نخستین عکاسان سرخسی
نخستین عکاسان سرخسی
رد پای نخستین عکاسان شهر سرخس را در این شهر می‌توان از دهه 1320.ش به این‌سو پیدا کرد.

به گزارش نسیم سرخس، طبق بررسی‌ها شادروان غلامرضا کشیک نیا (اشرف پور) فرزند حاج علی اشرفِ اشرف پور، از ترک‌های آذربایجانی مقیم سرخس نخستین شخص از میان سرخسی‌ها است که در آن دوران با یک دستگاه دوربین روسی در سرخس اقدام به عکاسی کرده است.

 

حاج علی اشرفِ اشرف پور نخستین آسیاب دیزلی را در سرخس دایر کرده است که از این حیث در سرخس مشهور بوده است.

 

شادروان محمدحسین مرکزی کارمند اداره دارایی سرخس نزد برادران اشرف پور عکاسی آموخت و کار آنان را تا اوایل دهه ۱۳۵۰ در این شهر ادامه داد.

 

دیگر عکاسان سرخس آقایان پیام، بهلول، رضا مقدر حقانی و عباس بلالی بودند که فعالیت برخی از آنان تا دهه ۱۳۶۰ نیز ادامه پیدا کرد، اگرچه آقای بلالی تا مدتی بعدتر هم مشغول فعالیت عکاسی بودند و سپس فرزندشان در سرخس کار وی را تداوم بخشیدند.

 

برخی دیگر از همشهریان سرخسی نیز که حرفه‌شان عکاسی نبوده ولی ممکن است با دوربین‌های ساده آن روزگاران در سرخس عکس‌هایی تهیه کرده باشند؛ درباره فعالیت عکاسان سرخس سخن فراوان است و خاطرات زیادی برجای‌مانده که باید به آن‌ها پرداخته شود.

 

اخیراً به همت محمد مقدّر حقانی تعدادی از عکس‌های دیدنی که در دهه‌های ۴۰ تا ۶۰ توسط پدر بزرگوارشان آقای رضا مقدّر حقانی تهیه شده بوده، برای تجدید خاطرات فراهم شده است.

 

رضا مقدّر حقانی فرزند شادروان کربلایی اصغر مقدر حقانی فرهنگی بازنشسته و از شمار نسل دوم عکاسان سرخسی به شمار می‌روند.

IMG_20160903_105340

رضا مقدّر حقانی (زاده ۱۳۲۱ سرخس- ساکن مشهد)، فرهنگی بازنشسته و از عکاسان قدیمی شهر سرخس است؛ کسی که بخشی از حافظه تاریخی سرخسی‌ها به همت او به تصویر کشیده شده است.

*علی‌اصغر نامی

انتهای پیام/