در حالی که طبق عرف سیاسی کشورمان طی دهه های اخیر، انتخابات مجلس دهم به مثابه انتخابات مجلس ششم و هشتم دارای حساسیت های خاص از منظر سیاسی و جناحی است؛ ورود برخی افراد فاقد جایگاه سیاسی و اجتماعی حداقلی به عرصه انتخابات عجیب به نظر می رسد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ائل ثبت نام برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ۲۸ آذرماه یعنی دو روز دیگر آغاز می شود و در این میان بازار اعلام کاندیداتوری برخی چهره های کمتر شناخته شده هم داغ شده است.

در حالی که طبق عرف سیاسی کشورمان طی دهه های اخیر، انتخابات مجلس دهم به مثابه انتخابات مجلس ششم و هشتم دارای حساسیت های خاص از منظر سیاسی و جناحی است؛ ورود برخی افراد فاقد جایگاه سیاسی و اجتماعی حداقلی به عرصه انتخابات عجیب به نظر می رسد.

در حوزه انتخابیه مانند تبریز، آذرشهر و اسکو که با داشتن ۶ کرسی نمایندگی یکی از بزرگترین حوزه های انتخابیه کشور محسوب می شود؛ ملاک های مردم برای انتخاب و روش های موفقیت یک کاندیدا با حوزه های انتخابیه کوچک متشکل از یک یا چند شهرستان متفاوت است و به همین دلیل نمی توان تعدد کاندیداها را  نشات گرفته از اشتباه محاسباتی افراد در مورد نتیجه انتخابات دانست.

قطعا سهم زیادی از افرادی که خود را کاندیدای شرکت در انتخابات می کنند؛ کاملا آگاهی دارند که توان رقابت با کاندیداهای قدر و پیروزی در انتخابات را ندارند.

حال سوال اینجا است که با این اوصاف دلیل رسیدن تعداد کاندیداهای احتمالی در حوزه های انتخابیه ای مانند تبریز به عددی قریب به ۱۰۰ نفر چیست.

اصلاح طلبان پرشمار و با مهره های سفید می آیند

شماری از این کاندیداها را می توان در راستای سیاست جریان اصلاح طلبی برای ثبت نام پرشمار مهره های نزدیک به خود در انتخابات با هدف بالا بردن شانس خود برای عبور دادن چند تن از گزینه های خود از فیلتر بررسی صلاحیت ها و رسیدن به خانه ملت تفسیر کرد.

کاندیداهای ساکن تلگرام و فیس بوک !

اما باز هم تعداد کاندیداهای باقی مانده پرشمار هستند. افرادی که برخی از آنها در همین چند روز اخیر سودای کاندیداتوری به سرشان زده است و بیشتر هم کار انتخاباتی خود را در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شروع کرده اند.

جوانان جویای نامی که سودای رقابت با بزرگان کرده اند

قطعا ورود چهره های جوان به میدان سیاست و انتخابات و حضور نیروهای پرانرژی تر در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری مثل مجلس نامطلوب نیست. اما همه می دانیم که برای تحقق این امر باید مسیری صحیح طی شود و روشی مانند کاندیدا شدن های چندباره آن هم بدون پشتوانه سابقه اجرایی، سبقه ایدئولوژیک و سیاسی نتیجه بخش نخواهد بود.

عشق پیری گر بجنبد …

البته برخی بازنشسته ها و موسفید کرده ها هم خود را به زمره کاندیداهای احتمالی وارد کرده اند تا جوان تر ها در این میدان تنها نمانند.

بعضا حتی شاهد هستیم برخی از این افراد در جمع های خصوصی سخن از دلایل پشت پرده کاندیدا شدن خود زده و انتخابات را راهی برای مشهور شدن و هموار کردن راه پیشرفت کاری در آینده می دانند.

یک ماجرای عجیب اما واقعی

حتی بعضا دیده یا شنیده شده است که افرادی با هدف به حاشیه کشیدن یکی از کاندیداهای جدی انتخابات ثبت نام کرده و اهدافی عجیب را دنبال می کنند.

مردم تصمیم می گیرند

در این میان آنچه آسیب می بیند امید مردم به تاثیرگذاری در رفع مشکلات ریز و درشت محیط پیرامون خود و کشور و ساختن آینده از طریق مشارکت در انتخابات است.

تنها راه چاره نیز در این مورد مراجعه آحاد مردم به شعور اجتماعی سیاسی خود در ایام انتخابات است تا دیگر کسی سودای سواستفاده از فرصت انتخابات برای اهداف نامربوط خود نکند.

انتهای پیام/م