خسارت یک میلیارد ریالی متخلفان به محیط زیست سرخس
خسارت یک میلیارد ریالی متخلفان به محیط زیست سرخس
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس با اشاره به اینکه شهرستان سرخس ۶ منطقه حفاظت شده دارد، گفت: در یک سال گذشته متخلفان بیش از یک میلیارد ریال به محیط زیست این شهرستان خسارت وارد کردند.

موسی غلام زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تشریح اقدامات یک سال گذشته اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اظهار کرد: محیط زیست شهرستان سرخس در سه حوزه محیط طبیعی، محیط انسانی و آموزش (تنویر افکار عمومی) فعالیت دارد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس افزود: در حوزه محیط طبیعی شهرستان سرخس دارای ۶ منطقه حفاظت شده و یک اثر طبیعی – ملی با وسعت ۱۶۰ هزار هکتار است که حفظ و حراست از این سرمایه ملی برای جلوگیری از تخلفات زیست محیطی و شکار و صید در این مناطق با حضور ۹ نفر محیط‌بان انجام می‌شود.

 

وی یادآور شود: طبق استاندارد جهانی حفاظت و حراست از هر ۱۰۰۰ تا ۳ هزار هکتار از وسعت مناطق حفاظت شده نیازمند یک نفر محیط‌بان است.

 

غلام زاده بیان کرد: در یک سال گذشته یگان حفاظت محیط زیست سرخس در حوزه محیط طبیعی با ۱۵۰۰ نفر روز گشت و کنترل در مناطق تحت مدیریت موفق به دستگیری ۴۷ نفر متخلف، کشف لاشه ۵ راس قوچ وحشی، ۵ قبضه سلاح ساچمه زنی، یک قبضه سلاح خفیف، تعداد ۵۴ قطعه پرنده وحشی و سه بهله پرنده شکاری و سایر ادوات شکار و صید از متخلفان شده است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس اضافه کرد: از ناحیه متخلفان مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال خسارت بابت شکار و صید غیرمجاز به محیط زیست شهرستان وارد شده است.

 

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت برای متخلفان اراضی ملی به وسعت ۲۰ هکتار صورتجلسه تنظیم و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

 

غلام زاده با اشاره به اینکه ۲۰ گونه پرنده آسیب دیده بعد از تیمار در طبیعت رهاسازی شده‌اند، خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از آنفلونزای فوق حاد پرندگان، زیستگاه‌های آبی شهرستان ۱۰ مورد با همکاری شبکه دامپزشکی پایش شده است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس به اقدامات این اداره در حوزه محیط انسانی اشاره و بیان کرد: در حوزه محیط انسانی توسط کارشناسان این اداره مجوز استقرار صنایع ۲۵ مورد، بهره‌برداری ۶ مورد، پایش صنایع در راستای رعایت ضوابط زیست محیطی ۱۰۵مورد، پایش پسماندهای شهری ۱۶ مورد و اخطاریه های زیست محیطی لازم صادره به صنایع برای رفع آلایندگی زیست محیطی انجام شده است.

 

وی در پایان برنامه زیست محیطی انجام شده در حوزه تنویر افکار عمومی را تشریح و عنوان کرد: علاوه بر برگزاری برنامه زیست محیطی به مناسبت های زیست محیطی از جمله زمین پاک، هفته هوای پاک و هفته محیط زیست، با همکاری و مساعدت دستگاه و نهادهای اداری شهرستان، کارگاه آموزشی در روستاهای حاشیه مناطق و مدارس و محل موزه حیات وحش در راستای افزایش آگاهی و دانش زیست محیطی و فرهنگ سازی در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی صورت گرفته است.

 

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس