یک سازمان حقوقی مستقل اعلام کرد که تعداد تلفات حملات سعودی‌ها به یمن به ۳۵۵۳ نفر رسیده که در بین آنها ۵۰۳ کودک زیر ۱۵ سال و ۲۱۸ زن دیده می‌شود.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از  تسنیم، یک سازمان حقوقی غیر دولتی آمریکایی اعلام کرد که تعداد شهدای یمنی از آغاز حملات عربستان به این کشور از ۲۶ مارس (۶ فروردین) تا ۲ ماه می (۱۲ اردیبهشت) به ۳۵۵۳ نفر رسیده که بین آنها ۵۰۳ کودک زیر ۱۵ سال و ۲۱۸ زن دیده می‌شود. از سوی دیگر تعداد مجروحان ۶۲۷۱ نفر بوده که از این میان ۱۰۰۲ نفر کودک زیر ۱۵ سال و ۷۲۵ نفر زن بوده‌اند.

سازمان “فریدام هاوس” افرود که ۵۶۰ مجموعه مسکونی هدف حملات هوایی، موشکی و دریایی قرار گرفته‌اند و بین ۹۵ هزار تا ۱۰۰ هزار خانواده مجبور به ترک خانه و مناطق مسکونی خود شدند.

همچنین سعودی‌ها در این مدت ۵۴ بیمارستان و ۲۶ مسجد و ۱۶۸ مرکز آموزشی از جمله ۳ مدرسه که کودکان در حال درس خواندن در آن بوده و ۹۳۱ مرکز مردمی را هدف قرار داده‌اند.

این در حالی است که ائتلاف مدنی رصد جنایتهای عربستان سعودی در یمن اعلام کرد که از ابتدای تجاوز به یمن تاکنون ۱۴۰۰ تن شهید و ۳ هزار نفر زخمی شده اند.

سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که دست کم هزار و ۴۰۰ نفر از مردم یمن در جریان حملات هوایی عربستان سعودی به آن کشور به شهادت رسیده اند.

در گزارش ” یوهانس فایردیرکلاوف “هماهنگ کننده امور انسانی دریمن وابسته به سازمان ملل همچنین تاکید شده است که در این حملات  که از ششم فروردین ماه امسال آغاز شده نزدیک به شش هزار نفر مجروح شده اند.

کلاوف در گزارش خود اعلام کرد که بیشتر قربانیان شهروندان عادی یمنی هستند.

وی خواستار فراهم شدن امکان خارج کردن شهروندان از مناطق زیر بمباران و پایبندی طرفین به قوانین حمایت از شهروندان براساس قوانین بین المللی شد.

هماهنگ کننده امورانسانی سازمان ملل در یمن خواستار برقراری آتش بس به منظور خروج شهروندان از مناطق زیر بمباران و اجازه یافتن سازمان های کمک رسان به ارسال کمک های ضروری برای مردم شد.

کلاوف از کشته و مجروح شدن بسیاری از شهروندان در بمباران ها ابراز تاسف کرد و گفت که گزارش ها حاکیست که در بمباران های هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان مناطق و تجمعات شهروندان و تاسیسات زیربنایی عربستان  هدف قرار می گیرد.

از سوی دیگر روزنامه ایندیپندنت در مطلبی به‌قلم «الیستر داوبر» به گزارش تازه سازمان دیده‌بان حقوق بشر اشاره کرد که در آن اعلام شده است؛ عربستان از بمب‌های خوشه‌ای ممنوع شده در سطح بین الملل علیه یمن استفاده کرده است.

این نویسنده افزود: ۱۰۵ کشور جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی توافقنامه ممنوعیت استفاده از این بمب‌ها را که تأثیر منفی گسترده‌ای بر غیر‌نظامیان دارد، امضا کرده‌اند اما آمریکا و عربستان و یمن این توافقنامه را امضا نکرده‌اند.

عسیری سخنگوی نظامی ارتش سعودی اندکی بعد از آغاز حمله هوایی به یمن مدعی شد که کشورش از بمب‌های خوشه‌ای به هیچ وجه استفاده نکرده است اما دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود آورده است که بقایای بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا را در مناطق شمال غربی یمن نزدیک مرز با عربستان یافته است.

«استیف جووس» از مسئولان دیده‌بان حقوق بشر گفت: حملات هوایی عربستان با بمبهای خوشه‌ای شامل حال مناطق نزدیک به روستاها شده است که این امر جان ساکنان محلی را تهدید می‌کند. عربستان و سایر کشورهای ائتلاف ضدیمن به‌همراه آمریکا که این بمبها را صادر کرده است، قوانین و موازین بین المللی را زیر پا گذاشته‌اند چرا که این قوانین استفاده از بمبهای خوشه‌ای را به‌علت خطرات آن برای غیرنظامیان نمی‌پذیرند.

این نویسنده افزود: بمب‌های خوشه‌ای که دیده‌بان حقوق بشر آنها را در مناطق مرزی یمن با عربستان پیدا کرده است، ساخت شرکت آمریکایی “تکترون سیستم کورپوریشن” است که مقر آن در ایالت رود آیلاند این کشور می‌باشد.

وی همچنین به اوضاع انسانی فاجعه‌بار در یمن و کمبود نگران کننده مواد غذایی و دارو و آب اشاره کرد.

انتهای پیام/