به گزارش نسیم سرخس، تحزّب بهعنوان یکی از لوازم دموکراسی و مردمسالاری با راهکارها و سازوکارهای مدون قانونی، افکار و اندیشههای حمایتی از نظام را میتواند خلق کند و طبق “وشاورهم فی الامر” اربابان احزاب با تعهد و تخصص میتوانند عنصری کارآمد راهگشا و بازویی توانمند برای توسعه تعالی جامعه باشند.
تعدد احزاب و تکثر آراء و نظرات برخاسته از آن، توجه به جایگاه آن در قانون اساسی کشور و التزام به بایدها و نبایدهای حزبی میتواند باعث افتتاح فضای باز سیاسی و جولان مردمسالاری دینی شود و دراینبین احزاب بهعنوان صدای مردم ناظر بر اعمال دولتمردان و حامی حقوق حقه عمومی میتوانند باعث پویایی، نشاط گشایش و تلطیف فضای سیاسی کشور و دیدبانی از دولتها و احزاب رقیب برای کاهش انحرافات و معضلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارائهدهنده برنامههای مؤثر در سیستم اجرایی کشور شود.
پرهیز از تکصدایی در مدیریت کشور، افزایش حساسیتها و نظارتها، ایجاد نشاط و رقابت، کمک و مشاورت به مدیریت کشور، کادر سازی مجرب و متعهد برای انقلاب و نظام میتواند از اثرات و ثمرات کار تشکیلاتی و تحزب در فرهنگ سیاسی و حیات دموکراتیک اجرایی کشور باشد.
بالاخره خانه ملت بعد از سالها کشوقوس سلیقهای و دعوای حزبی با تصویب ماده ۱۳، طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی – حقوق و مسئولیتها احزاب را تعیین کرد.
این مجموعه موافقان و مخالفان را به حرف آورد هرچند احزاب، گروهها، تشکلهای سیاسی دارای مرامنامه و اساسنامه متعهد بهنظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و اصول مقبول نظام در چهارچوب قوانین و مقررات میتوانند در عرصه سیاسی کشور فعالیت کنند اما چالشها و مشکلات پیشرو، روند اخلاق حزبی و اهداف و آرمانهای تدوینی تحزب را کند کرده است و احزاب نتوانستهاند تمامقد طبق تعریفی که دارند در تمام اصول حزبی انجاموظیفه کنند.
* اینکه احزاب و گروهها در کشور چه جایگاهی دارند؟
* آیا به اهداف، برنامهها، آرمانها و هویت رهبری مبتنی بر اصول و قوانین کشور پایبند هستند؟
* احزاب، گروهها و احزاب سیاسی آیا به درک اعتقادی به فعالیت خود رسیدهاند و قدرت درک و تحمل هم رادارند؟
* احزاب رقیب در امور اجرایی در صورت اوت سیاسی چه اقدامات و وظایفی دارند و در مرامنامه و شناسنامه چه وظایفی برای حزب در این زمان تعیین و پیشبینیشده است؟
* چه رابطهای بین حفظ منافع ملی و منافع حزب وجود دارد؟
* آیا فعالیتهای تشکیلاتی ملزم به رعایت تخلفات در ماده ۱۶ قانون فعالیت احزاب هستند؟ و در صورت تخلف طبق چه فرایندی با متخلفین برخورد میشود؟ احزاب منحله چرا با تغییر نام، آرم و تابلو میتوانند حزب جدیدی را تأسیس کنند؟
* آیا افراد حقیقی و حقوقی که مبادرت به تشکیل حزب مینمایند نباید از یک پیشینه اجرایی ، کاری ، مبارزاتی و همراهی با نظام و مردم برخوردار باشند؟ قانون چه برخوردی با احزاب خلقالساعه دارد؟
* الزام و راهکار احزاب و گروههای دارای پروانه و حرکت آنها در چهارچوب قوانین چه ضمانتی دارد؟
* یارانه و کمکهای مالی و اعتباری دولت به احزاب، گروهها و تشکلها بر چه اساسی و با چه کیفیتی و کمیتی پرداخت میشود؟
* راهکار خمودی و بیحالی احزاب در مسائل و برنامهها و حوادث که متوجه نظام و کشور میشود چیست؟
* آیا احزاب و تشکلهایی که از بیتالمال ارزاق میکنند صد در یک بیانیه مثل در مورد جزئیات فتنه ۸۸ را ندارند؟
* تکلیف احزاب ساکت و راکد در مسائل مبتلابه نظام چه میشود؟ و …
طبق قوانین و روند عرفی، احزاب دیده بان فعالیت دولتمردان در رصد، نقادی حمایت و باعث تلطیف فضای سیاسی کشور و تنویر افکار عمومی و جهتبخشی و تعالی دهندهی مسیر رو به رشد کشور است و نباید فعالیت احزاب جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی محصور در خانه احزاب با زدوخوردهای لفظی و دور از ادب تحزب و دموکراتیک و صرفاً با امضای زیر عکس و پوستر و تبلیغاتی کاندیداهای مختلف انتخاباتی شود بلکه با توجه به جایگاه و اهمیت شایان توجه مشورت در تفکر اسلامی و رسالت احزاب در چهارچوب قانون اساسی و قرار گرفتن احزاب ذیل چتر قانون و التزام فکری، نظری و عملی به مؤلفههای اصلی نظام بهخصوص اصل متقین و مترقی قانون اساسی، احزاب میتوانند موتور محرک جامعه و باعث تشویق عمومی در فرآیند رفراندومهای نظام باشد و از دلواپسی دلسوزان نظام و انقلاب بکاهد و نهضتی روشنگر به راه بیندازد.
گزارش: مهدی یار معصومی – نسیم سرخس
انتهای پیام/ب