خوردن و نوشیدن بعد استراحت از یک فعالیت بدنی سنگین منجر به خون‌رسانی بهتر دستگاه گوارش می‌شود.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر آگاه فوق تخصص دستگاه گوارش گفت: فعالیت کردن حین یا بعد از خوردن مواد غذایی مانند آب روی هضم غذا و کارکرد دستگاه گوارش تأثیر دارد. مطالعات فیزیولوژی این دستگاه نشان می‌دهد که در هنگام فعالیت خون موجود در دستگاه گوارش جابه‌جا می‌شود و به عضلاتی که فعالیتی را انجام می‌دهند، می‌رود.

وی افزود: در حین فعالیت بدنی آنزیم‌های گوارشی کم می‌شود و همچین دستگاه گوارش کُند کار می‌کند بنابراین توصیه می‌شود بلافاصله پس از خوردن غذا به ویژه غذای سنگین از هر گونه فعالیت خوددای کنید.
دکتر آگاه اظهار داشت: وقتی آب بسیار سرد می‌خورید روی دستگاه گوارش اثر می‌گذارد به همین دلیل اگر فردی فعالیت ورزشی انجام داده باید آب ولرم را به آرامی بنوشد و اگر می‌خواهد غذا بخورد حتماً ابتدا استراحت کوتاهی داشته باشد.
وی با اشاره به حرف زدن حین خوردن و نوشیدن تصریح کرد: از خوردن و نوشیدن هنگام حرف زدن، تند راه رفتن و دویدن اجتناب کنید چرا که ممکن است به عنوان مثال آب به ریه شخص برود یا به دلیل رسیدن خون به عضله در حال فعالیت عملکرد دستگاه گوارش کند شود و به آن فشار آید.
این فوق تخصص گوارش خاطرنشان کرد: فعالیت مختصر به دنبال خوردن تأثیری در کسانی که حرکات گوارشی‌شان عادی است، ندارد اما در افرادی که اختلال حرکتی دارند مثل دیابتی‌ها می‌تواند مفید باشد. همچنین برای جلوگیری از مشکلات و اختلالات گوارشی مواردی از قبیل خوردن غذای ناسالم، بد و بی‌موقع غذا خوردن را رعایت کنید.
انتهای پیام/