تنگی نفس هنگام دراز کشیدن و همچنین تنگی نفس بصورت حمله های شبانه از علائم نارسایی قلبی به شمار می آید.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از اقتصادآنلاین، نارسایی قلبی به دلیل عدم توانایی قلب در پمپاژ کافی خون برای رفع نیاز بافت ها به اکسیژن و مواد مغذی ایجاد می شود. به دنبال نارسایی قلبی، احتقان (احساس خفگی یا فشار در ریه ها) و پر خونی وریدهای ریوی، ایجاد می شود.

**علائم بیماری

بیمارستان سینا تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران علائم نارسایی قلبی را در گزارشی چنین عنوان کرده است:

– تنگی نفس به هنگام دراز کشیدن و تنگی نفس حمله های شبانه

– سرفه خشک یا مرطوب وجود خلط کف آلود و گاهی صورتی رنگ، گیجی، خستگی و اضطراب افسردگی، تعریق بی قراری، سیاه شدن لب ها و ناخن ها، پوست سرد و رنگ پریده

– ادرار شبانه و ورم دست ها و پاها که به صورت گود گذار باشد

– افزایش وزن به علت تجمع مایع در بدن، بزرگی کبد، مشکلات گوارشی مثل بی اشتهایی، سوهاضمه و یبوست

براساس این گزارش ، پایه درمان نارسایی قلب بر مبنای استراحت، درمان دارویی و رژیم غذایی استوار است.

**مصرف نمک و کنسرو ممنوع

این گزارش به بیماران توصیه کرده است که نمک مصرفی در مواد غذایی به یک گرم در روز محدود کنند به آن معنا که هنگام طبخ و صرف غذا نباید به آن نمک اضافه شود. برای خوش طعم کردن غذاها می توان از آبلیمو، گیاهان معطر مثل میخک، فلفل فرنگی و مرکبات استفاده کرد.

همچنین باید از مصرف مواد غذایی با سدیم فراوان شامل گوشت نمک سود شده، گوشت های آماده و غذاهای کنسرو شده، سوسیس، همبرگر، انواع سس ها، ترشی، شورها، ادویه جات و برخی پنیرها، خودداری شود.

بیماران باید تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر و حجم آن را کمتر کنند و از مصرف مواد محرک مانند قهوه، مواد حاوی کافئین، الکل و سیگار خودداری و با نظر پزشک محدودیت مصرف مایعات را رعایت کنند؛ جهت رفع خشکی دهان در مواردی که مایعات به یک و نیم لیتر در روز محدود می شود، می توان از آب نبات سفت و آدامس بدون قند استفاده کرد و یا شستشوی دهان انجام می شود.

کنترل وزن روزانه باید انجام شود و برای جلوگیری از عفونت های تنفسی از رفتن به محل های آلوده و شلوغ و تماس با افراد عفونی باید خودداری شود.همچنین تزریق سالیانه واکسن آنفولاآنزا در ابتدای پاییز برای بیماران توصیه می شود.

انتهای پیام/