احتمال بروز «تب سه روزه» در سرخس افزایش یافت
احتمال بروز «تب سه روزه» در سرخس افزایش یافت
رئیس شبکه دامپزشکی سرخس گفت: با توجه به شروع فصل گرما در شهرستان سرخس و میزان بالای بارندگی، احتمال بروز بیماری «تب سه‌روزه» در دام سنگین شهرستان افزایش می‌یابد.

عباس باغبان نژاد در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: با توجه به شروع فصل گرما در شهرستان سرخس و میزان بالای بارندگی، احتمال بروز بیماری «تب سه‌روزه» در دام سنگین شهرستان افزایش می‌یابد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس افزود: میزان بارندگی بالای ۲۵۵ میلی‌متر در سال زراعی جدید و همچنین بروز تب سه‌روزه در چند سال گذشته در جمعیت گاوهای شهرستان سرخس، زنگ خطری برای مبارزه با این بیماری و پیشگیری از ابتلای دام به تب سه‌روزه است.

 

وی تصریح کرد: میزان ابتلا دام سنگین به این بیماری ممکن است تا ۸۰ درصد باشد، این میزان به سن، شرایط حیوان نظیر وضعیت ایمنی بدن دام بستگی دارد؛ به‌طورمعمول تلفات بیماری کم است و گاوهایی که شرایط خوبی داشته باشند شدیداً درگیر می‌شوند.

 

باغبان نژاد با اشاره به اینکه نرخ مرگ‌ومیر تا ۳۰ درصد در گاوهای بسیار چاق ثبت‌شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تنها راه انتقال بیماری پشه‌ها هستند مبارزه با ناقلین بیماری از طریق انجام سم‌پاشی جایگاه دام و تا حدودی استفاده از توری در دامداری‌ها بسیار مؤثر خواهد بود، اما با توجه به ایمنی‌شناسی ویروس عامل بیماری، واکسیناسیون به‌عنوان تنها روش مؤثر کنترل اعلام‌ شده است.

 

به‌طورمعمول بیماری«تب سه‌روزه» با علائم ناگهانی تب (۴۲-۴۱ درجه سانتی‌گراد)، لنگش همراه با ناشنوائی، بی‌اشتهائی، ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی، درد مفاصل، سفتی شدید عضلات و تب به‌صورت دو، سه و گاهی چندمرحله‌ای مشاهده می‌شود.

 

در فاز اول درجه حرارت بدن همیشه پائین تر از فازهای بعدی است؛ قطع فعالیت شکمبه منجر به انباشتگی آن می‌شود؛ در گاوهای شیری، تولید شیر سریعاً کم یا قطع می‌شود در بیشتر موارد فلج موقت یا دائمی اندام‌های حرکتی دام مشاهده می‌شود و اکثر دام‌ها زمین‌گیر شده، در مرحله بعد به حالت خوابیده درمی‌آید.

 

ازدیاد ترشحات بزاقی، کاهش هضم و نفخ می‌تواند از علائم بیماری باشد؛ کم شدن پاسخ‌های حیاتی، کما و مرگ ظرف ۱ تا ۴ روز بعد از فلجی به وقوع می‌پیوندد؛ درصورتی‌که علائم بیماری خفیف باشد ۹۵ تا ۹۷ درصد آن‌ها بهبود می‌یابند.

انتهای پیام/