پاسداری از حریم خانواده به وسیله امربه معروف و نهی از منکر!
پاسداری از حریم خانواده به وسیله امربه معروف و نهی از منکر!
قال الله تعالي: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»(تحريم/6)؛ اي كساني كه ايمان آورده‏ايد! خود و خانواده خويش را از آتشي كه هيزم آن انسانها و سنگها هستند، نگاهداريد.

خداوند در این آیه به مؤمنان دستور می­دهد که خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها هستند نگهدارند؛ نگهداری خانواده، به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی، است. این برنامه‏ای است که باید از نخستین سنگ بنای خانواده، یعنی از مقدّمات ازدواج، و سپس نخستین لحظه تولد فرزند آغاز گردد.

دستور امر به معروف و نهی از منکر، یک دستور عام است، که همه مسلمین نسبت به یکدیگر دارند، ولی از آیه، و روایاتی که در باره حقوق فرزند و مانند آن در منابع اسلامی وارد شده، به خوبی استفاده می‏شود که انسان در مقابل همسر و فرزند خویش، مسئولیت سنگین‏تری دارد، و موظف است تا آنجا که می‏تواند در تعلیم و تربیت آنها بکوشد، آنها را از گناه باز دارد و به نیکی­ها دعوت نماید، نه اینکه تنها به تغذیه جسم آنها قناعت کند. حق زن و فرزند تنها با تامین هزینه زندگی و مسکن و تغذیه آنها حاصل نمی‏شود، مهمتر از آن، تغذیه روح و جان آنها و به کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است در حقیقت یک اجتماع بزرگ از واحدهای کوچکی تشکیل می‏شود که خانواده نام دارد، و هر گاه این واحدهای کوچک که رسیدگی به آن آسانتر است اصلاح گردد کل جامعه اصلاح می‏شود، و این مسئولیت در درجه اول بر دوش پدران و مادران است. روایت شده که هنگامی که آیه فوق نازل شد، یکی از یاران پیامبر اکرم(ص) سؤال کرد: چگونه خانواده خود را از آتش دوزخ حفظ کنم؟ حضرت(ص) فرمودند:

«تامرهم بما امر اللَّه، و تنهاهم عما نهاهم اللَّه، ان اطاعوک کنت قد وقیتهم، و ان عصوک کنت قد قضیت ما علیک»

آنها را امر به معروف و نهی از منکر می‏کنی، اگر از تو پذیرفتند آنها را از آتش دوزخ حفظ کرده‏ای، و اگر نپذیرفتند وظیفه خود را انجام داده‏ای

در جامعه اسلامی هر کسی نسبت به دیگری مسئول است و نمی­تواند بی‌تفاوت باشد. در یک خانواده اسلامی نیز افراد خانواده در برابر یکدیگر مسئول می­باشند و باید یکدیگر را به خوبی­ها راهنمایی کنند و از بدیها باز دارند. در روایتی از پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نقل شده که:

«ألا کلُّکم راع، و کلُّکم مسئول عن رعیتِهِ، … و الرّجل راع علی اهلِ بیتِهِ، و هو مسئولٌ عنهم، فالمرأه راعیه علی اهلِ بیتِ بعلها و ولده، و هی مسئوله عنهم»

به درستی که همه شما مراقب و نگهبان هستید و همه شما مسئول افراد تحت تکفل خود هستید … و مرد مراقب و نگهبان خانواده خود است و در برابر آنها مسئول است. زن نیز  مراقب و نگهبان خانواده، شوهر و فرزندش است و او در برابر آنها مسئول است.

بنابر این هر کسی در برابر خانواده خود مسئول است و باید خانواده خود را از خطرات دنیوی و اخروی که ممکن است او را تهدید کند، حفظ کند و با توجه و مراقبت و امر به معروف و نهی از منکر خانواده خود را از آتش دوزخ حفظ کند.

 منبع: وبلاگ شهر بهشت
انتهای پیام/