جنگی که حکومت بعث عراق علیه ایران به راه انداخت 3 مرحله را پشت سر گذاشته است. مرحله اول آن مرحله ای بود که جمهوری اسلامی در حال تثبیت پایه های حکومت خود بود........

رخدادهای ۳۰ شهریور ۱۳۶۱

چکیده

  •  سرهنگ صیاد شیرازی: مبارزه ما در جهت احقاق حقمان است و این مبارزه را ادامه خواهیم داد تا روزی که حقمان را بگیریم و چه بسا در حین مبارزه نیز به صلح شرافتمندانه ای نیز برسیم .

  • باحضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور قبل از ظهر دیروز هشتمین نمایشگاه بین االمللی بازرگانی تهران و پنجمین نمایشگاه اختراعات و ابتکارات طی مراسمی گشایش یافت.

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور : در طول سه و نیم سال دوران انقلاب در تمامی زمینه ها ثابت کردیم که بدون اتکا می توانیم زندگی کنیم و نمونه آن جنگ تحمیلی می باشد .

  • در پی انتشار اطلاعیه دادگاه انقلاب اسلامی شیراز مبنی بر صدور حکم اعدام خسرو صولت قشقایی شایسته نیا معاون سیاسی استانداری فارس اعلام کرد خسرو قشقایی به تهران اعزام شده است .

  • احمد عزیزی قائم مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه اشغال سفارت ایران در بیروت توسط اسرائیل گفت : ما در پی آن نیستیم که شکایتمان را به سازمان ملل ببریم.

  • میرحسین موسوی در دیدار وزیر خارجه مالت : ما دست آمریکا را در منطقه شکسته ایم و اعتقاد داریم تا زمانی که ریشه آمریکا در منطقه کنده نشود امنیت واقعی به وجود نمی آید .

سرهنگ صیاد شیرازی : رژیم صدام در ضعف شدید نیروی انسانی به سر می برد

سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی مطبوعاتی به سوالات خبرتگاران داخلی و خارجی پیرامون طرح های آینده جنگ ، جلوگیری مرحله ای از هجوم و توقف و سرکوبی دشمن ، خرید موشک های «اگزوست» توسط عراق ، حفاظت از مرزها در پایان جنگ و پذیرش صلح یا ادامه جنک ، پاسخ داد.

فرمانده نیروی زمینی در مورد تلفات و خسارات نیرو های سه گانه ارتش عراق در جریان جنگ تحمیلی اظهار داشت : عراق در این جنگ تلفات سنگین رزمی و خسارات لجستیکی داشته است. تلفات عراق را دقیقا نمی دانم اما باید بگویم حکومت بعثی در ضعف شدید نیروی انسانی به سر می برد و حدود ۴۳ هزار نفر اسیر و آن همه کشته و مجروح داده ، باعث شده از نظر نیروی انسانی کاملا در تنگنا قرار گیرد. از نظر ساز و برگ نظامی نیز باید بگویم به دلیل وابستگی که حکومت بعثی به شرق و غرب دارد ، برایش محدودیتی نیست که نتواند ضایعات را جبران بکند و بنا بر این آن همه تانک و تجهیزاتی که از دشمن به غنیمت گرفتیم و یا اینکه منهدم کردیم هواپیماهایی که توسط تیزپروازان ارتش جمهوری اسلامی ایران سرنگون شدند ، تمام این ها جایگزین شده و  این کار همچنان ادامه دارد. اضافه می کنم که بهترین منبع تغذیه ارتش جمهوری اسلامی برای ساز و برگ نظامی همین دشمن و تجهیزاتی است که وارد می کند ، زیرا بسیاری از آنها را ما به غنیمت می گیریم و این منبع تغذیه خوبی برای ما بوده است .

سه مرحله جنگ به روایت سرهنگ صیاد شیرازی ؛ دشمن در روزهای ابتدایی کدام مناطق را گرفت؟!

سرهنگ صیاد شیرازی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید با شروع سومین سال جنگ چه  طرحهای نظامی به منظور سرکوبی کامل دشمن انجام خواهید داد؟ گفت :جنگی که حکومت بعث عراق علیه ایران به راه انداخت ۳ مرحله را پشت سر گذاشته است. مرحله اول آن مرحله ای بود که جمهوری اسلامی  در حال تثبیت پایه های حکومت خود بود و  فکر نمی کرد از ناحیه یک همسایه مسلمان مورد تجاوز قرار بگیرد . صدام این دست نشانده جهان خواران مامور شد تا به ایران تجاوز کند و این تجاوز در مرحله اول به علت این که مانعی در راهش نبود پیشروی خودش را تا آن جایی که می توانست ادامه داد. اگر به خاطر بیاورید پیشروی ارتش بعثی در غرب کشور تا گردنه «پاتاق» ( این گردنه بین جاده اسلام آباد- سرپل زهاب قرار دارد) انجام گرفت و تنگه های باویسی ، منطقه دشت زهاب و ارتفاعات استراتژیکی بازی دراز ، چرمیان ، شیاکوه ، شهرهای نفت شهر ، سومار ، مهران و دهلران را در قدم اول اشغال کرد . در جنوب دشمن پیشروی کرد و تا ساحل کرخه پیش آمد و نزدیک بود شهر دزفول را هم بگیرد و در قسمت پائین نیز در منطقه خرمشهر پیشروی کرد و پس از مدتی این شهر را در قسمت غربی گرفت و از رودخانه کارون عبور کرد و در حال محاصره آبادان بود .

وی ادامه داد : در این مرحله دشمن در پیشروی خود متوقف شود ، در مرحله دوم رزمندگان اسلام به تحرک افتادند و عملیات را آغاز کردند و پس از متوقف کردن دشمن ، آماده شدند او را به عقب برانند. در مرحله سو م که الان به انتهای آن رسیده ایم، دشمن منطقه ای را که در اختیار داشت با ذلت و خواری از دست داد ، بسیاری از نیرو هایش منهدم شد و اکنون دشمن نه تنها عقب رفته بلکه در بعضی از ارتفاعات استراتژیکی مرزی را در دست دارد و شهر هایی را که مجاور آن ها هست زیر آتش قرار هی دهد. الان در زمانی به سر می بریم  که بعضی از قسمت های نوار مرزی در امنیت کافی نیست و دشمن آن جاها را زیر آتش خود دارد خصوصا در قسمت آبادان و خرمشهر و تا اینجا گه عملیات ما انجام شده دورنمای آن براین استوار است که به خاطر احقاق و برای سرکوبی ظالم و ستمگر ، مجبوریم تا رسیدن به این حق ، همچنان به جنگ ادامه بدهیم.

منظور ایران از امکان کشته شدن غیر نظامیان چه بود ؟

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در مورد سخنان هاشمی رفسنجانی که به امکان از بین رفتن غیر نظامیان عراق اشاره کرده بود ، سئوال پرسید فرمانده نیروی زمینی پاسخ داد : این حرف دلیل براین نیست که رزمندگان اسلام هدف دارند که مردم غیرنظامی عراق را مورد تهاجم قرار بدهند و آنها را به خاک و خون بکشند. این چنین شیوه ای هیچ گاه هدف ما نیست . بلکه از این صحبت این استنباط را می کنیم که به علت این که به قدرتی رسیدیم که انشاء الله می خواهیم حرف آخرمان را به دشمن بزنیم و می خواهیم به حقوق حقه خودمان برسیم و داریم به شهرهای عراق نزدیک می شویم و پیشروی می کنیم در خاک عراق ، از این نظر مردمی که بخواهند در صحنه جنگ بمانند از این هجوم های ما مصونیت نخواهند داشت و مورد تهدید قرار خواهند گرفت.

وی افزود : البته مطمئن هستیم به هنگام عملیات بسیاری از مردم عراق جابجا شده و از منطقه نبرد دور می شوند ، ما فقط می خواهیم با صدامیان بجنگیم . ما آرزو داریم که روزی پیوندمان با ملت مسلمان عراق طوری برقرار شود که آن ها را کمک کنیم تا حکومت بعثی را سرنگون و حکومتی مثل جمهوری اسلامی در کشورشان برقرار کنند .

علت تشکیل قرارگاه حمزه سید الشهدا

سرهنگ صیاد شیرازی در مورد علت تشکیل قرارگاه حمزه سید الشهدا در غرب کشور نیز گفت : توطئه های دشمنان اسلام از همان ابتدا نفاق انداختن بین ارگان ها و نهادها بود. برای این منظور به توطئه های مسلحانه علیه جمهوری اسلامی دست زدند و این ها موجب شد که رزمندگان اسلام متشکل از ارتش ،  سپاه پاسداران و نیروهای بسیج مردمی و عشایر مسلمان ، همگی علیه ضد انقلاب وارد عمل شوند .

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد : در منطقه کردستان و آذربایجان غربی یک مقدار ریشه های این توطئه ها باقی بود ، به خاطر این که آنها در آن جا ارتباط مستقیم با خارج دارند و تاکنون قرارگاه های متشکل چندگانه ای تشکیل شده و کارهایی انجام داده اند و بالاخره چندی قبل قرارگاه حمزم سیدالشهدا (ع) که مرکز عملیات مشترک ارتش و سپاه پاسداران است در این منطقه به وجود آمد و تقریبا یک شکل تکامل یافته ای است از قرارگاه های مشترکی که تاکنون به وجود آمده بود . هدف این قرارگاه هماهنگ کردن عملیات ریشه کنی ضد انقلاب و حاکمیت کامل جمهوری اسلامی در منطقه و رسیدگی به مردم محروم و مستضعف کردستان است .

پذیرش صلح یا جنگ ؟!

سرهنگ صیاد شیرازی در مورد پذیرش صلح یا ادامه جنگ نیز گفت : مبارزه ما در جهت احقاق حقمان است و این مبارزه را ادامه خواهیم داد تا روزی که حقمان را بگیریم و چه بسا در حین مبارزه نیز به صلح شرافتمندانه ای نیز برسیم . (۱)

آیت الله خامنه ای : در اقتصاد هم مانند جنگ پوزه ابرقدرت ها را به خاک می مالیم

باحضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور قبل از ظهر دیروز هشتمین نمایشگاه بین االمللی بازرگانی تهران و پنجمین نمایشگاه اختراعات و ابتکارات طی مراسمی گشایش یافت.

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور در این مراسم طی سخنانی ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه به توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی اشاره کرده و اظهار داشتند :  دشمنان انقلاب با کارشکنی و تحمیل جنگ و محاصره اقتصادی و انواع توطئه های داخلی و خارجی می خواستند انقلاب را از حرکت بازدارند تا مستضعفین جهان امیدشان نسبت به انقلاب اسلامی از دست رفته و انقلاب نتواند انتظار و امید آنان را برآورده سازد.

ایشان گفتند  : تشکیل این نمایشگاه به همه علاقمندان انقلاب اسلامی نشان داد که حتی در دشوارترین شرایط و هنگام جنگ و عسرت های گوناگونی که بر ما تحمیل می شود ، در هنگامی که عناصر فعال ما در حال نبرد با دشمنان خارجی هستند، باز این ملت می تواند روحیه انقلابی خود را در شکل فعالیت های اقتصادی برای همه علاقمندان به اثبات برساند.

آیت الله خامنه ای با اشاره به خلاقیت ها و تلاش های مردم در تمامی زمینه ها گفتند : ملت ما امروز در دشوارترین شرایط ، در تمامی زمینه ها توانسته است کار خود را انجام دهد.

رئیس جمهور با تاکید بر کشف استعدادهای درونی مردم گفتند  : ما ضمن توجه به احترام به تبادل اطلاعات و محصولات و دانش ها با کشورها و ملت ها ، اولویت و اصالت را به جوشش های درونی ملت خود می دهیم و مسئولان ما باید به این نکته بیندیشند و ملت ما نیز باید بداند که امروز روز برخاستن ، دانستن ، تلاش کردن و پیش رفتن است. همه باید بدانند که این ملت به استضعاف کشیده شده در طول ده ها سال، در دوران شکوفایی انقلاب اسلامی باید پرو بال باز کند و پیش برود.

ایشان ادامه دادند : دانش ، درک ، استعداد و خلاقیت ما از دیگران کمتر نیست و تجربه خود را نشان دادیم و توانایی خود را در تاریخ ثابت کرده ایم . امروز نیز در طول سه و نیم سال دوران انقلاب در تمامی زمینه ها ثابت کردیم که بدون اتکا می توانیم زندگی کنیم و نمونه آن جنگ تحمیلی می باشد که هیچ کس به ما کمک نکرد و تنها به کمک جوشش استعدادهای درونی و الهام از ایمان اسلامی به پیروزی رسیدیم.  تمامی میدانهای مبارزه این طور خواهد بود و ما در اقتصاد نیز هم چون میدان های سیاسی و جنگ پوزه  ابرقدرت ها را به خاک خواهیم مالید و در مبارزه ای که با امریکای جنایتکار در این زمینه داریم ، او را نیز به زانو درخواهیم آورد. همچنان که در میدان سیاست و جنگ این کار را کردیم.(۲)

خسرو قشقایی به تهران اعزام شده است

در پی انتشار اطلاعیه دادگاه انقلاب اسلامی شیراز مبنی بر صدور حکم اعدام خسرو صولت قشقایی و مصادره اموال وی و اعلام این که اجرای حکم ، در فیروز آباد فارس انجام خواهد شد شایسته نیا معاون سیاسی استانداری فارس اعلام کرد خسرو قشقایی به تهران اعزام شده است .

وی اعلام کرد : هر حکم اعدام باید توسط دادگاه عالی انقلاب اسلامی تائید شود ، ثانیا خسرو قشقایی به تهران اعزام شده است و مطمئنا هر طور که سیاست کلی کشور ایجاب کند نسبت به آن اقدام خواهد شد . (۳)

قائم مقام وزیر خارجه : درباره اشغال سفارت ایران در بیروت توسط اسرائیل به سازمان ملل شکایت نمی کنیم!

احمد عزیزی قائم مقام وزارت امور خارجه در گفت و گویی اقدامات وزارت خارجه برای رفع تهاجم رژیم عربستان علیه حجاج و آزادی دیپلمات ها و سفارت ایران در لبنان را تشریح کرد .

وی در پاسخ به سوالی در زمینه اشغال سفارت ایران در بیروت توسط اسرائیل گفت : ما در پی آن نیستیم که شکایتمان را به سازمان ملل ببریم ، ما شکایتمان را در برابر ملت ها مطرح خواهیم کرد و بعد از خدای متعال و ملت ها بهترین شنونده و بهترین تصمیم گیرنده در برابر این تظلمات ما خواهند بود . بنا بر این تنها کاری که ما در برابر این اقدام صهیونیست ها می توانیم بکنیم ، این است که به عملیات خودمان در جبهه های جنگ علیه صدام این مزدور صهیونیزم ادامه دهیم و خودمان را سریع تر به جبهه جنگ با اسرائیل غاصب برسانیم . از این راه ممکن است این قطعه از خاک ما دیرتر به دستمان برسد ولی بی شک تحمل ضربه ای که از این راه به اسرائیل خواهد خورد برای صهیونیزم و استکبار بسیار مشکل و طاقت فرسا خواهد بود .

وی در مورد دیپلمات های اسیر نیز گفت : علیرغم همه تلاش ها متاسفانه در این زمینه توفیقی نداشته ایم ، البته با توجه به درجه خصومتی که رژیم صهیونیستی و نیروهای فاسد فالانژ با انقلاب و جمهوری اسلامی و طبعا بازوهای اسلامی آن ها دارند بی نتیجه ماندن تلاش های ما دور از انتظار نبود . به هر حال ما تا حد امکان به تلاشمان در این زمینه ادامه خواهیم داد . ولی با این همه ایثار رزمندگان ما در جبهه ها و با این همه ضایعات انسانی و مادی ناشی از جنگ تحمیلی شاید بتوان گفت که این چند نفر هم با اسارت خویش و تحمل شکنجه های فالانژها ، در کنار امت ایثار گر ما دینشان را به انقلاب اسلامی ادا می کنند .

قائم مقام وزارت امور خارجه در مورد برخورد سعودی ها با حجاج ایرانی نیز گفت : ما تضادها و اختلافات ریشه ای با دولت عربستان سعودی داریم که عمدتا از برداشت ما نسبت به اسلام و استکبار جهانی ناشی می شود . وی در عین حال گفت : به آل سعود انذارهای لازم داده شده است و امیدواریم که عربستان نیز به این واقعیت ها توجه کند . (۴)

میرحسین موسوی : ما دست آمریکا را در منطقه شکسته ایم

وزیر امور خارجه مالت عصر دیروز با میرحسین موسوی نخست وزیر دیدار و گفت و گو کرد . میرحسین موسوی در این دیدار ضمن برشمردن مبارزات ضد استعماری مردم مالت و موقعیت استراتژیک این جزیره بر اهمیت روابط بین دو کشور تاکید کرد و گفت : ما دست آمریکا را در منطقه شکسته ایم و اعتقاد داریم تا زمانی که ریشه آمریکا در منطقه کنده نشود امنیت واقعی به وجود نمی آید . (۵)

پی نوشت:

 ۱- اطلاعات  ، ۳۰ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه ۲

۲- جمهوری اسلامی ، ۳۰ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه ۹

۳- اطلاعات ، ۳۰ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه ۲

۴- کیهان ، ۳۰ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه ۲

۵-کیهان ، ۳۰ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه۱۹

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

منبع: فارس

انتهای متن/