ماهیگیری و صادرات فرآورده‌های آن، از جمله صنایع پر رونق و سودآور جهان است. در این مقاله قصد داریم با برترین کشورهای صادرکننده‌ی ماهی و غذاهای دریایی آشنا شویم.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از کجارو ، کشورهایی که در این فهرست به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت، مقادیر زیادی غذاهای دریایی شامل انواع ماهی‌ها، سخت‌پوستان، نرم‌تنان و غیره را به دیگر کشورهای جهان صادر می‌کنند. این محصولات، گستره‌ی عظیمی از مواد غذایی دریایی مانند فرآورده‌های تازه، یخ‌زده، دودی، خشک و نمک‌سود شده را شامل می‌شود که به صورت پرورشی یا از طبیعت و دریا به دست آمده‌اند.

۱۰. اندونزی (سالانه ۳٫۱۱ میلیارد دلار)

پیشینه‌ی بلند مدت اندونزی در ماهیگیری، به همراه مجاورت آن با دریاهای غنی از ماهی، این کشور را به یکی بزرگترین تولیدکنندگان ماهی و غذاهای دریایی در سطح جهان تبدیل کرده است. در سال ۲۰۱۲، مجموع تولید محصولات آبزی اندونزی در حدود ۱۵٫۲۶ میلیون تن بود که از این میان، ۵٫۸۱ میلیون تن شامل ماهیگیری از دریا و ۹٫۴۵ میلیون تن از بخش پرورشی تهیه شده بود. همچنین صادرات محصولات شیلات اندونزی نیز بسیار قابل توجه است؛ طبق برآوردهای اخیر، این کشور درآمدی ۳٫۱۱ میلیارد دلاری از زمینه‌ی صادرات ماهی و دیگر محصولات آبزی به دست آورده است. جزیره‌ی جاوه شرقی در اندونزی، مسئولیت صادرات تقریباً یک سوم شیلات این کشور را بر عهده دارد. میگو، ماهی یخ‌زده و ماهی تازه از جمله اصلی‌ترین کالاهای صادراتی بخش شیلات اندونزی هستند.

۹. هلند (سالانه ۳٫۱۳ میلیارد دلار)

طبق اطلاعاتی که از مرکز تجارت بین‌المللی به دست آمده، صادرات محصولات شیلات در هلند، سالانه درآمدی در حدود ۳٫۱۳ میلیارد دلار عاید این کشور می‌کند. در سال ۲۰۱۳، برترین بازارهای خارجی برای شیلات هلند به ترتیب آلمان با ۱۸٫۷ درصد صادرات، بلژیک با ۱۵٫۳ درصد، فرانسه با ۱۲٫۵ درصد، ایتالیا با ۹٫۱ درصد و اسپانیا با ۶٫۵ درصد بودند. صادرات میگوی آب سرد با ارزشی به مبلغ ۲۰۳٫۲ میلیون دلار و صادرات میگوی یخ‌زده به ارزش ۱۶۸٫۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳، سودآورترین بخش صادرات شیلات هلند بودند. از دیگر محصولات صادراتی مهم هلند در بخش شیلات می‌توان به جک ماهی یا ماهی خال‌خالی یخ‌زده، ماهی برگ یخ‌زده و هرینگ یخ‌زده اشاره کرد.

۸. سوئد (سالانه ۳٫۷ میلیارد دلار)

سوئد یکی از بزرگترین صادرکنندگان ماهی و فرآورده‌های دریایی اتحادیه اروپا است. از آنجایی که دریای بالتیک در شرق سوئد و دریای کاتی‌گات در غرب آن واقع شده، منابع ماهیگیری این کشور بالا بوده و میزان ماهی تولیدی آن بسیار بیشتر از نیاز مصرفی کشور است. طبق برآوردهایی که اخیراً صورت گرفته، سوئد با ۳٫۷ میلیارد دلار صادرات سالانه‌ی شیلات، هشتمین صادرکننده‌ی بزرگ ماهی و فرآورده‌هایی دریایی جهان محسوب می‌شود. برخی از محصولات صادراتی بخش شیلات این کشور عبارت هستند از: ماهی سالمون، هرینگ و گونه‌های مختلف ماهی کاد. سوئد همچنین محصولاتی مانند کنسرو ماهی هرینگ، اشپل یا کنسرو تخم ماهی و خاویار نیز به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

۷. شیلی (سالانه ۴ میلیارد دلار)

بر اساس اطلاعات به دست آمده، شیلی سالانه موفق به صادرات ۴ میلیارد دلار فرآورده‌های شیلاتی می‌شود که نشان از رونق بسیار بالای صنعت ماهیگیری این کشور دارد. ماهی قزل‌آلا، سالمون و صدف از جمله مهمترین کالاهای صادراتی بخش شیلات شیلی به شمار می‌روند. شیلی همچنین دومین تولیدکننده‌ی بزرگ ماهی‌های پرورشی سالمون در جهان است. بازار اصلی ماهی و غذای‌های دریای شیلی، کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و برزیل هستند. اتحادیه اروپا نیز از جمله واردکنندگان بزرگ ماهی و فرآورده‌های دریایی شیلی به شمار می‌رود؛ در واقع ۱۹ درصد از صادرات شیلات کشور شیلی به اتحادیه اروپا انجام می‌شود. بهبود زیرساخت‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی ماهیگیری و پرورش آبزیان در شیلی، از جمله دلایل اصلی رشد و توسعه‌ی صنعت ماهیگیری این کشور به شمار می‌رود.

۶. کانادا (سالانه ۴٫۲ میلیارد دلار)

صنعت ماهیگیری و تولید فرآورده‌های دریایی یکی از بخش‌های مهم صادرات کانادا محسوب می‌شود. کانادا از صادرات این بخش، سالانه درآمدی معادل ۴٫۲ میلیارد دلار به دست می‌آورد. تقریباً ۸۵ درصد از مجموع ماهی‌ها و فرآورده‌های دریایی تهیه شده در کانادا در بازار جهانی عرضه می‌شود. در سال ۲۰۱۴، عمده محصولات صادراتی بخش شیلات این کشور شامل خرچنگ، صدف اسکالوپ، میگو و سالمون اطلسی بود. برترین کالای صادراتی کانادا از میان محصولات یاد شده، خرچنگ است که در سال ۲۰۱۴، درآمدی معادل ۱٫۵۲ میلیارد دلار عاید این کشور کرد. بخش پرورش آبزیان مختلف در کانادا نیز بسیار پیشرفته است که موجب اشتغال‌زایی ۱۴ هزار نفر در این کشور شده است. به طور کلی، شغل حدوداً ۸۰ هزار نفر از مردم کانادا وابسته به ماهیگیری و صنایع وابسته به آن است.

۵. هند (سالانه ۴٫۶ میلیارد دلار)

بر اساس آخرین برآوردها، میزان تولید ماهی و فرآورده‌های مربوط به آن در هند، با ارزش صادراتی ۴٫۶ میلیارد دلار در سال، به بیشترین میزان خود طی سال‌های گذشته رسیده است. از مجموع محصولات صادراتی بخش شیلات هند، میگوی یخ‌زده که ۳۴ درصد از کل صادرات شیلات کشور و ۶۷ درصد از ارزش دلاری آن را تشکیل می‌دهد، سودآورترین کالای صادراتی این بخش محسوب می‌شود. هند در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در حدود ۳٫۵۷٫۵۰۵ تن میگو صادر کرد که درآمدی معادل ۳٫۷ میلیارد دلار برای این کشور به ارمغان آورد. واردکنندگان اصلی فرآورده‌های دریایی هند عبارت هستند از: آمریکا با ۲۶ درصد از محصولات تولیدی در هند، جنوب شرق آسیا با ۲۵٫۷ درصد و برخی از اعضای اتحادیه اروپا با ۲۰ درصد. علاوه بر میگو، ماهی یخ‌زده نیز که ۱۱ درصد از کل محصولات تولیدی بخش شیلات هند را تشکیل می‌دهد، دومین کالای سودآور صنعت ماهیگیری این کشور محسوب می‌شود.

۴. آمریکا (سالانه ۵٫۱ میلیارد دلار)

آمریکا طی سال‌های اخیر توانسته توان صادراتی خود در زمینه‌ی شیلات را به مرز ۵٫۱ میلیارد دلار در سال برساند که این کشور را در زمره‌ی برترین صادرکنندگان محصولات دریایی جهان قرار می‌دهد. افزایش میزان تولید به جای افزایش قیمت محصولات، از جمله دلایل موفقیت آمریکا در زمینه‌ی صادرات ماهی و غذاهای دریایی است که موجب رشد ۴۳ درصدی صادرات شیلات این کشور طی ۵ سال گذشته شده است. در واقع، با افزایش تولید ماهی در آمریکا، نیازی برای افزایش قیمت آن وجود ندارد. در سال ۲۰۱۴، میزان صادرات شیلات آمریکا درآمدی معادل صادرات ماکیان و طیور این کشور داشت؛ این میزان، حتی از درآمد حاصل از صادرات میوه‌ی تازه و پارچه‌ی آمریکا نیز بیشتر بود. ماهی پالاک آلاسکا، تخم ماهی و سوریمی (گوشت چرخ‌کرده‌ی ماهی) در مجموع ۴۰ درصد از صادرات بخش شیلات آمریکا را تشکیل می‌دهند.

۳. ویتنام (سالانه ۵٫۸ میلیارد دلار)

با وجود ۳۰۰۰ کیلومتر کرانه‌ی ساحلی و تعداد زیادی تأسیسات پرورش ماهی و آبزیان مختلف در ویتنام، جای تعجبی هم ندارد که صنعت ماهیگیری و شیلات این کشور با موفقیت‌های روز افزون همراه شود. در سال ۲۰۱۲، بیش از ۵ میلیون نفر به طور مستقیم و ۸ میلیون نفر به طور غیرمستقیم از طریق صنعت ماهیگیری صاحب کسب و کار شدند. ارزش صادراتی بخش شیلات ویتنام از ۷۷۶ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ به ۵٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسیده است که در نوع خود، پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد. ژاپن از جمله مشتریان و واردکنندگان بزرگ ماهی و محصولات مرتبط ویتنام است. در سال ۲۰۱۴، بخش شیلات ویتنام ۸ درصد از ارزش ناخالص این کشور را تشکیل می‌داد که موجب رشد اقتصادی آن نیز شد. مجموع میزان ماهی تولید شده در ویتنام در حدود ۶٫۵ تا ۷ میلیون تن است و بخش پرورش آبزیان این کشور نیز موجب رونق ۶۵ تا ۷۰ درصدی این صنعت می‌شود.

۲. نروژ (سالانه ۸٫۸ میلیارد دلار)

۲۰۱۵ برای نروژ سال بسیار موفقی در زمینه‌ی تولید ماهی و فرآورده‌های دریایی بود، چرا که این کشور توانست صادرات خود در این بخش را تا ۷۵ میلیارد کرون نروژی که حدوداً برابر با ۸٫۸ میلیارد دلار است، افزایش دهد. این میزان، افزایشی ۸ درصدی نسبت به صادرات سال گذشته‌ی شیلات نروژ را نشان می‌دهد. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا از جمله واردکنندگان اصلی محصولات آبزی نروژ به شمار می‌روند. تقریباً ۶۷ درصد از صادرات بخش شیلات نروژ به کشورهای اتحادیه اروپا انجام می‌شود که درآمدی معادل ۵۰ میلیارد کرون نروژی عاید این کشور می‌کند. ماهی سالمون و قزل‌آلا از جمله مهمترین محصولات صادراتی بخش شیلات نروژ محسوب می‌شوند. ماهی کاد، ماهی‌های خشک‌شده و فرآورده‌های به دست آمده از گونه‌های مختلف کاد، از دیگر محصولات صادراتی مهم شیلات نروژ هستند. صدف، میگو و خرچنگ نیز در سال ۲۰۱۵ جزو محصولات رو به رشد صادراتی این کشور بودند.

۱. چین (سالانه ۱۴٫۱ میلیارد دلار)

چین از سال ۲۰۰۲ تا کنون، برترین صادرکننده‌ی شیلات جهان بوده است. این کشور در سال ۲۰۱۵ موفق به صادرات ماهی و فرآورده‌های دریایی به ارزش ۷٫۷ میلیارد دلار شد که از میان، میزان زیادی گیاهان دریایی خوراکی مانند کتانجک نیز بین آن‌ها وجود داشت. در حال حاضر، طبق اطلاعاتی که از مرکز تجارت بین‌المللی به دست آمده، کشور چین سالانه درآمدی ۱۴٫۱ میلیارد دلاری از صادرات شیلات به دست می‌آورد. در سال ۲۰۱۳، عمده محصولات صادراتی بخش شیلات چین متشکل از ماهی مرکب و سپیداج یخ‌زده با ۱٫۶ میلیارد دلار، میگوی یخ‌زده با ۱٫۲ میلیارد دلار و ماهی یخ‌زده با ۱ میلیارد دلار بودند. ژاپن، آمریکا و هنگ‌کنگ از جمله خریداران و واردکنندگان اصلی شیلات کشور چین هستند. در سال ۲۰۱۰، تقریباً ۱۴ میلیون نفر در چین مشغول به ماهیگیری در دریا یا پرورش ماهی و آبزیان مختلف در تأسیسات مربوطه بودند.

انتهای پیام/