.

گفت‌و‌گوی خواندنی با نخستین راننده زن اتوبوس در غرب کشور

روزی دیگر در یک اتفاق بزرگ که برای یک دانش‌آموز روستای در اردوی دانش‌آموزی پیش می‌آید و این دانش‌آموز در کنار رودخانه خروشان گاماسیاب به دلیل گیج رفتن سرش به داخل آب پرت می‌شود و خانم معلمی فداکار به نام «فاطمه مولوی» بدون اینکه مهارت شنا کردن داشته باشد به خاطر حفظ جان دانش‌آموز خود را به داخل رودخانه پرت می‌کند و او را نجات می‌دهد.

در شرایطی دیگر و آن‌ هم در دوران دفاع مقدس در اوج سال‌های ترور ناجوانمردانه سازمان مجاهدین خلق نوعروسی ۲۰ ساله از شهرستان نهاوند بنام «منیره سیف» را ترور می‌کنند ولی خانواده این نوعروس شهیده از قصاص قاتل فرزندشان می‌گذرند و سند افتخاری دیگر را در تاریخ نهاوند امضاء می‌کنند.

همچنین در آن سال‌ها تعدادی از زنان دلاور نهاوندی در پشت جبهه‌ها به رهبری خانمی به نام «اکرم حیدری» “گروه پیش مرگ” را تشکیل می‌دهند و ضمن جمع‌آوری پوشاک و مواد غذایی برای رزمندگان از ترس اینکه منافقان آن‌ها را مسموم نکنند ابتدا مقدار کمی از آن را می‌چشند و بعد بسته‌بندی می‌کنند این‌ها تنها نمونه کوچکی از کارهای بانوان، زنان و شیر دختران نهاوندی در این چند دهه اخیر بوده است.

و حالا می‌خواهیم نخستین بانوی نهاوندی راننده اتوبوس محجبه در غرب کشور را که دوست دارد از آرزوها و کارهایش برای شما بگوید معرفی کنیم این بانو توانسته با حفظ حجاب و وقار زنانه خود ضمن گذراندن هزاران کیلومتر مسافت جاده‌های نهاوند، تهران و شمال کشور توانایی زنان بانوان نهاوندی و ایرانی را به رخ جهانیان بکشد.

گفت‌و‌گوی خواندنی با نخستین راننده زن اتوبوس در غرب کشور

معصومه زرینی بانوی توانمند و موفق نهاوندی اهل روستای شهیدپرور و سرسبز “بیان” در بخش مرکزی نهاوند است که موفق شده با حفظ حجاب خود نخستین زن راننده اتوبوس در غرب کشور و همچنین امسال به ‌عنوان راننده نمونه استان همدان شناخته و معرفی شود پای صحبت‌ها و درد دل این شیرزن روستایی می‌نشینیم.

وی گفت: وقتی به دنیا آمدیم چون دختر بودیم همیشه برایمان عروسک می‌خریدند و این عروسک‌ها نشان دختر بودن ما بود در حالی ‌که برای پسرها تفنگ، ماشین و هواپیما به‌ عنوان اسباب‌بازی انتخاب و می‌خریدند اما بزرگتر که شدیم معلمی و پرستاری بهترین گزینه شغلی برای خانم‌ها و رانندگی، خلبانی و آتش‌نشانی برای آقایان شغل تخصصی و سازگار با خصلت مردانه آن‌ها بود.

برای نخستین بار تعدادی از مسافران از راننده زن در اتوبوس ترس داشتند

زرینی افزود: شاید عده‌ای از مردم وقتی برای نخستین بار یک زن را به ‌عنوان راننده در پشت فرمان اتوبوس می‌دیدند، تعجب می‌کردند و حتی شاید خیلی‌ها می‌ترسیدند که سوار اتوبوسی شوند که یک زن هدایت آن را در دست دارد.

وی بیان کرد: به ‌جرأت می‌گویم که نخستین زنی هستم که در نهاوند و منطقه غرب کشور به‌ عنوان راننده اتوبوس برون‌شهری شناخته شدم و در ۱۶ اسفندماه سال ۱۳۹۳ موفق به دریافت گواهینامه پایه‌ یک حمل‌ونقل ماشین سنگین برون‌شهری شدم و در طول بیش از ۳۰ سرویسی اتوبوسی که از شهرستان نهاوند به تهران و بالعکس و تهران- شمال داشته‌ام حتی یک‌بار هم جریمه نشده‌ام.

این راننده زن نهاوندی گفت: شاید از خودتان بپرسید که چطور شد که راننده اتوبوس شدم جریان از این ‌قرار بود که پدر مرحوم من “فرهاد زرینی” سال‌ها راننده اتوبوس تعاونی شماره ۸ نهاوند به تهران بود که در اخلاق شهره عام و خاص بود و عموم مردم نهاوند و روستاهای آن وی را دوست داشتند.

نهاوندی‌ها شیفته اخلاق پدرم بودند

وی اظهار داشت: مرحوم پدرم که خیلی از نهاوندی‌ها او را به خاطر اخلاق، تواضع و معرفتش به‌ عنوان راننده‌ای مورد اطمینان می‌شناختند شغل ایشان فارغ از اینکه من زن بودم مرا شیفته و عاشق رانندگی کرد و آن‌هم راننده اتوبوس که همه فکر می‌کنند کار مردانه است و زنان شجاعت و توانایی این کار را ندارند.

تنها زن راننده اتوبوس غرب کشور عنوان کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتم به دنبال دریافت گواهینامه پایه ‌یک باشم البته شغل همسر و برادرم به ‌عنوان راننده اتوبوس علاقه‌مندی و اشتیاق مرا به رانندگی با اتوبوس دوچندان کرد و همین تمایل و همت سبب شد تصمیم قطعی خود را بگیرم و راننده اتوبوس در مسافت‌های طولانی شوم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل همین شور و اشتیاقی که داشتم در ابتدا برای گرفتن گواهینامه پایه دوم که لازمه پایه ‌یک بود اقدام کردم که البته ابتدا گواهینامه B1 را در سال ۱۳۸۶ و B2 را در سال ۱۳۸۸ اخذ کردم و بعد از آن یک خودرو پیکان برای خودم خریدم.

زرینی تصریح کرد: بعد از اخذ دو گواهینامه فوق چون شهرستان نهاوند محل آزمون گواهینامه پایه‌ یک نداشت به شهرستان ملایر رفتم وقتی افسری که کارهای ثبت‌نام را انجام می‌داد فهمید که برای آزمون یاپه ‌یکم آمده‌ام، تعجب کرد اما با اعتماد به ‌نفس به وی گفتم درست است من آمده‌ام برای اخذ گواهینامه پایه یکم ثبت‌نام کنم و بعد کار مرا انجام داد.

تجربه نخستین تجربه رانندگی با اتوبوس مربوط به سال ۹۴

این شیرزن نهاوندی چنین اظهار داشت: پس از اخذ گواهینامه پایه ‌یک نخستین تجربه رانندگی من با اتوبوس در یکم شهریور سال ۱۳۹۴ آغاز شد و نخستین سرویس مسافران را از نهاوند به سمت تهران حمل کردم البته ناگفته نماند در این سفر همسرم که راننده اتوبوس بود در کنارم بود.

وی افزود: در اوایل کار مردم و حتی مأموران پلیس‌راه وقتی مرا پشت فرمان اتوبوس می‌دیدند بسیار متعجب می‌شدند و کمی می‌ترسیدند ولی بعد از مدتی رفت‌وآمد من با اتوبوس در مسیر نهاوند تهران و بعد شمال کشور، مسئله بسیار عادی شد و ترس مردم نیز ریخت.

خانم زرینی با بیان یک خاطره شیرین از مسافرت‌هایش با اتوبوس تصریح کرد: در مسیر نهاوند به تهران و حتی شمال کشور مسافرانم همیشه تشویقم می‌کردند و به دیده احترام به شغلم نگاه می‌کنند و می‌گویند سبب افتخار است که می‌بینیم یک زن برای تأمین معاش خانواده این‌ چنین با یک شغل به‌ ظاهر مردانه دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی افزود: برخی مسافران مرد با دیدن من می‌گویند برای ما که مرد هستیم هدایت یک سواری کار سختی است شما خانم چطور این ماشین سنگین را کنترل می‌کنید؟ و حتی تعداد زیادی از مردم برای اینکه رانندگی یک زن را با اتوبوس ببیند مشتاق بودن با اتوبوسی که من راننده آن هستم، مسافرت کنند.

زنان با احتیاط‌تر از مردان رانندگی می‌کنند

وی اظهار داشت: شاید شما بارها این جملات را شنیده‌اید که می‌گویند زنان از مردان بااحتیاط‌تر رانندگی می‌کنند و بیشتر از آنها به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذارند بله من هم از این قاعده مستثنا نیستم چون احتیاط شرط عقل است در ضمن جان بیش از ۳۰ نفر مسافر با خانواده‌هایی چشم‌ به‌راه اول خدا و بعد در دستان من است.

زرینی با اعتمادبه‌نفس بالایش بیان کرد: از رانندگی در جاده ترسی ندارم و همیشه خودم را به خدا در جاده‌ها می‌سپارم در بعضی از مواقع پیش‌آمده که اگر احیاناً راننده مردی صرفاً به این دلیل که من یک زن هستم و زنان هنگام رانندگی کمی اضطراب و ترس دارند قصد ایجاد مزاحمت در هنگام رانندگی را داشته باشد با نوع رانندگی‌اش او را متوجه اشتباهش می‌کنم.

وی اظهار داشت: در هنگام رانندگی در جاده سعی می‌کنم تمام حواسم به رانندگی باشد به‌ هرحال اگرچه آن‌قدر سفر کرده‌ام که دیگر جاده را مثل کف دست می‌شناسم اما هیچ‌وقت سعی نمی‌کنم حتی با رانندگان معدودی که در راه قصد مشکل تراشی دارند، رقابت کنم بلکه می‌کوشم با خونسردی از آنها عبور کنم و این‌ طوری هم آنها را متوجه خطایشان می‌شوند و هم آب توی دل مسافرانم تکان نمی‌خورد.

کسب عنوان راننده نمونه برون‌شهری استان همدان

وی در مورد دلیل انتخابش به ‌عنوان راننده برون‌شهری نمونه استان همدان در روز راهداری امسال خاطرنشان کرد: برای انتخاب راننده نمونه ملاک‌های وجود دارد مانند نداشتن جریمه و نمره منفی، رضایت مسافران، تسلط کامل بر رانندگی و چندین مورد دیگر که من تمام این شرایط و ملاک‌های را داشتم و به همین دلیل به‌ عنوان راننده نمونه انتخاب و معرفی شدم.

راننده اتوبوس زن روستایی نهاوند در مورد حفظ حجابش در هنگام رانندگی بیان کرد: حجاب برای زن و یا حتی مردان محدودیت نیست بلکه مصونیت و حفظ زینت‌های ارزشمند بانوان و تأمین امنیت فردی و اجتماعی و تکریم انسانیت و شخصیت آنان است و من این خصلت را از خانواده‌ام به ارث برده‌ام و همیشه به آن افتخار می‌کنم.

حفظ حجاب در هنگام رانندگی برایم لذت دارد

زرینی افزود: شاید عده‌ای فکر کنند که چطور می‌شود باحجاب در پشت فرمان اتوبوس در جاده‌ای چند صد کیلومتری نشست ولی من می‌گویم، برای من به لحاظ سبک و سیاق خانواده‌ام چادر چیز غریبی نیست و من چادر و حجاب را جزی از وجودم می‌دانم و آن را دوست دارم و این سؤالی است که خیلی‌ها از مسافران و مردم از من می‌پرسند و به آنها گفته‌ام من یا چیزی را انتخاب نمی‌کنم و اگر آن را انتخاب کردم تمام‌قد و باوجود پای آن می‌ایستم.

نخستین رانند اتوبوس زن غرب ایران اظهار داشت: چادر چندم‌تری پارچه بیش نیست و کرامت و عزت و زینت زن به همین چند متر پارچه است که باید حرمت آن را حفظ کرد و من همه‌جا با این پوشش می‌روم و سعی می‌کنم جلوتر از پوشش، حیا را حفظ کنم چون اگر حیا وجود نداشته باشد پوشیدن چادر هیچ فایده و ارزشی ندارد.

فاطمه نادری یکی از هم روستایی‌ها و مسافر خانم زرینی در مورد اخلاق خانم رزینی چنین عنوان کرد: نخستین راننده اتوبوس غرب ایران افتخاری بزرگ برای هم روستایی‌های من است و همه ما به صبر شکیبایی و اصالت خانوادگی خانم زرینی افتخار می‌کنیم.

وی افزود: مسافرانی که در اتوبوس خانم زرینی می‌نشینند باکمال آرامش از رفتار خوب و حجاب نمونه‌اش تعریف می‌کنند و از هم‌سفری با ایشان لذت می‌برند و همین کار باعث شده که مردم امانت و سفارش بچه‌های دانشجوی خود را به ایشان بدهند.

نادری اظهار داشت: پدر خانم زرینی نمونه‌ای از یک انسان بااخلاق و مردم‌دار بود و اخلاق دخترشان به ایشان رفته و همه مسافران وقتی متوجه می‌شوند که وی دختر مرحوم فرهاد است برای شادی روح پدرش فاتحه می‌فرستند.

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/