احداث باغ ایرانی – اسلامی در آرامگاه لقمان بابا سرخسی
احداث باغ ایرانی – اسلامی در آرامگاه لقمان بابا سرخسی
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس از واگذاری سه هکتار از اراضی آرامگاه لقمان بابا سرخسی به میراث فرهنگی برای اجرای طرح باغ ایرانی - اسلامی در این مکان تاریخی خبر داد.

سید مجید حسینی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اعلام این خبر اظهار کرد: خواسته دیرینه مردم شریف سرخس برای ساماندهی بنای ارزشمند آرامگاه لقمان بابا سرخسی محقق و روز گذشته قرارداد مربوطه بین آستان قدس رضوی و اداره کل میراث فرهنگی امضا و سه هکتار از اراضی اطراف این آرامگاه برای اجرای طرح باغ ایرانی به میراث فرهنگی واگذار شد.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس واگذاری این اراضی را حاصل رویکرد تعاملی و مثبت قائم مقام تولیت آستان‌ قدس رضوی و پیگیری‌های مستمر دو ساله عنوان کرد و افزود: در تحقق این اتفاق مبارک باید از پیگیری و حمایت بی‌دریغ امام جمعه شهرستان، تلاش‌ها و پیگیری‌های نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی، حمایت فرمانداری و پیگیری‌های شورای اسلامی شهر سرخس و همچنین پیگیری مستمر مدیریت املاک و اراضی آستان قدس سرخس قدردانی کرد.

 

وی بیان کرد: بنای لقمان بابا به شماره ۱۶۵ در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و عمده فعالیت‌های مرمتی بر روی این بنا پس از انقلاب انجام شده است.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان برای ساماندهی محوطه اطراف لقمان بابا اقدام به تهیه طرح باغ ایرانی و تصویب آن در شورای فنی استان کرده بود و اجرای این طرح مستلزم واگذاری سه هکتار از اراضی اطراف این بنا به میراث فرهنگی بود که دیروز محقق شد.

 

حسینی اضافه کرد: باغ ایرانی لقمان بابا بر پایه معماری ایرانی – اسلامی و عناصر تشکیل دهنده آن از جمله ساختار خاص هندسی، عبور آب و کاشت گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم سرخس و به مرکزیت و با حفظ بنای تاریخی لقمان بابا ساخته شده و متشکل از باغ راه‌های متعدد است.

 

وی یکی از ویژگی‌های این باغ را مناسب سازی گذرگاه‌ها برای گذر افراد توان ‌یاب برشمرد و افزود: این باغ با دیوار آجری با المان‌های معماری اسلامی محصور و دارای سردرب ایوانی شکل است و مشابه این طرح در شهر کلات و در اطراف بنای قصر خورشید اجرا شده است.

 

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس خاطرنشان کرد: قسمتی از طرح باغ ایرانی با استفاده از اعتبارات سال جاری انجام و پیشرفت فیزیکی آن با توجه به تخصیص اعتبارات در بازه زمانی حداکثر ۶ سال انجام می‌شود.

 

حسینی در پایان اظهار امیدواری کرد، رویکرد و تعامل مثبت و سازنده آستان‌ قدس رضوی در مورد سایر بناهای تاریخی شهر سرخس همچون سیلوی گندم سرخس و انبار غله روستاهای قوش خزایی و کندکلی ادامه داشته و احیای آنها نیز تحقق یابد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس