توفیقات توئیتری جبهه انقلاب
توفیقات توئیتری جبهه انقلاب
بعد از دیدار رهبر معظم انقلاب و آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن و بیانات قاطع ایشان در واکنش به تکرار ادعاهای ترامپ توسط آقای آبه، کاربران شبکه‌‌های اجتماعی در اقدام قابل توجهی به انتشار گسترده بخش‌‌های مختلف سخنان رهبر انقلاب در این دیدار پرداختند.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از وطن امروز، بعد از دیدار رهبر معظم انقلاب و آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن و بیانات قاطع ایشان در واکنش به تکرار ادعاهای ترامپ توسط آقای آبه، کاربران شبکه‌‌های اجتماعی در اقدام قابل توجهی به انتشار گسترده بخش‌‌های مختلف سخنان رهبر انقلاب در این دیدار پرداختند. عمده تمرکز کاربران بویژه در شبکه اجتماعی توئیتر بر بخش‌‌‌هایی از سخنان رهبر انقلاب بود که بر عدم شایستگی شخص ترامپ برای پاسخ دادن، همچنین تاکید بر عدم مذاکره با آمریکا به دلیل عهدشکنی و عدم صداقت معطوف می‌شود. در همین رابطه، کاربران ذیل هشتگ «ترامپ_دروغگو» اقدام به تولید محتواهای متنی و تصویری کرده‌‌‌اند.

بر اساس داده‌کاوی‌های انجام شده از طریق پایشگرهای معتبر، آمار انتشار و بازنشر هشتگ  «ترامپ_دروغگو» در شبکه اجتماعی توئیتر از یک عزم جمعی و وحدت‌نظر در واکنش نشان دادن به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا حکایت دارد.

«ترامپ_دروغگو» عنوان هشتگی بود که در شبکه اجتماعی توئیتر ۷۵ میلیون و۵۲ هزار و ۲۳۱ مرتبه بازدید شده است و تعداد مخاطبان یکتا(یونیک) این هشتگ ۲ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۶۶۳ دنبال کننده بوده است.

همچنین تعداد ۲۶۱۵ کاربر در این‌باره در شبکه اجتماعی توئیتر محتوا منتشر یا بازنشر کرده‌‌اند و ۶۹ هزار و ۸۹۹ عضو توئیتری هشتگ «ترامپ_دروغگو» و محتوای منتشر شده در این‌باره را مورد پسند قرار داده‌‌‌اند. از بین منتشر‌کنندگان هشتگ «ترامپ_دروغگو» حدود۳۰ درصد دارای بیش از ۱۰۰۰ و تا ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده هستند. این هشتگ به فاصله کوتاهی ترند نخست توئیتر فارسی شد.

تعداد محتوای منتشرشده در توئیتر درباره هشتگ «ترامپ_دروغگو» بیش از ۹۱ هزار مورد (شامل ۲۲۷۷۴ توئیت و ۶۸۳۲۰ ریتوئیت) بوده است؛ نکته قابل توجه اینکه بخشی از افراد مشارکت‌کننده در این کمپین از کشورهای دیگر بویژه آمریکا هستند. بررسی محتوایی توئیت‌‌های منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد کاربران در میان سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به نخست‌وزیر ژاپن که تلاش داشت به نحوی در نقش میانجی حامل پیام‌های ترامپ به جمهوری اسلامی باشد، این بخش از سخنان مقام معظم رهبری را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند:

«من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد».

«این یک دروغ است، زیرا اگر آمریکا می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد اما نمی‌تواند».

«ایران به مدت ۶-۵ سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱+۵  مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده، مذاکره کند؟»


«ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای است اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشتیم، آمریکا هیچ کاری نمی‌توانست بکند و اجازه ندادن آمریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی‌کرد».

«ما این حرف را اصلاً باور نمی‌کنیم، زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ صادر نمی‌شود. صداقت در میان مقامات آمریکایی بسیار کمیاب است». و «ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید». همه این اتفاقات در حالی رخ داد که دونالد ترامپ با یک عملیات روانی مشخص چند هفته قبل از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران، در گفت‌وگویی با «آبه شینزو» اعلام می‌کند: «هیچ‌کس غیر از شما نمی‌تواند پیام من را به ایرانی‌ها منتقل کند».

تحلیل بسیاری از ناظران سیاسی و رسانه‌ها از سفر «آبه شینزو» به ایران پس از ۴۰ سال، انتقال پیام محرمانه ترامپ به آیت‌الله خامنه‌ای بود؛ تحلیلی که پس از انتشار محتوای دیدار وی با رهبر معظم انقلاب به واقعیت پیوست.
در این دیدار «آبه شینزو» با بیان اینکه «من قصد دارم پیام رئیس‌جمهور آمریکا را به جنابعالی برسانم»، صریحاً درخواست‌‌های آمریکا را به نقل از دونالد ترامپ خطاب به مقام معظم رهبری اعلام کرد و رهبر انقلاب نیز خطاب به نخست‌وزیر ژاپن مورد به مورد به درخواست‌های رئیس‌جمهور آمریکا، پاسخ‌های صریح و شفاف ارائه کردند.

به نظر می‌رسد این حجم فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی در حمایت از هشتگ «ترامپ_دروغگو» گویای یک نکته دیگر نیز هست؛ اینکه تکلیف کاربران فضای مجازی در توئیتر نیز با آمریکا مشخص‌‌‌‌‌‌تر از همیشه است.

 

 

اما در کنار این هشتگ، کاربران توئیتر با اشاره به تجربه تلخ توافق هسته‌ای و برجام و همچنین با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر عدم مذاکره با ترامپ که هم در بیانات پیشین ایشان و هم به صورت موکد و صریح در دیدار اخیر با نخست‌وزیر ژاپن مطرح شد، هشتگ «تکرار_نمی‌کنیم» را داغ کردند. این هشتگ نیز که با بازدید کلی ۷۵ میلیون مخاطب مواجه شده است به فاصله کوتاهی ترند دوم توئیتر فارسی شد. و تعداد مخاطبان یکتا(یونیک) این هشتگ ۲ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۶۶ دنبال کننده بوده است. همچنین بیش از ۹۶ هزار محتوا (شامل ۲۳۲۹۱ توئیت و ۶۸۹۷۰ ریتوئیت) با این هشتگ منتشر شده است و بیش از ۲۶۰۰ کاربر با موضوع مربوط به آن تولید محتوا کرده‌‌‌اند. موضوع قابل توجه و مهم دیگر اینکه گراف استخراج شده از کمپین مربوط به این ۲ هشتگ نشان می‌دهد جبهه انقلاب در شبکه‌‌های اجتماعی بویژه توئیتر که در زمان نه‌چندان دوری حیاط خلوت جریان ضد انقلاب بود اکنون دست برتر را دارد. اینطور که از گراف حاصل می‌شود، گروه‌های موثری(اینفلوئنسری) در میان این گراف به نحو منظم و موثر با دامنه شبکه‌ای شکل یافته است و توزیع شبکه‌ای گسترده و متوازن در اطراف‌شان که در برخی از این دوایر موثر که از لحاظ ابعاد نسبت به بقیه بزرگ‌تر هستند، دارای شبکه بسیار درهم‌تنیده، متکثر و متمرکز است که این موضوع در توزیع و انتقال پیام قطعا تاثیر مستقیم دارد.

با توجه به اینکه اساسا توئیتر زمین بازی جبهه خودی نیست اما حضور موثر جبهه انقلاب در این شبکه باعث شده است این اقدام رسانه‌ای مصداق یک عملیات مثبت نامتقارن باشد، یعنی اینکه بتوان در بستر جریان غیرخودی سیاست‌‌های خودی را پیاده کرد.  در مجموع این گراف بخوبی میزان دربرگیری کاربران توئیتر در این کمپین را ترسیم کرده و گویای استقبال زیاد از آن است.

سوالی که اکنون در این زمینه بسیار مورد توجه است، ساختار اجتماعی کاربران ایرانی توئیتر در اقدام محتوایی علیه اقدامات آمریکاست.

هر شبکه فضای مجازی ساختاری اجتماعی متشکل از بازیگران شبکه برای مثال اشخاص یا سازمان‌ها و روابط میان آنهاست. در واقع باید گفت شبکه‌های اجتماعی از «گره‌ها» (Nodes) و «یال‌ها» (Edges) تشکیل شده‌اند. در حقیقت داده‌های مربوط به انسان‌ها در جهان واقعی متأثر از شبکه‌های اجتماعی است و اغلب دربرگیرنده مشخصه‌های اجتماعی آنها هستند.

بررسی ساختارهای اجتماعی درباره هشتگ‌های «ترامپ_دروغگو« و «تکرار_نمی‌کنیم» نشان می‌دهد تعامل میلیونی کاربران در مجموع ایمپرژن این ۲ هشتگ، حاصل اتفاق نظر و تسلط جریان انقلاب در شبکه اجتماعی توئیتر است.

یک بررسی کارشناسی در میان ۳۳ هزار کاربر فعال توئیتر ایران (که با زبان فارسی توئیت می‌کنند) نشان می‌دهد حضور موثر در توئیتر هم به سمت کانال‌های تلگرامی و صفحه‌های اینستاگرام و هم به سوی رسانه‌های رسمی کشیده می‌شود. این موضوع بخوبی از ظرفیت شبکه‌‌های اجتماعی و لزوم عزم جدی برای ایجاد زیرساخت‌‌های بومی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات برای بومی‌‌سازی اقدامات رسانه‌ای حکایت دارد.

 

 

انتهای پیام/