سال 2015 با تمام وقایع جالب و گاهی اوقات عجیبش در دنیای علم و فناوری به پایان رسید و انتظار می‌رود سال جدید نمایشگر ادامه برخی تحقیقات یا ورود برخی دیگر به بازار تجاری باشد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا، سایت یاهو به یادآوری ۱۰ کشف و توسعه هیجان‌انگیر در دنیای علم و فناوری سال ۲۰۱۵ پرداخته است.

۱۰- تصاویر نیوهورایزنز از پلوتو

در روز ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) کاوشگر نیوهورایزنز سفر ۹ ساله خود را تکمیل و تا ارتفاع ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری سطح سیاره کوتوله پلوتو پرواز کرد. این فضاپیما کار ارسال تصاویر را از سطح سیاره آغاز کرد؛ اما فاصله زیاد باعث می‌شد که سرعت انتقال داده تنها یک تا دو کیلوبایت در ثانیه باشد؛ بدان معنا که ۱۶ ماه طول می‌کشید تا تصاویر ارسال شوند. تصاویر دریافتی کنونی بسیار چشم‌گیر بوده و درک انسان را در مورد این سیاره کوتوله تغییر داده‌اند.

۹- کشف نخستین آنتی‌بیوتیک پس از نزدیک به سه دهه

پیش از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها، انسان‌ها در اثر عفونت‌های کوچک می‌مردند و جراحی‌های کوچک امروزی در آن زمان بسیار خطرناک بودند.

آنتی‌بیوتیک‌ها همه چیز را تغییر دادند اما آخرین نمونه آن‌ها در سال ۱۹۸۷ کشف شده بود.

کشف تیکسوباکتین (Teixobactin) توسط دانشمندان آمریکایی که نخستین آنتی‌بیوتیک در ۲۸ سال گذشته است، نگرانی‌ها را در مورد این که جهان در عصر پس از آنتی‌بیوتیک قرار گرفته، کاهش داد.

۸- ابداع سوخت از دی‌اکسیدکربن و آب توسط شرکت آئودی

یک شرکت خودروسازی آلمانی به ارائه اخبار خوشی در حوزه محیط زیست پرداخت. شرکت آئودی از فرآیندی برای تولید سوخت دیزلی با استفاده از دی‌اکسیدکربن و آب خبر داد.

بخار با استفاده از الکترولیز به هیدروژن و آب تجزیه می‌شود و سپس هیدروژن به دی‌اکسیدکربن واکنش نشان داده و مایعی تولید می‌کند که می‌تواند به شکل سوخت تصفیه شود. این فرآیند هنوز در مرحله تجربی قرار داشته اما می‌تواند منبع سوخت احتمالی آینده باشد.

۷- درمان اچ‌آی‌وی نزدیک است؟

امیدها برای واکسنی علیه اچ‌آی‌وی پس از اعلام دانشمندان در مورد آزمایش موفق یک ترکیب جدید بر روی میمون‌ها، افزایش یافت. میمون‌هایی که ترکیب eCD4-lg به آنها تزریق شده بود، حتی با وجود قرار گرفتن در معرض دوزهای بالای این ویروس طی هشت ماه، به آن مبتلا نشدند. این دارو همچنین بر روی ویروس انسانی اچ‌آی‌وی نیز آزمایش شد.

۶- آمریکا به تحقیقات بر روی شامپانزه‌ها پایان داد

دولت آمریکا اعلام کرد که بر همه تحقیقات بر روی شامپانزه‌ها پایان خواهد داد و ۵۰ حیوان باقی مانده را به پناهگاه می‌فرستد. از سال ۲۰۱۳ هیچ درخواستی برای تحقیق بر روی این حیوانات وجود نداشته است.

شامپانزه‌ها به عنوان حیوانات در معرض خطر نابودی معرفی شدند که این هشدار، استفاده از آن‌ها را در آزمایشات تجربی غیرممکن می‌کرد.

۵- موفقیت پیچیده‌ترین پیوند صورت

یک آتش‌نشان آمریکایی تحت پیچیده‌ترین و طولانی‌ترین پیوند صورت تاکنون در نیویورک قرار گرفت. در سال ۲۰۰۱ یک سقف در حال سوختن روی پاتریک هاردیسون برگشت و ماسک وی را ذوب کرده، گوش، پلکها و پوست سرش را از بین برد. هاردیسون اکنون در حالت بهبود به سر می‌برد.

۴- کشف زمین شماره دو

دانشمندان موفق به شبیه‌ترین سیاره تاکنون به زمین شدند که اطراف ستاره کپلر ۴۵۲ در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری گردش می‌کند. این ستاره تنها چهار درصد از خورشید بزرگتر بوده و سیاره نیز ۱.۶ برابر اندازه زمین است. مهمتر این که مدار آن دقیقا در منطقه قابل سکونت است که آب مایع می‌تواند در آن شکل بگیرد. این امر احتمال برخورداری سیاره مزبور از حیات بیگانه را افزایش داده است.

۳- ورود ساعت اپل به بازار

شرکت اپل در ماه آوریل ساعت اپل را پس از ماهها گمانه‌زنی فراوان به بازار عرضه کرد. این ساعت که به خدمات ردیاب تناسب اندام، دستیار شخصی و ادغام بی‌سیم با آیفون مجهز است، نوید داده که بازار فناوی پوشیدنی را پس از چند سری کار ناموفق اصلاح می‌کند.

۲- شرکتهای فناوری به نشر روی آوردند

شرکتهای بزرگ فناوری دیدگاه خود را بر مختل کردن کسب و کار چاپ و نشر تنظیم کرده و شبکه‌های محتوایی جدید را راه‌اندازی کرده‌اند.

سرویس مقالات فوری (Instant Articles) شرکت فیس‌بوک، لحظات (Moments) توئیتر و AMP گوگل با هدف تغییر استفاده از محتوا از طریق حذف نیاز به خروج از پلت‌فرم در فیس‌بوک و توئیتر و تقلیل دادن اهمیت تبلیغات در گوگل راه‌اندازی شده‌اند.

۱- کشف آب در مریخ

در هیجان‌انگیزترین کشف علمی سال، ناسا در ماه سپتامبر اعلام کرد که آب مایع در مریخ جریان دارد. بیشتر این آب بنظر می‌رسد که در زیر سطح قرار دارد و بنظر می‌رسد که بشدت شور باشد. این یافته‌ها قوی‌ترین نشانه از وجود حیات در گذشته سیاره مریخ است که می‌تواند هنوز وجود داشته باشد.

انتهای پیام /م