به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، احمد صادقی گلمکانی امروز (سهشنبه) در همایش بینالمللی فرصتهای طلایی حوزه حملونقل و ترانزیت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن موقعیت ممتاز جغرافیایی از اهمیت ویژهای در منطقه برخوردار است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: ایران اسلامی پل ارتباطی آسیا و اروپا بوده و بهترین و باصرفهترین راه دسترسی به کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد و کشورهای حوزه خلیجفارس است.
وی ادامه داد: همهساله محمولههای باری فراوانی از کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی به آسیای میانه و بالعکس حمل میشود که بهترین راه حمل این بارها از مسیر ریلی است و به دلیل تفاوت عرض ریلهای کشورهای آسیای میانه و روسیه با ریلهای ایران و اغلب کشورهای اروپایی مشکلات زیادی را در نقاط تبدیل عرض خطوط ایجاد میکند.
صادقی گلمکانی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای کمک به این مسئله، به خط فرعی مستقل این منطقه ریل عریض و نرمال وارد کرده است که با تعبیه امکانات بارگیری و تخلیه و ایجاد باراندازهای وسیع در مجاورت خطوط ریل و همچنین استقرار مخازن بزرگ ذخیره انواع سوختها، یک فرصت ویژهای را در بخش حملونقل ریلی در دروازه ورودی آسیای میانه ایجاد میکند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس خاطرنشان کرد: موقعیت ممتاز منطقه ویژه اقتصادی سرخس در چهار بعد، ژئوپلیتیکی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی قابلتوجه است.
وی اذعان کرد: این ویژگیها موجب شده تا منطقه ویژه اقتصادی سرخس به یکی از کانونهای مهم در صنعت حملونقل جهانی تبدیلشده است و همواره صادرات و واردات از اقصی نقاط جهان چه در مسیر ریلی و زمینی از این منطقه انجام میشود.
صادقی گلمکانی ادامه داد: عمده فعالیتهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس جذب سرمایهگذار در حوزههای صنعتی و تولیدی برای گسترش تولید و صادرات به سایر کشورها است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس عنوان کرد: استقرار صنایع بزرگی مانند فولاد، پتروشیمی، کاشی و سرامیک و واحدهای تولیدی که ظرفیت بالایی برای تولید و صادرات به بازارهای هدف را دارند، زمینه را برای توجه به زیرساختهای صنعت حملونقل در این منطقه ایجاد میکند.
وی اذعان کرد: پتانسیلهای بالایی در بخش حملونقل ریلی در این منطقه وجود دارد و بیش از ۵۱ کیلومتر خط ریلی داخل در این محدوده که متصل به ریل عریض آسیای میانه است، زمینه را برای سرعت بخشیدن به روند حملونقل و کاهش هزینههای آن ایجاد میکند.
صادقی گلمکانی ادامه داد: وجود واحدهای تولیدی با ظرفیت بالا، انبارهای مدرن برای ذخیره انواع کالا و سردخانه دو مداره که از مجهزترین سردخانههای شرق کشور است، زنجیره حملونقل را در این منطقه تکمیل میکند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس خاطرنشان کرد: وجود فرودگاه بینالمللی با امکان نشست و برخاست انواع هواپیماهای پهنپیکر و امکان ناوبری مدرن و پیشرفته تکمیلکننده این نیازهای بههمپیوسته است.
وی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس با توجه به استقرار ۵۱ کیلومتر ریل عریض و نرمال بهعنوان هاب تخلیه و بارگیری شمال شرق کشور و آسیای میانه است.
صادقی گلمکانی ادامه داد: با توجه به حجم وسیع ترانزیت غلات از کشورهای آسیای میانه، تجهیزات تخلیه و بارگیری که بهزودی در این منطقه مستقر میشود، میتواند کمک شایانی به حوزه صنعت حملونقل و رونق منطقه ویژه اقتصادی سرخس داشته باشد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس بابیان اینکه هزینه زیادی در منطقه سرخس توسط آستان قدس رضوی شده است، گفت: تمام تلاش آستان قدس رضوی این است تا کمک خوبی برای دولت باشد.
وی با اشاره به نامگذاری سال بهعنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم کاری در رابطه با اقتصاد مقاومتی انجام بدهیم باید به مناطق ویژه توجه کنیم چون برای این مناطق قوانینی برای سرعت بخشیدن به کارها وجود دارد.
صادقی گلمکانی در پایان اذعان کرد: برطرف شدن مشکلات، سرمایهگذاری و رونق منطقه ویژه اقتصادی سرخس میتواند مشکل اشتغال شهرستان سرخس و حتی شهرستانهای همجوار را حل کند.
انتهای پیام/